Aπό τον Σεπτέμβριο που ο ΦΠΑ αυξήθηκε στο 23% οι πωλήσεις μειώθηκαν κατά 40%

Σε αντάλλαγμα, οι αλυσίδες εστίασης δεσμεύονται να μειώσουν τις τιμές τους κατά 15%, διατηρώντας τις θέσεις εργασίας, αλλά και να κινητοποιηθούν περαιτέρω στην προσπάθεια εξάλειψης του φαινομένου της φοροδιαφυγής. Όπως ανέφερε ο Πρόεδρος του ΣΕΠΟΑ, Θανάσης Παπανικολάου, Διευθύνων Σύμβουλος των Goody’s και Everest, από τον περασμένο Σεπτέμβριο που ο ΦΠΑ στην εστίαση ανέβηκε στο 23%, οι πωλήσεις του κλάδου μειώθηκαν κατά 40%, ενώ δεκάδες καταστήματα έχουν κλείσει.

Ο ίδιος εκτίμησε ότι η πτώση των πωλήσεων θα συνεχιστεί και το 2012, αφού τα εισοδήματα θα συνεχίσουν να συρρικνώνονται και εάν δεν αλλάξει κάτι άμεσα, θα χαθούν περισσότερες από 100.000 θέσεις εργασίας. Σημειώνεται ότι τον Σεπτέμβριο ο κλάδος της εστίασης αριθμούσε 121.000 καταστήματα και 600.000 εργαζόμενους.

Ο Θανάσης Παπανικολάου ανέφερε ότι η φοροδιαφυγή των μικρότερων αλυσίδων θα συνεχιστεί, μην έχοντας αυτές άλλο τρόπο να επιβιώσουν αφού τα βάρη των φόρων είναι τεράστια.

Ο υψηλότερος ΦΠΑ στην εστίαση σε όλη την Ευρώπη
Ενδιαφέρουσα ήταν και η τοποθέτηση του Αντιπροέδρου του ΣΕΠΟΑ, Παναγιώτη Μονεμβασιώτη, Διευθύνοντα Συμβούλου της εταιρείας Βενέτης, ο οποίος ζήτησε από την κυβέρνηση να ακολουθήσει το παράδειγμα άλλων ευρωπαϊκών χωρών, όπως η Γαλλία και η Ιρλανδία, οι οποίες μείωσαν τους συντελεστές ΦΠΑ «με εντυπωσιακά αποτελέσματα».

Τέλος, ο Γενικός Γραμματέας του Συνδέσμου και Γενικός Διευθυντής των TGI Friday’s, Νίκος Νέγκας ανέφερε και μια άλλη διάσταση του προβλήματος, που αφορά στο ενδεχόμενο αποχώρησης πολυεθνικών εταιρειών εστίασης από τη χώρα μας, εάν συνεχίσει η ίδια κατάσταση. Μια εξέλιξη που είναι σαφές ότι θα εντείνει το πρόβλημα της ανεργίας, ενώ θα δώσει ένα ακόμα ηχηρό χτύπημα στην προσπάθεια της χώρας να προκαλέσει το επενδυτικό ενδιαφέρον μεγάλων ομίλων.

Με βάση τα στοιχεία που παρατέθηκαν, η Ελλάδα έχει τους υψηλότερους συντελεστές ΦΠΑ στην εστίαση (23%), με την αμέσως επόμενη χώρα σε «υψηλό» ΦΠΑ να είναι η Ιταλία, με μόλις 10%. Αντίθετα, η Γαλλία έχει ΦΠΑ εστίασης μόλις 5,5%, ενώ στο 8% είναι ο αντίστοιχος ΦΠΑ στην Ισπανία, στην Κύπρο, αλλά και στην Τουρκία.

28 μεγάλες αλυσίδες είχαν προειδοποιήσει
Υπενθυμίζεται ότι τον περασμένο Μάιο, 28 μεγάλες αλυσίδες εστίασης είχαν απευθύνει εκ νέου ανοιχτή επιστολή στον Αντιπρόεδρο της Κυβέρνησης και Υπουργό Οικονομικών Ευάγγελο Βενιζέλο, ζητώντας του να μην προχωρήσει στην αύξηση του ΦΠΑ, αύξηση που έγινε τελικά, 3 μήνες μετά.

Στη σχετική του απάντηση, ο Ευ. Βενιζέλος είχε παραδεχθεί ότι η τόσο μεγάλη αύξηση του ΦΠΑ δεν είναι ενδεδειγμένη, ωστόσο ήταν, όπως είπε, υποχρεωμένος να εφαρμόσει ένα μέτρο που είχε ήδη συμφωνηθεί, «προκειμένου να μην αυξηθεί ο ΦΠΑ στα τρόφιμα και άλλα είδη λαϊκής κατανάλωσης που κινούνται στον χαμηλό συντελεστή του 6,5%».

Είχε τονίσει δε ότι «είναι πολύ δύσκολο αμέσως τώρα να βρεθεί μέτρο ισοδύναμου αποτελέσματος, που να αποδίδει περίπου 800 εκ. ευρώ το χρόνο, εφόσον διατηρήσαμε το καθεστώς της επιστροφής του φόρου λόγω αποδείξεων και εφόσον δεν εξομοιώθηκε η φορολογική επιβάρυνση επί του πετρελαίου θέρμανσης και του πετρελαίου κίνησης».

Βέβαια, στη συνέχεια ούτε το καθεστώς επιστροφής φόρου λόγω αποδείξεων διατηρήθηκε, ενώ και το πετρέλαιο θέρμανσης μπορεί μεν να μην εξισώθηκε με το πετρέλαιο κίνησης, ωστόσο αυξήθηκε κατά 30% και η πλήρης εξίσωσή του είναι προγραμματισμένη για το φθινόπωρο του 2012.

Στην ίδια επιστολή, ο Υπουργός Οικονομικών είχε αναφέρει ότι το ζήτημα αυτό θα ήταν από τα πρώτα που θα συζητιόταν στο πλαίσιο της διαβούλευσης για το νέο Εθνικό Φορολογικό Σύστημα. Διαβούλευση, ωστόσο, που ακόμα δεν έχει ξεκινήσει.


Σε ελεύθερη πτώση η διαφημιστική δαπάνη
Η πτώση των πωλήσεων των αλυσίδων εστίασης δεν θα μπορούσε να αφήσει ανεπηρέαστη τη διαφημιστική δαπάνη του κλάδου, η οποία από το 2007 στο 2010 έχει υποχωρήσει κατά -31,6%, ενώ συνεχίζει να κινείται πτωτικά και το 11μηνο του 2011 σε σχέση με το 11μηνο του 2010.

Για το διάστημα Ιανουάριος-Νοέμβριος 2011, η δαπάνη των αλυσίδων εστίασης διαμορφώθηκε στα 10.670.264 ευρώ, από 15.892.871 ευρώ το αντίστοιχο περυσινό διάστημα. Το ποσό αυτό μεταφράζεται σε πτώση -32,8%. Με τα σημερινά δεδομένα δε, φαίνεται ότι η μείωση δαπάνης για όλο το 2011 θα «κλειδώσει» σε ένα ποσοστό άνω του -30% και φέτος, με αρνητικές προοπτικές.

 Γενικός συντελεστής ΦΠΑ και ΦΠΑ εστίασης σε άλλες χώρες, ευρωπαϊκές και μη

 Χώρα  Γενικός συντελεστής ΦΠΑ  Συντελεστής στην εστίαση
 Γαλλία  19,6%  5,5%
 Ιταλία  21%  10%
 Ισπανία  18%  8%
 Κύπρος  15%  8%
 Τουρκία  18%  8%
 Ελλάδα  23%  23%

 Πηγή: Σ.ΕΠ.Ο.Α.

 Διαφημιστική δαπάνη αλυσίδων εστίασης 2007-2011

 Έτος  Διαφημιστική δαπάνη  Μεταβολή (%)
 2007  26.630.228  –
 2008  27.009.326  +1,4
 2009  23.672.580  -12,3
 2010  18.214.709  -23,0
 11μηνο 2011 (11μηνο 2010)  10.670.264 (15.892.871)  -32,8

 Πηγή: Media Services, Ποσά σε ευρώ