Ο Πάνος Μελισσαρόπουλος, συνιδρυτής του Μoosend, μιλά για την παρουσία της εταιρείας στην Ελλάδα και την επέκτασή της στο εξωτερικό.

Μarketing Week: Πότε ιδρύθηκε το Moosend και τι ανταπόκριση έχει βρει τώρα πια από την αγορά; Σε ποιες εταιρείες απευθύνεστε;
Πάνος Μελισσαρόπουλος:
Το Moosend ξεκίνησε πριν από τρεισήμισι χρόνια από τον Γιάννη Ψαρρά και εμένα. Με τον Γιάννη ήμασταν συμμαθητές και πολύ καλοί φίλοι από τα σχολικά χρόνια μέχρι και τώρα. Έχουμε όλα αυτά τα καλά και κακά που έχουν δύο φίλοι που αποφασίζουν να συνεργαστούν. Δουλεύουμε όλη μέρα μαζί, βγαίνουμε παρέα, πάμε διακοπές μαζί και, αν μη τι άλλο, τσακωνόμαστε πολύ συχνά. Παρόλο αυτά θεωρώ ότι οι προσωπικές μας σχέσεις και οι οικογένειές μας «σηκώνουν» το μεγαλύτερο βάρος της επιχειρηματικής μας δραστηριότητας. Όπως πολύ πρόσφατα είπε ο Eric van der Kleij, ιδρυτής του μεγαλύτερου τεχνολογικού cluster στην Ευρώπη, του Tech City UK, “το πιο δύσκολο είναι η οικογένειά σου να ακολουθήσει το όνειρό σου”. Το 2011 λοιπόν, προερχόμενοι από τελείως διαφορετικούς κλάδους, ο Γιάννης από το investment banking (Goldman Sachs, Merrill Lynch, JP Morgan κ.α.), εγώ από τον κλάδο των κατασκευών, αποφασίσαμε ότι δεν μπορούμε άλλο να καταπιέζουμε αυτό που μας κατέτρωγε τόσο, το «μικρόβιο» της επιχειρηματικότητας δηλαδή.

Έτσι, πήραμε τη μεγάλη απόφαση να ακολουθήσουμε την καρδιά μας και να κάνουμε το όνειρό μας πραγματικότητα, να φτιάξουμε, δηλαδή, τη δική μας εταιρεία startup. Έπειτα από ορισμένες αποτυχημένες προσπάθειες και ύστερα από εκτεταμένη έρευνα στην παγκόσμια αγορά, καταλήξαμε στο ότι ο κλάδος του e-mail marketing είναι μια πολύ ενδιαφέρουσα αγορά, με τεράστια προοπτική ανάπτυξης τα επόμενα χρόνια. Οι εταιρείες, διαπιστώνοντας τα τεράστια οφέλη που έχουν από το e-mail marketing, επενδύουν όλο και περισσότερο σε αυτό, αυξάνοντας κάθε χρόνο το budget τους. Εκείνες που ακόμη και μέχρι τώρα δεν έχουν χρησιμοποιήσει αυτό το κανάλι επικοινωνίας, αντιλαμβάνονται τις προοπτικές και ξεκινούν να το αξιοποιούν, επενδύοντας χρόνο και χρήματα.

Αξίζει να σημειωθεί ότι ξεκινήσαμε και συνεχίζουμε χωρίς καμία κρατική ή ιδιωτική χρηματοδότηση. Στην αρχή ήμασταν μόνο οι δυο μας. Στη συνέχεια, μετά από λίγους μήνες, προστέθηκαν άλλα δύο άτομα, ενώ τώρα πια, η ομάδα μας αριθμεί 20 άτομα. Όσον αφορά στην ελληνική αγορά, μας δέχτηκε πολύ θερμά και μας βοήθησε να φτιάξουμε ένα πολύ δυνατό προϊόν, που δεν έχει πια σε τίποτα να ζηλέψει τους ανταγωνιστές μας στο εξωτερικό, εταιρείες εισηγμένες στα χρηματιστήρια της Νέας Υόρκης και του Λονδίνου, οι οποίες μετρούν πολλά χρόνια στην αγορά και απασχολούν δεκάδες ή και εκατοντάδες υπαλλήλους.

Οι εταιρείες που χρησιμοποιούν το Moosend προέρχονται από διάφορους κλάδους. Ενδεικτικά να αναφέρω: τράπεζες, e-shops και γενικότερα εταιρείες από τον χώρο του e-commerce, ειδησεογραφικά sites, blogs, sites προσφορών, online φαρμακεία και γενικά retail, πανεπιστήμια, b2b εταιρείες, εταιρείες διοργάνωσης εκθέσεων, διαφημιστικές και digital agencies. Το e-mail marketing ανεβαίνει όλο και περισσότερο στην ελληνική αγορά και βλέπουμε εταιρείες να επενδύουν σημαντικά σε αυτό το κανάλι επικοινωνίας, προσλαμβάνοντας ακόμη και εξειδικευμένα στελέχη.

Τι πλεονεκτήματα προσφέρει στις επιχειρήσεις το e-mail marketing, πώς το βλέπετε σαν κανάλι εσόδων σε σχέση με τα social media και ποια είναι τα πλεονεκτήματα της δικής σας λύσης έναντι των ανταγωνιστών;
Το σημαντικότερο πλεονέκτημα του e-mail marketing είναι η παρακολούθηση των διαθέσιμων στην πλατφόρμα στατιστικών, σε πραγματικό χρόνο: Αποκαλύπτουν με ακρίβεια, ποια μηνύματα ανοίχθηκαν, πότε και από ποιους χρήστες, που έκανε κλικ ο χρήστης και ποιο ακριβώς σημείο της επικοινωνίας με τον πελάτη αποδείχθηκε τελικά το πιο επιτυχημένο, τι συσκευές χρησιμοποιούν οι χρήστες για να διαβάζουν τα newsletters κ.α. Οι επιχειρήσεις διαθέτουν όποτε το χρειάζονται έναν ανοιχτό δίαυλο επικοινωνίας με τους πελάτες τους, χωρίς να χρειάζονται ενδιάμεσους – όπως το Facebook ή τα άλλα κοινωνικά δίκτυα που τις περισσότερες φορές, αν δεν πληρώσεις, δεν εμφανίζεσαι στην οθόνη ακόμη και των πιο φανατικών καταναλωτών του brand σου. Αυτή τη στιγμή, το πιο πολύτιμο από τα owned, earned και paid media που διαθέτει μια εταιρεία, είναι… η λίστα των e-mails των πελατών της.

Η Moosend ανταγωνίζεται στήθος με στήθος με εταιρείες του εξωτερικού στην παγκόσμια αγορά, με κάποιους από τους ανταγωνιστές μας να υπάρχουν στο χώρο του e-mail marketing εδώ και 12 χρόνια. Η Moosend δεν έχει τίποτα να ζηλέψει από αυτές, ενώ μετράμε λιγότερα από 4 χρόνια. Οι προσφερόμενες υπηρεσίες είναι παρεμφερείς και αρκετές φορές καλύτερες, όπως για παράδειγμα τα marketing automations, το segmentation και ο template editor που διαθέτουμε. Το support που προσφέρουμε σε κάθε χρήστη είναι μοναδικό με όλα τα κανάλια επικοινωνίας διαθέσιμα, όπως live chat, e-mail ακόμα και τηλεφωνική επικοινωνία. Η τιμολογιακή μας πολιτική διαφέρει αρκετά, κάνοντας το Μoosend φθηνότερο, χωρίς, όμως, να υπολείπεται σε ποιότητα. Η λογική “low price, high quality” μας αντιπροσωπεύει απόλυτα. Παράλληλα, στο στήσιμο και την αρχιτεκτονική της υποδομής μας, έχουμε επιλέξει τους κατάλληλους συνεργάτες που προσφέρουν υπηρεσίες παγκοσμίου επιπέδου, όπως η IBM και η Μessage Systems, επιτρέποντάς μας να προσφέρουμε σε πελάτες μας από το Λος Άντζελες μέχρι το Tokyo, ταχύτατες και αξιόπιστες αποστολές e-mail.

Σε ποιες χώρες δραστηριοποιείστε και ποια τα μελλοντικά σας σχέδια ανάπτυξης;
Το Moosend, ξεκίνησε να λειτουργεί στην Ελλάδα, όπου και είχαμε τους πρώτους μας χρήστες. Στη συνέχεια, έχοντας δημιουργήσει ένα πολύ σταθερό και δυνατό προϊόν και αφού περάσαμε όλες τις «παιδικές ασθένειες», αποφασίσαμε την ανάπτυξή μας και στις αγορές του εξωτερικού. Το πρώτο μας γραφείο ήταν στο Λονδίνο, στη συνέχεια ακολούθησε η Ρουμανία (Βουκουρέστι), η Πολωνία (Βαρσοβία), με πιο πρόσφατο το γραφείο μας στην Τουρκία (Κωνσταντινούπολη). Αυτό, βέβαια, δεν μας περιορίζει καθ’ ότι ήδη το Moosend χρησιμοποιείται από εταιρείες σε όλο τον κόσμο. Από την Αμερική μέχρι την Ινδονησία και από τη Φιλανδία μέχρι τη Νότια Αφρική.

Τα επόμενα σχέδια μας; Η περαιτέρω ανάπτυξη και εδραίωση στις παραπάνω χώρες (Αγγλία, Ρουμανία, Πολωνία και Τουρκία) και η επέκτασή μας σε δύο ακόμα αγορές. Παράλληλα έχουμε ξεκινήσει τον ανασχεδιασμό του marketing website μας, με την ολοκλήρωσή του οποίου θα ξεκινήσουμε επιθετικά online διαφήμιση. Όσον αφορά στους ρυθμούς ανάπτυξης της εταιρείας, το πρώτο εξάμηνο του 2015 έκλεισε με αύξηση 300% σε σχέση με το αντίστοιχο του 2014 και είμαστε βέβαιοι, βλέποντας τα αποτελέσματα μέχρι στιγμής, ότι θα συνεχίσει η αλματώδης ανάπτυξη και στο δεύτερο εξάμηνο.

Πώς οραματίζεστε το μέλλον του e-mail marketing και πώς βλέπετε το Moosend να διαμορφώνεται ως πλατφόρμα τα επόμενα χρόνια;
Το e-mail και κατά συνέπεια το e-mail marketing δεν θα πεθάνει ποτέ. Αν το σκεφτείτε, για ό,τι και να κάνουμε online χρειαζόμαστε ένα e-mail, από το να ανοίξουμε έναν λογαριασμό στα social media ή σε ένα ηλεκτρονικό κατάστημα, μέχρι έναν λογαριασμό στην τράπεζα. Το e-mail είναι η ταυτότητά μας στον online κόσμο, δεν μπορούμε να κάνουμε τίποτα χωρίς αυτό. Από εκεί και πέρα είναι στη διακριτική ευχέρεια της κάθε εταιρείας να το αξιοποιήσει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Η μεγάλη αλλαγή που έχει πραγματοποιηθεί τα τελευταία χρόνια είναι η τεράστια αύξηση στη χρήση φορητών συσκευών. Οι εταιρείες ολοένα και περισσότερο προσαρμόζονται και διευκολύνουν τους καταναλωτές τους, δημιουργώντας newsletters και websites με σχεδιασμό και χρήση που ανταποκρίνεται καλύτερα στην πλοήγηση από κινητές συσκευές.

Όσον αφορά στο μέλλον του e-mail marketing, εκτιμώ ότι θα αλλάξει ο τρόπος και η συχνότητα που οι εταιρείες θα επικοινωνούν με τους παραλήπτες τους. Οι εταιρείες θα στέλνουν περισσότερες καμπάνιες σε λιγότερους όμως παραλήπτες, καμπάνιες οι οποίες θα είναι ακόμα πιο προσωποποιημένες και στοχευμένες και θα αποστέλλονται σε χρήστες που πληρούν ορισμένα κριτήρια. Θα λαμβάνουν υπόψη τους δημογραφικά στοιχεία, προτιμήσεις των παραληπτών, αλλά και αγοραστικές συνήθειες. Παράλληλα, βλέπουμε ότι οι εταιρείες στρέφονται προς την αυτοματοποίηση διαδικασιών και καμπανιών, προσφέροντας στους παραλήπτες τους μία μοναδική και ξεχωριστή προσωποποιημένη εμπειρία. Το πιο σημαντικό είναι να γνωρίζεις ξεχωριστά τον κάθε ένα παραλήπτη και να τον κάνεις να αισθάνεται μοναδικός.Το Moosend είναι μπροστά από τις εξελίξεις προσφέροντας εξελιγμένα εργαλεία δημιουργίας υπο-λιστών (segments), διασύνδεσης με οποιοδήποτε website/ e-shop ή CRM και δίνει τη δυνατότητα στους χρήστες να δημιουργήσουν αυτοματοποιημένες και προγραμματισμένες καμπάνιες (e-mail marketing automations/ autoresponders).

Επίσης, δίνεται, πλέον, η δυνατότητα στις εταιρείες να συνδέουν το e-shop τους πολύ εύκολα και γρήγορα και να βλέπουν τις πωλήσεις ακόμη και συγκεκριμένων προϊόντων, δίνοντας, έτσι, τη δυνατότητα στις εταιρείες να στέλνουν ακόμα πιο στοχευμένες ενημερώσεις, όταν οι χρήστες κάνουν κάποιες ενέργειες. Σύμφωνα με διεθνή έρευνα, το 90% των καταναλωτών προτιμά να ενημερώνεται για προσφορές μέσω e-mail και μόλις το 10% από το Facebook (Capterra, 2014), ενώ το newsletter παραμένει νούμερο ένα στις προτιμήσεις των καταναλωτών ως μέσο αγοράς, με δεύτερες τις οργανικές αναζητήσεις και τρίτες τις πληρωμένες διαφημίσεις.