Καθώς είμαστε συνηθισμένοι σε μελέτες και στατιστικές που ως επί το πλείστον «κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου», είναι μια εξαιρετικά ευχάριστη αλλαγή να διαβάζεις για έναν κλάδο που προσπαθεί, μαθαίνει και βελτιώνεται. Η έρευνα αξιολόγησε 2.300 online καταστήματα, σε 4 κύριους άξονες: Προστασία και ασφάλεια, αισθητική/πλοήγηση και προϊοντική πληροφόρηση, τρόποι πληρωμής και τέλος, υπηρεσίες υποστήριξης και εξυπηρέτησης. Ο νεαρός -για την Ελλάδα- κλάδος του e-commerce, φαίνεται να τα πηγαίνει καλύτερα σε σχέση με δύο χρόνια πριν, γεγονός ιδιαίτερα σημαντικό καθώς υπογραμμίζει σαφή προσπάθεια βελτίωσης.

Μερικά από τα δεδομένα που αποδεικνύουν του λόγου το αληθές: Ένα υψηλό ποσοστό των e-shops (70%), έχει πλέον ξεκάθαρους «όρους χρήσης» και παρουσιάζει αναλυτικά στον on-line καταναλωτή πως αντιμετωπίζονται τα σημαντικά θέματα σε μια συναλλαγή, όπως η δυνατότητα ακύρωσης της παραγγελίας, η επικοινωνία σε περίπτωση διαφωνίας/επιφύλαξης, η δυνατότητα αντικατάστασης προϊόντων κλπ. Το 84% των e-shops, πριν από την αποδοχή της παραγγελίας, αναφέρει πλέον με σαφήνεια τα κύρια χαρακτηριστικά του προϊόντος και το τελικό κόστος χρέωσης.

Γενικά, υπάρχει εμφανής βελτίωση στην πολιτική προστασίας προσωπικών δεδομένων και στους όρους χρήσης σε σχέση με το 2012, με την εφαρμογή της νέας νομοθεσίας για τα δικαιώματα των καταναλωτών στις εξ αποστάσεως πωλήσεις να έχει σίγουρα σημαντικό μερίδιο «ευθύνης». Πολύ καλές είναι οι επιδόσεις και όσον αφορά σε εργαλεία αναζήτησης και πλοήγησης, με το 92% των εξεταζόμενων e-shops να προσφέρει πολλαπλές σχετικές δυνατότητες. Λίγο χαμηλότερα «σκοράρουν» τα e-shops σε επίπεδο αισθητικής, καθώς μόνον το 58% έχει συγκεκριμένη και συνεπή δομή σε όλες τις σελίδες του και εικόνες υψηλής ανάλυσης. Σημαντικά είναι και τα ευρήματα που αφορούν στους τρόπους πληρωμής, με το 95% να προσφέρει πολλαπλές σχετικές δυνατότητες.

Η έλλειψη εμπιστοσύνης και η καχυποψία, χαρακτηρίζουν ακόμη σε μεγάλο βαθμό τον Έλληνα καταναλωτή στο ηλεκτρονικό εμπόριο. Ίσως όχι άδικα, καθώς η αρχική εμπειρία, όταν για πρώτη φορά δοκίμαζε τα άγνωστα νερά των εξ αποστάσεως πωλήσεων, δεν ήταν και τόσο θετική. Και όλοι ξέρουμε πόσο καθοριστική μπορεί είναι η «πρώτη φορά», σε οποιοδήποτε τομέα… Αυτό σημαίνει, ότι το ηλεκτρονικό εμπόριο οφείλει να προσπαθήσει ακόμη περισσότερο για να δημιουργήσει καινούργιες, θετικές εμπειρίες, που θα διαγράψουν το κακό προηγούμενο και θα θέσουν τις βάσεις για μακροχρόνιες, ευτυχισμένες σχέσεις. Κι απ’ ότι φαίνεται, μάλλον είναι στο σωστό δρόμο…