Η νέα Διοικούσα

Κυρίαρχο όπλο της φαίνεται να είναι η σύμπνοια που διακρίνει την ομάδα και η δέσμευσή της για καλύτερη επικοινωνία τόσο εσωτερικά, μεταξύ των μελών του τομέα, όσο και η εξωστρέφεια και επικοινωνία με τους υπόλοιπους stakeholders.

Marketing Week: Ο τομέας PR έχει κατά καιρούς διατυπώσει ως βασική προτεραιότητα τη μεγαλύτερη εξωστρέφεια του κλάδου. Με ποιες ενέργειες σκοπεύετε να προχωρήσετε προς αυτήν την κατεύθυνση;

Κίμων Αντύπας: Η προσπάθεια για μεγαλύτερη εξωστρέφεια είχε ξεκινήσει και με την περυσινή συνάντηση που είχε γίνει με εκπροσώπους του τύπου, όπου είχαμε εκφράσει τις θέσεις μας.

Από εκεί και πέρα όμως, η εξωστρέφεια δεν έχει να κάνει μόνο με την πληροφόρηση του τύπου, αλλά και με το πώς σχεδιάζουμε να μιλήσουμε με διάφορους φορείς για ζητήματα που άπτονται του κλάδου μας. Έχει να κάνει επίσης με το πώς ενδυναμώνουμε τη διεθνή παρουσία μας. Πέρυσι, φιλοξενήσαμε στην Αθήνα το board meeting της ICCO και ήταν κι αυτή μία κίνηση μέσα στο πλαίσιο της ενίσχυσης της εξωστρέφειας.

Δημήτρης Ρούλιας: Αυτό που μας απασχολεί είναι ένα ευρύτερο άνοιγμα στην κοινωνία. Αντιλαμβανόμαστε ότι υπάρχει ένα έλλειμμα γνώσης για το ποια ακριβώς είναι η δουλειά και ο ρόλος μας και ακριβώς αυτό θέλουμε να καλύψουμε, μέσα από πρωτοβουλίες τις οποίες θα είμαστε σύντομα σε θέση να ανακοινώσουμε.

Γιώργος Λυμπέρης: Όπως επίσης έχουμε δεσμευθεί ότι ανά τακτά χρονικά διαστήματα θα έχουμε συναντήσεις με όλα τα μέλη για να βλέπουμε από κοινού όποιο πρόβλημα παρουσιάζεται.

Marketing Week: Δώστε μας λοιπόν ένα σχόλιο για τις εσωτερικές «διαμάχες» που έπληξαν τελευταία τον τομέα. Έχουν λήξει αυτά πλέον;

Γιώργος Λυμπέρης: Δεν υπήρξαν διαμάχες. Απλά, επειδή η ενημέρωση δεν ήταν πολύ καλή, σημειώθηκαν κάποιες πιο έντονες διαφωνίες και διαφορετικές προσεγγίσεις. Νομίζω όμως ότι τώρα δεν υπάρχει αρνητικό κλίμα. Υπάρχει θετική σκέψη για την επόμενη μέρα.

Δημήτρης Ρούλιας: Και σε κάθε περίπτωση, είμαστε 21 εταιρείες, δεν είναι δυνατόν να πιστεύουμε ότι θα συμφωνούμε πάντα όλοι. Είμαστε ένας δυναμικός κλάδος, στην πρωτοπορία των πραγμάτων σε ότι αφορά στην επικοινωνία και ο ρόλος μας είναι να συνθέσουμε όλα αυτά τα πράγματα.

Κίμων Αντύπας: Πραγματικά, αυτή η διαφορετική οπτική που ήρθε να κατατεθεί, στην οποία αντιπαρατέθηκαν άλλες προσεγγίσεις και άλλες οπτικές, τελικά, όπως φάνηκε και από τις εκλογές αλλά και από το σύνολο της στάσης των μελών μας, ωφέλησε τον τομέα. Του έδωσε μεγαλύτερη ακόμη ενότητα και του έδωσε και μεγαλύτερη ώθηση προς τα μπροστά. Άρα λοιπόν και η αντιπαράθεση έπαιξε το ρόλο της.

Marketing Week: Αυτήν τη στιγμή ο τομέας αριθμεί 21 εταιρείες και έχει μεγαλύτερη εκπροσώπηση στο ΔΣ της ΕΔΕΕ, με 3 μέλη. Αυτό τι σημαίνει πρακτικά για τον τομέα;

Γιώργος Λυμπέρης: Ότι θα έχουμε μεγαλύτερη διείσδυση και στο θέμα των τελικών αποφάσεων για ζητήματα που αφορούν περισσότερο στον κλάδο μας. Ότι διαθέτουμε πιο ισχυρή φωνή.

Marketing Week: Υπάρχουν κάποια συγκεκριμένα θέματα, τα οποία θεωρείτε ότι μπορείτε να διεκδικήσετε καλύτερα;

Γιώργος Λυμπέρης: Προσωπικά, πιστεύω ότι η ισχυρότερη εκπροσώπηση είναι συνδεδεμένη και με το γεγονός ότι πλέον οι τομείς εκτός της διαφήμισης, είναι πλειοψηφία σε αυτό το συμβούλιο. Άρα λοιπόν, αναγκαστικά πια η ίδια η σύνθεση της Ένωσης ορίζει ότι κάθε πρωτοβουλία και ενέργεια λαμβάνει σοβαρά υπόψη το σύνολο των εταιρειών του τομέα.

Δημήτρης Ρούλιας: Κι αυτό είναι μια αντανάκλαση αυτού που συμβαίνει στο χώρο της επικοινωνίας παγκόσμια και σταδιακά και στην Ελλάδα.

Κίμων Αντύπας: Να σημειώσουμε επίσης ότι ο Ντίνος Ανδριανόπουλος ασκεί και καθήκοντα Γενικού Γραμματέα στο ΔΣ της ΕΔΕΕ. Τα συγκεκριμένα θέματα που θέλουμε να προωθήσουμε, είναι η ατζέντα του τομέα μας. Είναι θέματα γνωστά, τα οποία θέλουμε να προβληθούν με μεγαλύτερη ένταση.


Marketing Week: Ίσως το σοβαρότερο πρόβλημα σήμερα για τις εταιρείες PR, είναι το ζήτημα που αφορά στο μοναδικό συντελεστή φορολόγησης καθαρού κέρδους, που είναι πολύ μεγαλύτερος για τις εταιρείες PR, απ’ ότι για τις διαφημιστικές. Ποια είναι η θέση σας στο θέμα αυτό;

Γιώργος Λυμπέρης: Οι εταιρείες PR δυστυχώς έχουν ενταχθεί σε ένα γενικό κωδικό ο οποίος μιλάει για συμβούλους επιχειρήσεων, με αποτέλεσμα να μας φορολογούν με 15% και πάνω. Ενώ για τις διαφημιστικές αντίστοιχα το ποσοστό είναι πολύ χαμηλότερο.

Αυτό είναι ένα σημαντικό θέμα που πρέπει να δούμε. Ήδη έχουμε ξεκινήσει διαδικασία διαλόγου με το Υπουργείο Οικονομικών και περιμένουμε τη νέα ηγεσία του Υπουργείου μετά τις εκλογές για να επανέλθουμε. Πριν τις εκλογές είχε γίνει συνάντηση με το Υπουργείο όπου θέσαμε το πρόβλημα. Μας ζητήθηκαν τα οικονομικά στοιχεία των εταιρειών τα οποία και ετοιμάζουμε και περιμένουμε πλέον τη νέα ηγεσία του Υπουργείου για να προχωρήσουμε. Αυτό που ζητάμε είναι να φορολογούμαστε όπως και οι διαφημιστικές εταιρείες. Εάν δει κάποιος τα οικονομικά μας στοιχεία, φαίνεται καθαρά ποια είναι τα κέρδη μας.

Marketing Week: Πολλές φορές έχει τεθεί το θέμα της δημιουργίας ενός ξεχωριστού προτύπου προκηρύξεων έργων δημοσίων σχέσεων για το Δημόσιο. Τι προτίθεστε να κάνετε σχετικά;

Ντίνος Ανδριανόπουλος: Η αλήθεια είναι ότι οι φορείς του Δημοσίου για πολλούς λόγους προτιμούν να βγάζουν ενιαίες προκηρύξεις. Εμείς αυτό που θα θέλαμε να πετύχουμε, είναι να γίνεται ξεκάθαρο ποιο κομμάτι του έργου αφορά σε υπηρεσίες δημοσίων σχέσεων.

Marketing Week: Άρα λοιπόν, ως τομέας, θα προσπαθήσετε να αντιμετωπίσετε το θέμα αυτό κατά περίπτωση;

Ντίνος Ανδριανόπουλος: Στόχος μας είναι να χαρτογραφήσουμε σε πρώτη φάση τους ανθρώπους οι οποίοι εμπλέκονται στη δημιουργία προκηρύξεων για το Δημόσιο και οι οποίοι διαχειρίζονται τα έργα αυτά. Θα πρέπει αυτούς τους ανθρώπους να ενημερώσουμε για τη δουλειά που κάνουμε εμείς και τα κομμάτια των έργων τους που εμπίπτουν στο δικό μας αντικείμενο.

Marketing Week: Ποια θέση θα έχει η έννοια της εκπαίδευσης και επιμόρφωσης στη δική σας θητεία;

Δημήτρης Ρούλιας: Είναι βασική διάσταση των πρωτοβουλιών που θα πάρει αυτή η Διοικούσα. Όπως είπαμε και πριν, την εξωστρέφεια δεν την βλέπουμε μονοδιάστατα. Έχει να κάνει με το πώς απευθυνόμαστε στην ευρύτερη αγορά μας, πώς επικοινωνούμε με τους πελάτες μας, με τους ανθρώπους που θα δουλέψουν μεθαύριο εν δυνάμει στις εταιρείες μας. Για όλα αυτά λοιπόν υπάρχει πολλή σκέψη, θα γίνει προσπάθεια και πιστεύω στους επόμενους 1-2 μήνες θα είμαστε σε θέση να ανακοινώσουμε συγκεκριμένες πρωτοβουλίες.

Κίμων Αντύπας: Πάντως το πρόγραμμα Open Doors είναι ειλημμένη απόφαση. Όλοι θα μπούμε σε αυτό και θα δεχόμαστε σπουδαστές από τα πανεπιστήμια για επιμορφωτικές επισκέψεις. Από και μετά θα μπούμε και σε άλλες πρωτοβουλίες για την ενίσχυση της εκπαίδευσης. Ενισχύουμε και τη σχέση μας με το Ινστιτούτο Επικοινωνίας.

Γιώργος Λυμπέρης: Ας μη θεωρηθεί πάντως ότι έχουμε αφήσει πολύτιμο χρόνο να περάσει. Η διοικούσα εξελέγη λίγο πριν τις ευρωεκλογές, μετά είχαμε καλοκαίρι και τώρα βουλευτικές εκλογές. Παρ’ όλα αυτά, μέσα σε αυτόν το νεκρό χρόνο έχουμε ήδη κινηθεί και έχουμε ήδη πάρει αποφάσεις.

Marketing Week: Σκέφτεστε ίσως κάποιες αλλαγές όσον αφορά στην παρουσία και συμμετοχή των Δημοσίων Σχέσεων στα Ermis Awards;

Δημήτρης Ρούλιας: Αυτή είναι μια δυναμική διαδικασία. Η ίδια η δουλειά μας αλλάζει, τα έργα που καλούμαστε να υλοποιήσουμε αλλάζουν. Αυτό που πραγματικά πρέπει να συμβαίνει και συμβαίνει, είναι ότι πρέπει να υπάρχει ένα διαρκές feedback το οποίο συμβάλει στο να βελτιώνονται οι διαδικασίες.

Marketing Week: Προς τα πού θεωρείτε ότι θα έπρεπε να βελτιωθεί η παρούσα διαδικασία;

Δημήτρης Ρούλιας: Ένα παράδειγμα είναι ο τρόπος αξιολόγησης έργων CSR. Η συγκεκριμένη αγορά έχει αλλάξει άρδην τα τελευταία χρόνια. Έχει γίνει πρώτη προτεραιότητα στην ατζέντα των επιχειρήσεων. Τα έργα που υλοποιούνται είναι πολύ πιο σύνθετα, πολύ πιο πολύπλοκα και άρα αντίστοιχα πρέπει να αλλάξει και ο τρόπος με τον οποίο τα βλέπουμε.

Ντίνος Ανδριανόπουλος: Ενδιαφέρον πάντως θα έχει φέτος να δούμε και σε σχέση με την οικονομική κρίση προς τα πού κινήθηκε η αγορά, μέσα από τις συμμετοχές στα Ermis. Ενδεχομένως δηλαδή να δούμε λιγότερο «εντυπωσιακές» συμμετοχές, αλλά περισσότερη αποτελεσματικότητα. Οι συμμετοχές στα Ermis αντικατοπτρίζουν τις τάσεις της αγοράς.

Δημήτρης Ρούλιας: Επίσης, αυτό που αλλάζει όσο περνάει ο καιρός είναι ότι συνειδητοποιούμε όλοι τι σημαίνει δημιουργικότητα στη δουλειά μας. Δημιουργικότητα δεν είναι απαραίτητα ο εντυπωσιασμός. Δημιουργικότητα είναι η ουσία, η στρατηγική σκέψη, είναι ο τρόπος με τον οποίο τα πράγματα προσεγγίζονται κι αυτά όλα αποτυπώνονται στις συμμετοχές που βλέπουμε στα Ermis.

Μπορεί λοιπόν να έχουμε λιγότερες συμμετοχές, αλλά είναι κατά τη γνώμη μου πολύ ουσιαστικότερες. Αυτό σημαίνει ότι η αγορά μας και η δουλειά μας γίνονται όλο και πιο πλήρεις, το επίπεδο ανεβαίνει.


Marketing Week: Είχε ειπωθεί παλαιότερα ότι ήταν μέσα στις επιδιώξεις του τομέα να συνομιλήσει και με φορείς όπως ο ΣΔΕ. Το τελευταίο διάστημα βλέπουμε μια πιο στενή προσέγγιση μεταξύ ΣΔΕ και ΕΔΕΕ. Αυτό επηρεάζει τον τομέα, αποτελεί ευκαιρία για να μιλήσετε με τους διαφημιζόμενους;

Κίμων Αντύπας: Ένας διάλογος με έναν τόσο σημαντικό φορέα, όπως ο ΣΔΕ, είναι πάντα ανοιχτός. Στο πλαίσιο της προσέγγισης αυτής μεταξύ ΣΔΕ και ΕΔΕΕ θα είμαστε και εμείς παρόντες, με δική μας φωνή. Δεν έχουμε όμως αυτήν τη στιγμή κάποια συγκεκριμένη πρωτοβουλία προς κάποια συγκεκριμένη κατεύθυνση στο κομμάτι αυτό, καθώς έχουμε άλλες προτεραιότητες, πιο σημαντικές.

Marketing Week: Ποια είναι ίσως η σημαντικότερη πρωτοβουλία για τη νέα Διοικούσα του τομέα; Είχατε κάνει λόγο κάποια στιγμή για την ανάγκη διαπίστευσης των public affairs practitioners…

Κίμων Αντύπας: Πιστεύουμε ότι έχει έρθει η ώρα αυτό που σχεδόν όλοι κάνουμε και που κάθε μέρα λαμβάνει όλο και περισσότερο χώρο στη δουλειά μας, δηλαδή το public affairs, να θεσμοθετηθεί επισήμως, με συγκεκριμένα κριτήρια. Η λειτουργία του Public Affairs Practitioner είναι πλέον απαίτηση των αγορών, στο σημερινό περιβάλλον.

Marketing Week: Οι διαπιστεύσεις αυτές θα είναι σε επίπεδο εταιρειών, ή ατόμων;

Κίμων Αντύπας: Άτομο ανά εταιρεία. Εμείς ως Ένωση εταιρειών-μελών, θέλουμε να δούμε τι θα γίνει με τις εταιρείες του χώρου. Φυσικά όμως, όταν μπούμε σε μια τέτοια διαδικασία και δημιουργηθούν κριτήρια θα μπορούν και άλλοι ενδεχομένως ανεξάρτητοι επαγγελματίες να διαπιστευθούν. Αλλά εμάς η Ένωσή μας είναι Ένωση εταιρειών και όχι φυσικών μελών, κατά συνέπεια πρώτα θα ασχοληθούμε με τις εταιρείες.

Το σημαντικότερο είναι να υπάρξει επιτέλους διαφάνεια στη λειτουργία του public affairs, να φύγει αυτή η αίσθηση ότι πρόκειται για συνομιλίες και συναλλαγές με πολιτικούς «κάτω από το τραπέζι». Δηλαδή, όραμα της Διοικούσας είναι να δημιουργηθεί επισήμως ένα γραφείο από Ρublic Αffairs Ρractitioners στην Ελληνική Βουλή.

Γιώργος Λυμπέρης: Πρέπει να μπορούμε ανοιχτά και καθαρά να συνομιλούμε με τους βουλευτές και πολιτικούς για τα θέματα των πελατών που εκπροσωπούμε, χωρίς υποψίες και υπόνοιες.

Δημήτρης Ρούλιας: Στην ελληνική αγορά υπάρχει αυτή η παραχάραξη της έννοιας του lobbying. Έχει καταντήσει να θεωρείται κάτι ύποπτο, μιαρό και αμαρτωλό…

Κίμων Αντύπας: Νομίζω ότι θα συνεισφέρει σημαντικά όχι μόνο στη δράση, αλλά και στο κύρος του τομέα και του κλάδου, έναντι των φορέων και της πολιτείας. Θα γίνει αντιληπτό ότι πρόκειται για ένα θεσμοθετημένο όργανο το οποίο η πολιτεία μπορεί να έχει ως συνομιλητή.

Marketing Week: Ποια είναι τα βήματα για τη θεσμοθέτηση ενός τέτοιου ρόλου; Ποια θα είναι τα κριτήρια;

Κίμων Αντύπας: Σκοπός μας είναι να ακολουθήσουμε το μοντέλο των Βρυξελλών, όπου εκεί υπάρχει επί χρόνια θεσμοθετημένη η λειτουργία του public affairs. Θα δανειστούμε επίσης στοιχεία από το αντίστοιχο αμερικανικό μοντέλο και όλα αυτά, προσαρμοζόμενα στην ελληνική πραγματικότητα θα οδηγήσουν σε ένα σχέδιο το οποίο θα συζητήσουμε με την εκτελεστική και νομοθετική εξουσία της Ελλάδας. Επί της αρχής πάντως μιλάμε για μια πρωτοβουλία διαφάνειας.

Απόψεις
Πρέπει επιτέλους να υπάρξει διαφάνεια στη λειτουργία του public affairs στην Ελλάδα. Αυτός είναι ο στόχος της προσπάθειας θεσμοθέτησης του ρόλου.

Κίμων Αντύπας, Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της Publicis/Consultants Athens

Δεν υπάρχει σήμερα αρνητικό κλίμα μεταξύ των μελών του τομέα. Υπάρχει θετική σκέψη για την επόμενη μέρα.

Γιώργος Λυμπέρης, Πρόεδρος της Palladian

Οι φορείς του Δημοσίου προτιμούν να βγάζουν ενιαίες προκηρύξεις. Εμείς θέλουμε να είναι ξεκάθαρο ποια κομμάτια του έργου αφορούν σε δημόσιες σχέσεις.

Ντίνος Ανδριανόπουλος, Αναπληρωτής Διευθύνων Σύμβουλος της Civitas Ketchum

Η έννοια της εκπαίδευσης και επιμόρφωσης αποτελεί βασική διάσταση των πρωτοβουλιών που θα λάβει αυτή η Διοικούσα.

Δημήτρης Ρούλιας, Διευθύνων Σύμβουλος της Out Of The Box