Στον τομέα του μάρκετινγκ, το πρόσφατο παρελθόν, υποδεικνύει και ποιο θα είναι το άμεσο μέλλον. Πολλά trend, που αφορούν στο -όλο και πιο αναγκαίο- digital μάρκετινγκ (προβλέπεται να φτάσει το 25% της παγκόσμιας διαφημιστικής δαπάνης το 2015), βρίσκονται στο όριο της εφαρμογής τους, ενώ ορισμένα έχουν ήδη αρχίσει να πραγματοποιούνται, αλλά όχι σε αξιοποιήσιμο βαθμό και από «next big thing», κινδυνεύουν να ξεχαστούν. Τα πιο βασικά trends φέτος είναι τα εξής:

User generated content
Οι χρήστες του internet παράγουν περιεχόμενο σε βαθμό που ξεπερνά την ετοιμότητα και τη φαντασία των εταιρειών. Υπάρχουν αναφορές σε blogs, social πλατφόρμες, sites, podcasts, σχόλια, και τόσες άλλες ανεξέλεγκτες πηγές και οι εταιρείες καταλήγουν να χάνουν τον έλεγχο του brand τους. Πέρα από γενικό περιεχόμενο, οι users παράγουν και ειδήσεις και το μέλλον ενδεχομένως να κατευθύνεται προς μια πραγματικότητα όπου οι social πλατφόρμες θα γίνουν media πλατφόρμες. Το μοντέλο που υπάρχει ήδη στο YouTube μάλλον θα είναι και αυτό που θα επικρατήσει: brands θα προσλαμβάνουν users και μαζί θα δημιουργούν περιεχόμενο για να πετύχουν τον στόχο της διείσδυσης στο καταναλωτικό κοινό.

Big Data
Με πολύ απλά λόγια και χωρίς να αναλύουμε ορισμούς, Big Data είναι τα δεδομένα (πολλά δεδομένα) από την ιντερνετική μας χρήση, τα οποία μπορούν να αξιοποιηθούν γρήγορα και με ακρίβεια από εταιρείες, προκειμένου να τους προσδώσουν αξία (feedback). Δεν είναι καινούργιος σαν όρος, αλλά ακόμα περιμένουμε να δούμε την ουσιαστική εφαρμογή τους σε μεγαλύτερη κλίμακα, που να δικαιολογεί όλο το buzz που έχουν δημιουργήσει. Πλέον το περιεχόμενο προς ανάλυση υπάρχει, όπως και η τεχνολογία για να το αξιοποιήσει. Υπόσχεται να προσφέρει πολύτιμες γνώσεις καταναλωτικής συμπεριφοράς και δυνατότητα ουσιαστικού διαλόγου με τους πελάτες, με τη προοπτική να δημιουργηθούν τελείως προσωποποιημένες διαφημίσεις, ακόμα και σε πραγματικό χρόνο.

Mobile Personalization
Το smartphone, πέρα από προέκταση του χεριού του μέσου καταναλωτή, έχει γίνει και το πιο βασικό μέσο ενημέρωσης. Χωρίς να αποκαλύπτεται κάποιο μυστικό, τα πιο πρόσφατα στοιχεία δείχνουν ότι η πλειονότητα μπαίνει στο internet από smartphone συσκευές και ότι η κύρια χρήση είναι η ενημέρωση. Αυτή η ενημέρωση λαμβάνει χώρα στα social media, με το Facebook να είναι κυρίαρχο, αφού η κοινοποίηση στιγμών, ειδήσεων, αγορών, αλλά και διαφημίσεων έχουν ακόμα τον πρώτο λόγο.
Επομένως το βάρος για κάθε brand πρέπει να δοθεί στο user experience και να βρει τρόπο να διαφοροποιηθεί όσο ποτέ, μέσω engaging περιεχομένου, relevant περιεχομένου, videos, live streaming και ο,τιδήποτε μπορεί να κάνει τον καταναλωτή να «συμμετέχει» σε αυτό. Ανακεφαλαιώνοντας, η αλλαγή είναι συνεχής και αναπόφευκτη, ενώ η τεχνολογία την επιταχύνει ακόμη περισσότερο. Οι εταιρείες δεν έχουν παρά να παρακολουθούν εξελίξεις και trends όπως τα παραπάνω, προκειμένου να τα διαχειριστούν και να προσαρμόσουν τις στρατηγικές τους ανάλογα, με βασικό πυρήνα τον καταναλωτή και την προσφορά ποιοτικών, προσωποποιημένων υπηρεσιών.

*Aνδρέας-William Γρίβας,
The ALBA MBA, ALBA Graduate Business School at The American College of Greece