Άσχετα εάν το τελικό περιθώριο κέρδους για τους όποιους ανάδοχους, μπορεί να είναι τελικά εξευτελιστικά μικρό. Άσχετα, ακόμη, που οι πιθανότητες να μην πληρωθούν και ποτέ οι ανάδοχοι για τη δουλειά τους είναι πολύ μεγάλες, αφού η εμπειρία έχει δείξει ότι μεγαλύτερος κακοπληρωτής από το Δημόσιο δεν υπάρχει… Ψιλά γράμματα, στα οποία κανείς μάλλον δεν δίνει σημασία.

Από την άλλη, η ίδια εμπειρία που χτυπάει το καμπανάκι για τον κακοπληρωτή Δημόσιο τομέα, η ίδια υπενθυμίζει ότι πολλές φορές στο παρελθόν τα διαφημιστικά έργα και κονδύλια έγιναν μοχλός άσκησης δύναμης και πολιτικής εξουσίας. Δεν είναι της παρούσης λοιπόν, να ασχοληθούμε με το δια ταύτα των υποθέσεων αυτών. Το μόνον ίσως σημείο που έχει νόημα να φωτίσουμε, είναι η άμεση παρέμβαση της ΕΔΕΕ αναφορικά με όρους στην προκήρυξη του διαγωνισμού της Δ.Ε.Η., σύμφωνα με τους οποίους οι υποψήφιοι ανάδοχοι οδηγούνται στην υποβολή πολύ χαμηλών, ή και μηδενικών προσφορών.

Το ευρύτερο μάλλον συμπέρασμα για εμάς, είναι ότι η ίδια η διαφημιστική αγορά πάσχει από κακή διαφήμιση του εαυτού της. Με αποτέλεσμα να γίνεται ενίοτε εύκολος «στόχος». Κανείς δεν γνωρίζει, ακόμη σήμερα στην Ελλάδα ποια είναι και πώς λειτουργεί η Διαφήμιση. Κανείς δεν αντιλαμβάνεται ότι πρόκειται κατ’ αρχάς για μία επιχειρηματική δραστηριότητα, την οποία διέπουν συγκεκριμένοι κανόνες όπως κάθε άλλη. Το αποτέλεσμα είναι με την παραμικρή ευκαιρία να ακούγονται ανακρίβειες και διάφορα ευτράπελα αναφορικά με την επικοινωνιακή λειτουργία, τα οποία όμως κάνουν τελικά σημαντική ζημιά.

Η διαφημιστική αγορά πρέπει κάποτε να απαλλαγεί από την εσωστρέφειά της, έξω και εσω-θεσμική. Ο παράλογος «φόβος» μην τύχει και μαθευτούν τα του «οίκου μας», μόνον αρνητικές συνέπειες μπορεί να έχει, καθώς η μόνη αποτελεσματική θωράκιση του κλάδου από τη δυσφήμιση, είναι η… διαφήμισή του, η γνώση. Όταν τόσο τα κακά, όσο και τα καλά νέα κυκλοφορούν μόνον ως υλικό εσωτερικής κατανάλωσης μεταξύ των ίδιων των διαφημιστών, τότε κανείς δεν εκπαιδεύεται ως προς το τι είναι η επικοινωνία και κανείς δεν μπορεί να την υπερασπιστεί αποτελεσματικά…

Η «κατάρα» της εσωστρέφειας πρέπει κάποια στιγμή να λυθεί και δεν υπάρχουν μαγικά φίλτρα γι’ αυτό. Υπάρχει μόνο η χάραξη και υλοποίηση σαφούς και μακροπρόθεσμης επικοινωνιακής στρατηγικής, για την ίδια την επικοινωνία…