Ένας κολοσσός της καπνοβιομηχανίας λέει ότι θα σταματήσει να πουλάει τσιγάρα και το κάνει… μετά από εννέα δεκαετίες συνεχούς επιτυχίας. Με «σημαία» την επιστήμη και την τεχνολογία σχεδιάζει το μέλλον πάνω σε ένα νέο, smoke-free, όραμα.

Η Παπαστράτος έφερε μεγάλη ανατροπή στην αγορά της όταν λίγα χρόνια πριν ανακοίνωσε πως θα βάλει τέλος στην παραγωγή τσιγάρων. Και σοβαρολογούσε. Μέσα από μια μεγάλη επένδυση ύψους 300 εκατομμυρίων ευρώ, άλλαξε ριζικά το εργοστάσιό της και μπήκε σε μια νέα εποχή, με ένα νέο προϊόν και με ένα τελείως διαφορετικό επιχειρηματικό μοντέλο. Εγκαινίασε στην ελληνική αγορά την κατηγορία των θερμαινόμενων προϊόντων καπνού και επιχειρεί να αλλάξει τις συνήθειες των καπνιστών. Ο Νίκος Φλίγκος, Γενικός Διευθυντής Πωλήσεων και Διανομών της εταιρείας μάς μιλάει για αυτή τη νέα διαδρομή, η οποία είναι γεμάτη επιχειρηματικές προκλήσεις.

    Τι είναι αυτό που κάνει μια εταιρεία – ηγέτη στον κλάδο της, όπως η Παπαστράτος, να αποφασίσει μια μέρα να αλλάξει τα πάντα και να πάρει ένα τόσο μεγάλο επιχειρηματικό ρίσκο;

Η απόφαση δεν ήταν ξαφνική. Δεν ξυπνήσαμε ένα πρωί και είπαμε «τώρα θα αλλάξουμε τα πάντα». Το όραμά μας για έναν κόσμο χωρίς τσιγάρο είναι συνδυασμός του έντονου προβληματισμού της κοινωνίας αναφορικά με το κάπνισμα και της δικής μας προετοιμασίας για περισσότερα από δέκα χρόνια. Αναγνωρίσαμε εδώ και πολύ καιρό τον προβληματισμό των καπνιστών για την συνήθειά τους αυτή και την ανάγκη τους για καλύτερες εναλλακτικές. Χρειάζεται να ακούει κανείς τα μηνύματα της εποχής και της κοινωνίας και να προσαρμόζεται. Όλοι γνωρίζουν ότι η διακοπή του καπνίσματος αποτελεί την καλύτερη λύση, ωστόσο, η πρόβλεψη είναι ότι θα υπάρχουν περισσότεροι από 1 δισ. άνθρωποι που θα συνεχίσουν να καπνίζουν τα επόμενα χρόνια. Θέλουμε να προσφέρουμε ένα καλύτερο προϊόν για αυτούς. Προφανώς και το ρίσκο προκαλεί δέος, ωστόσο νιώθουμε μεγάλη αυτοπεποίθηση ότι αυτός ο στρατηγικός μετασχηματισμός θα πετύχει έχοντας «σύμμαχό» μας την τεχνολογία και την επιστήμη. Έχουμε επενδύσει περισσότερα από 6 δισ. δολάρια σε έρευνα και ανάπτυξη και 430 εξαιρετικοί επιστήμονες δουλεύουν για αυτό το σκοπό. Είναι αναμφίβολα μια πολύ στέρεη και υπεύθυνη αρχή.

    Μεγάλο «βάρος» της αλλαγής αυτής που έγινε στην εταιρεία σας, χρειάστηκε να το σηκώσει το τμήμα Πωλήσεων. Με ποιο τρόπο έπρεπε να προσαρμοστείτε στα νέα δεδομένα;

Θα μοιραστώ μαζί σας το εξής: Τα τελευταία 2 χρόνια, στο εμπορικό μας τμήμα άλλαξαν σχεδόν τα πάντα!. Ξεκινήσαμε στα τέλη του 2016 να χτίζουμε βήμα-βήμα τα νέα touchpoints και τον τρόπο με τον οποίο θα απαντάμε στις ανάγκες των καταναλωτών, σε κάθε ένα από τα σημεία επαφής μαζί τους. Αναζητήσαμε κεντρικά σημεία πώλησης και τα μετατρέψαμε σε boutique καταστήματα, ενισχύσαμε την ομάδα των πωλητών μας, που έρχονται σε άμεση –πλέον– επαφή με τους καταναλωτές. Δημιουργήσαμε κανάλι e-commerce για να καλύψουμε τις ανάγκες όσων επιλέγουν να αγοράζουν online και, παράλληλα, δημιουργήσαμε μια ομάδα customer care, για να υποστηρίζουμε διαρκώς τους πελάτες μας. Επιπλέον επιλέξαμε να συνεργαστούμε με αλυσίδες τεχνολογίας (Public & ΓΕΡΜΑΝΟΣ) για να έχουμε τη δυνατότητα να καλύψουμε ακόμα περισσότερες περιοχές γεωγραφικά αλλά καιγια να έχουμε πρόσβαση σε ακόμα περισσότερους καταναλωτές που ενδιαφέρονται για καινοτόμα προϊόντα. Παράλληλα, εξελίξαμε σημαντικά το δίκτυο διανομής μας μέσα από το οποίο εξυπηρετούνται σήμερα 20.000 σημεία Μικρής Λιανικής. Ουσιαστικά, όλα τα παραπάνω μας έδωσαν τη δυνατότητα να επιχειρούμε και να δοκιμαζόμαστε καθημερινά με στόχο να αναβαθμίζουμε τις εμπειρίες που προσφέρουμε στους καταναλωτές, καθώς και να βελτιώνουμε τη λειτουργικότητα όλων των καναλιών μας. Αυτός είναι ο νέος τρόπος δουλειάς μας, σε μια εποχή που μας φέρνει συνεχώς νέα δεδομένα. Αυτή είναι και η νέα μας κουλτούρα που μας οδηγεί σε συνεχή εξέλιξη και επιτυχία.

Μέσα σε μόλις δύο χρόνια από το λανσάρισμα του νέου προϊόντος στην ελληνική αγορά, είμαστε απόλυτα ικανοποιημένοι για την σχέση εμπιστοσύνης που χτίζουμε καθημερινά με τους καταναλωτές μας, οι οποίοι αυτή τη στιγμή έχουν ξεπεράσει τους 150.000.

    Σε αυτή τη διαδρομή εταιρικού μετασχηματισμού που περιγράφετε, ποια θα λέγατε πώς είναι η μεγαλύτερη πρόκληση για εσάς;

Το retail, όπως έχει διαμορφωθεί τα τελευταία χρόνια, είναι ένα σύνθετο επιχειρηματικό μοντέλο που αποσκοπεί στην εξυπηρέτηση κάθε ανάγκης του καταναλωτή, σε κάθε στάδιο της εμπειρίας του με το προϊόν, από την πρώτη επαφή μέχρι και μετά την πώληση, διασφαλίζοντας φυσικά και την επιθυμητή για όλους μας διαχρονική πίστη του σε αυτό. Όπως καταλαβαίνετε, λοιπόν, δεν είναι μόνο το φυσικό κατάστημα ή το e-commerce ή ένα τηλεφωνικό κέντρο που συνθέτουν το εμπορικό μοντέλο μιας επιχείρησης. Είναι όλα αυτά και πολύ περισσότερα. Γιατί πλέον όλα τα κανάλια πρέπει να είναι αλληλένδετα ώστε να μπορεί ο καταναλωτής να εξυπηρετείται αποτελεσματικά. Και είναι βέβαια και το συνεχές feedback των καταναλωτών, το οποίο όταν λαμβάνεται και αξιοποιείται σωστά οδηγεί στη συνεχή βελτίωση της παρεχόμενης εμπειρίας. Αυτή είναι και η μεγαλύτερη πρόκληση για εμάς καθώς επιδιώκουμε να γινόμαστε συνεχώς καλύτεροι, να βελτιωνόμαστε και να εξελίσσουμε τα προϊόντα μας ανάλογα με τις ανάγκες και απαιτήσεις των καταναλωτών που μας εμπιστεύονται.

    Δεν είναι βέβαια και λίγες οι φωνές στην αγορά που σας αντιμετωπίζουν με δυσπιστία όταν λέτε «θέλουμε το καλό των καπνιστών». Πώς απαντάτε σε αυτό;

Αντιλαμβάνομαι πως για κάποιους μοιάζει σαν να είμαστε σε «κόντρα ρόλο». Για εμάς όμως δεν είναι έτσι. Στη δυσπιστία απαντάμε με την επιστημονική έρευνά μας, τα δεδομένα και τα αποτελέσματα της οποίας είναι διαθέσιμα στο ευρύ κοινό. Τα στοιχεία λοιπόν αυτά δείχνουν ότι η βλάβη στους καπνιστές συνδέεται κυρίως με ουσίες που παράγονται κατά την καύση του καπνού. Αυτός είναι και ο λόγος που εμείς επενδύσαμε στη δημιουργία εναλλακτικών προϊόντων, τα οποία λειτουργούν με την απουσία καύσης, αποφεύγοντας τα αρνητικά παράγωγά της, καπνό, στάχτη, μυρωδιά και πολλές εκατοντάδες επιβλαβείς ουσίες. Στο IQOS, o καπνός θερμαίνεται μέσω μια ειδικής λεπίδας που υπάρχει μέσα στη συσκευή, με αποτέλεσμα να εκλύονται σημαντικά λιγότερες επιβλαβείς και δυνητικά επιβλαβείς τοξικές ουσίες. Φυσικά, το IQOS δεν είναι ακίνδυνο και το καλύτερο που έχει να κάνει ένας καπνιστής είναι να διακόψει εντελώς τη χρήση προϊόντων νικοτίνης. Αυτό είναι σαφές και κατηγορηματικό.

    Πώς θεωρείτε πώς θα εξελιχθεί η αγορά τα επόμενα χρόνια στη βιομηχανία σας;

Είμαστε πεπεισμένοι πως το παραδοσιακό τσιγάρο σταδιακά θα πάψει να είναι μέσα στις επιλογές των καπνιστών και εργαζόμαστε καθημερινά προς αυτή την κατεύθυνση. Ήδη πάνω από 7 εκατομμύρια καπνιστές έχουν υιοθετήσει το IQOS. Για εκείνους που θα επιλέξουν να συνεχίσουν να καπνίζουν, η μείωση της βλάβης θα είναι το πρώτο ζητούμενο και θα στραφούν σε εναλλακτικά προϊόντα. Στην Παπαστράτος και στην μητρική μας εταιρεία, Philip Morris International, δεν υπάρχει δρόμος επιστροφής. Εκεί βλέπουμε το μέλλον και εκεί επενδύουμε. Φυσικά, για να το κάνουμε όσο πιο γρήγορα και όσο πιο μαζικά, δεν αρκεί ένα προϊόν και μία εταιρεία. Εμείς, εκτός από το IQOS που ήδη κυκλοφορεί σε 47 αγορές παγκοσμίως, έχουμε στα πλάνα μας το λανσάρισμα και άλλων νέων προϊόντων, αλλά και νέα προϊόντα από άλλες εταιρείες θα έρθουν στην αγορά είτε των θερμαινόμενων προϊόντων καπνού είτε των ηλεκτρονικών τσιγάρων προκειμένου να καλύψουν τις διαφορετικές ανάγκες των ενήλικων καπνιστών.

    Επί του πιεστηρίου: Μετά από δυο χρόνια αξιολόγησης, ο αμερικανικός Οργανισμός Φαρμάκων και Τροφίμων (FDA) ενέκρινε την πώληση του IQOS στις Ηνωμένες Πολιτείας – Τι σημαίνει αυτό για εσάς;

Στα λόγια του CEO μας, κ. Αντρέ Καλαντζόπουλου, η ανακοίνωση του FDA αποτελεί ένα ιστορικό σημείο αναφοράς. Όλοι εμείς, στην Παπαστράτος και τη Philip Morris International, είμαστε αποφασισμένοι να αντικαταστήσουμε τα τσιγάρα με καλύτερα εναλλακτικά προϊόντα – που δεν καίγονται και δεν παράγουν καπνό τσιγάρου – που συνδυάζουν εξελιγμένη τεχνολογία και βαθιά επιστημονική τεκμηρίωση. Η έγκριση από τον FDA είναι ένα ιστορικό ορόσημο στο μεγάλο ταξίδι προς έναν κόσμο απαλλαγμένο από τον καπνό του τσιγάρου.