Έρευνα e-metrics

Μερικούς μήνες αργότερα μπορεί να μην έχει επιβεβαιωθεί ακόμα στο έπακρο η πεποίθησή του, ωστόσο είναι προφανές ότι το διαδίκτυο αποτελεί μέρος της καθημερινότητας πολλών Ελλήνων. Είναι, δηλαδή, κάτι αυτονόητο, κάτι απαραίτητο, όπως ακριβώς η αναπνοή.

Υπερβολές; Σίγουρα όχι, καθώς, για παράδειγμα, σύμφωνα με την έρευνα e-metrics την οποία πραγματοποιεί κάθε χρόνο η AGB Nielsen Media Research σε συνεργασία με τη Phaistos Networks και το IAB Hellas, το 66,9% των συμμετεχόντων απάντησαν ότι χρησιμοποιούν το internet ως κύρια πηγή ενημέρωσης. Με άλλα λόγια, επιλέγουν να ενημερώνονται πρωτίστως από το διαδίκτυο και όχι από την τηλεόραση, τις εφημερίδες ή το ραδιόφωνο. Αρέσκονται δε σε καθημερινό πολύωρο «σερφάρισμα» – το 36,3% αφιερώνει κάθε φορά από 2 έως 5 ώρες, ενώ το 27,5% αποδεικνύεται ακόμα πιο «φανατισμένο».

Και μπορεί όσοι έσπευσαν να συμμετάσχουν στην έρευνα να μην εκφράζουν το μέσο Έλληνα, ωστόσο η καθιέρωση του διαδικτύου είναι πλέον γεγονός. Το επιβεβαιώνει άλλωστε και ο αριθμός των sites που φιλοξένησαν πέρυσι την έρευνα (97) και είναι κατά πολύ μεγαλύτερος σε σχέση με το 2004 – τότε, την πρώτη χρονιά που πραγματοποιήθηκε η έρευνα, τα συμμετέχοντα sites ήταν μόλις 23.

Οι ειδικοί σχολιάζουν
Έχοντας όλα αυτά κατά νου, το Marketing Week ζήτησε από μερικούς επιφανείς εκπροσώπους του ελληνικού διαδικτύου να καταθέσουν την άποψή τους. Ιδού, λοιπόν, τι μας απάντησαν οι Σταύρος Δρακουλαράκος, General Manager του 24 Media, Θωμάς Μεταξάς, Head of Media της OMD Digital, και Χαράλαμπος Χωριανόπουλος, Business Unit Director της Neo@Ogilvy.

Marketing Week: Ποιο ήταν το εύρημα που σας έκανε μεγαλύτερη εντύπωση;

Χαράλαμπος Χωριανόπουλος: Ένα σημαντικό στοιχείο που αποτυπώνεται μέσα από τα αποτελέσματα της έρευνας και που ουσιαστικά επιβεβαιώνει την εικόνα που έχουν σχηματίσει όλοι όσοι ασχολούνται με το internet, είναι η μεγάλη διείσδυση των social networks. Σύμφωνα με την e-metrics, σχεδόν το 60% των ερωτηθέντων δηλώνει ότι χρησιμοποιεί κάποιο από τα social networks, ενώ το 50% από αυτούς δηλώνει ότι το χρησιμοποιεί καθημερινά. Χαρακτηριστικό παράδειγμα της μεγάλου ρυθμού ανάπτυξης αυτών των μέσων αποτελεί το Facebook, όπου μέσα σε λιγότερο από ένα χρόνο οι έλληνες χρήστες αυξήθηκαν από 400.000 σε 1.5 εκατ.

Θωμάς Μεταξάς: Δύο ευρήματα μου έκαναν εντύπωση στα αποτελέσματα της έρευνας. Το πρώτο αφορά στις συναλλαγές online. Ενώ φαίνεται ότι ένα αρκετά μεγάλο ποσοστό των χρηστών αγοράζει online, δεν συμβαίνει το ίδιο με τις ηλεκτρονικές συναλλαγές μέσω τραπεζών και δημοσίου όπου τα ποσοστά εμφανίζονται σαφώς αρκετά χαμηλότερα. Θεωρώ ότι για τις ηλεκτρονικές τραπεζικές υπηρεσίες υπάρχει ελλιπής και μη συστηματική επικοινωνία online, ώστε να γνωρίσει η πλειονότητα των χρηστών τις παρεχόμενες υπηρεσίες και τα πλεονεκτήματά τους. Όσον αφορά δε στις ηλεκτρονικές υπηρεσίες του δημοσίου, εκεί υπάρχει ακόμα αρκετή δουλειά που πρέπει να γίνει.

Το δεύτερο αφορά στη στάση των χρηστών απέναντι στην online διαφήμιση όπου η τάση είναι θετική. Φαίνεται ότι οι χρήστες αποδέχονται σε μεγάλο βαθμό τις διαφημίσεις online, κάτι που μπορούμε να επιβεβαιώσουμε και από τη δική μας πλευρά βάσει της αποτελεσματικότητας των online καμπανιών που υλοποιούμε.

Σταύρος Δρακουλαράκος: Ο καιρός, που ως ενημερωτική θεματολογία βρίσκεται στη Νο 1 θέση της προτίμησης των γυναικών.


Marketing Week: Σε σύγκριση με τα περυσινά ευρήματα, τι είναι αυτό που σας καθιστά αισιόδοξους για το μέλλον και τι σας προβληματίζει;

Σταύρος Δρακουλαράκος: Με καθιστά αισιόδοξο η σταθερά αυξανόμενη πορεία του internet με ευρυζωνική σύνδεση και κύριο άξονα λειτουργίας την οικία του κάθε χρήστη, παράλληλα με το υψηλό ποσοστό του «internet ως κύρια πηγή καθημερινής ενημέρωσης». Με προβληματίζει η καθίζηση στο ποσοστό των γυναικών που είναι χρήστες του internet.

Θωμάς Μεταξάς: Αυτό που με καθιστά αισιόδοξο είναι τα αυξητικά στοιχεία σε τρία επίπεδα ευρημάτων που αποδεικνύουν αφενός μεν τη πολυσυλλεκτική και πολυδιάστατη φύση και χρήση του internet, αφετέρου δε ότι πλέον αποτελεί για την πλειονότητα των χρηστών αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινής τους ζωής: τη χρήση του ως κύριο κανάλι ενημέρωσης, τη χρήση του ως μέσο επικοινωνίας και κοινωνικοποίησης και τη χρήση του για συναλλαγές online. Με αυτά τα δεδομένα, λοιπόν, δεν θα πρέπει να εγείρονται προβληματισμοί για το εάν και κατά πόσο αποτελεσματική μπορεί να είναι η επικοινωνία online, παρά μόνο το πώς θα προσεγγίσουμε και πώς θα μιλήσουμε στους χρήστες ανάλογα με το περιβάλλον που βρίσκονται κάθε φορά.

Όσο για το δεύτερο σκέλος της ερώτησης, δεν θα έλεγα ότι με προβληματίζει ιδιαίτερα κάτι στα ευρήματα της έρευνας. Ίσως μόνο το ότι θα περίμενα μεγαλύτερη συμμετοχή γυναικών, οι οποίες πραγματικά αποτελούν ένα από τα πιο δυναμικά κοινά του ελληνικού internet.

Χαράλαμπος Χωριανόπουλος: Ένα από τα θετικά μηνύματα που εμφανίζεται μέσα από την έρευνα είναι η συνεχιζόμενη ανοδική πορεία στη χρήση του internet, όπως αυτή μεταφράζεται από την αύξηση στην καθημερινή χρήση, τη χρονική διάρκεια που αφιερώνουν οι χρήστες σε κάθε τους σύνδεση αλλά και τη μεγάλη διείσδυση του broadband που βελτιώνει σημαντικά το user experience. Οι καταναλωτές το εμπιστεύονται ακόμα περισσότερο για τις τραπεζικές τους συναλλαγές και για αγορές online, ωστόσο υπάρχει ακόμα ένα σημαντικό ποσοστό χρηστών που διστάζει να προχωρήσει σε μια online συναλλαγή λόγω ανασφάλειας για την προστασία των στοιχείων της πιστωτικής κάρτας και των προσωπικών δεδομένων.

Ενθαρρυντικά είναι και τα στοιχεία για την online διαφήμιση, καθώς υπάρχει αύξηση στο ποσοστό των χρηστών που δηλώνουν ότι κάποιο προϊόν/υπηρεσία προσέλκυσε το ενδιαφέρον τους από τη διαφημιστική του προβολή στο internet.

Ευρήματα που ενδιαφέρουν

  • Το 78,8% των χρηστών που συμπλήρωσαν το ερωτηματολόγιο είναι άνδρες. Αδιαφορούν οι γυναίκες για το διαδίκτυο ή είναι απλώς πολλοί περισσότεροι παθιασμένοι οι άνδρες;
  • Το 79,1% επιλέγει το διαδίκτυο για να ενημερωθεί για θέματα επικαιρότητας. Με δεδομένη την ικανότητα του διαδικτύου να προσφέρει άμεση, ενδελεχή και πολύπλευρή ενημέρωση, μάλλον το υπόλοιπο 20,9% απλώς αδιαφορεί για την επικαιρότητα.
  • Μόλις το 33,1% των χρηστών προτίμησε κάποιο παραδοσιακό μέσο όταν ερωτήθηκε ποιο μέσο χρησιμοποιεί ως κύρια πηγή καθημερινής ενημέρωσης -συγκεκριμένα, επέλεξε την τηλεόραση το 20,6%, το ραδιόφωνο το 7,4% και τις εφημερίδες το 4,6%.
  • Το 18,1% των ανδρών που συμμετείχαν στην έρευνα δεν στρέφονται στο διαδίκτυο για την αθλητική ενημέρωσή τους. Παράξενη επιλογή, μιας και είναι πολλά τα αξιόλογα ελληνικά αθλητικά sites.
  • Ο καιρός αποτελεί το θέμα για το οποίο προτιμούν να ενημερώνονται online οι γυναίκες. Άβυσσος η ψυχή των γυναικών…
  • Από το 67,5% του 2005 στο 79,3% του 2008. Κάθε χρόνο αυξάνονται οι χρήστες που έχουν προβεί σε αγορές στο διαδίκτυο, κάτι που αποτελεί δείγμα της μεγαλύτερης ωριμότητας που διακρίνει πια τους έλληνες χρήστες.
  • Υπάρχει σχέση μεταξύ του επιπέδου μόρφωσης και της διάθεσης για online αγορές; Πιθανότατα, μιας και το εύρημα ότι ψωνίζει στο διαδίκτυο το 90,4% των συμμετεχόντων που κατέχουν μεταπτυχιακό ή διδακτορικό τίτλο αυτό αποδεικνύει…
  • Γιατί μπορεί να μην αγοράζει κάποιος από e-shop; Το 49,1% απαντά γιατί φοβάται να χρησιμοποιήσει την πιστωτική του κάρτα και το 36,6% επειδή αδυνατεί να ελέγξει την ποιότητα των προσφερόμενων υπηρεσιών και προϊόντων.
  • Ποιο Ρaypal και ποιες προπληρωμένες κάρτες; Ένα διόλου ευκαταφρόνητο 25,5% προτιμάει για τις διαδικτυακές αγορές του την… πατροπαράδοτη μέθοδο της αντικαταβολής.
  • Το 62,8% εκφράζει την προτίμησή του προς τα ελληνικά e-shops – κάθε χρόνο όλο και περισσότεροι.
  • Το 46,0% χρησιμοποιεί τις ηλεκτρονικές υπηρεσίες διεκπεραίωσης τραπεζικών συναλλαγών. Ίσως φαντάζει ικανοποιητικό το ποσοστό, ωστόσο σε σχέση με αυτό του 2005 (42,8%) η αύξηση είναι μάλλον απογοητευτική.
  • Το 8,1% παραδέχτηκε ότι δεν γνωρίζει τι εστί blog, ενώ το 50,6% ανέφερε ότι επισκέπτεται σπάνια κάποιο. Μήπως έχει υπερτιμηθεί τελικά η σημασία των blogs;
  • Το 55,4% είναι μέλος σε δύο ή και περισσότερα sites κοινωνικής δικτύωσης. Ο McLuhan δικαιώνεται και πάλι.
  • Το 36,3% θεωρεί ότι η ύπαρξη διαφημίσεων στο μέσο βοηθάει την παροχή δωρεάν περιεχομένου ή υπηρεσιών από τα sites.
  • Το 25,7% αξιολογεί τις online διαφημίσεις ως ευχάριστες ή πολύ ευχάριστες. Εν τούτοις -και αυτό πρέπει να προβληματίσει- το ποσοστό είναι χαμηλότερο τόσο από αυτό της τηλεόρασης όσο και από αυτά του ραδιοφώνου και των εντύπων.

Πηγή: e-metrics