Με την αγορά εργασίας να γίνεται όλο και περισσότερο ανταγωνιστική, τα στελέχη των τομέων της επικοινωνίας οφείλουν να ακολουθούν τις εξελίξεις, να ενημερώνονται συνεχώς και να γνωρίζουν όλες τις νέες τάσεις του κλάδου τους. Η συνεχής ανάπτυξη και εξέλιξη των νέων τεχνολογιών καθιστούν αυτή την ανάγκη ακόμα πιο επιτακτική, καθώς τα νέα εργαλεία και η ορθή χρήση τους μπορεί να συμβάλουν σε σημαντικό βαθμό στην επιτυχημένη έκβαση ενός project, όπως ένα πρόγραμμα επικοινωνίας και marketing ή μια διαφημιστική καμπάνια. Αυτό αποδεικνύεται και από τον ολοένα αυξανόμενο αριθμό των προσφερόμενων εκπαιδευτικών προγραμμάτων για επαγγελματίες της επικοινωνίας.

Ο Δρ. Δημήτριος Νικολαΐδης, Διευθυντής Τμήματος Διοίκησης Επιχειρήσεων και Οικονομικών του City College Διεθνές Τμήμα του Πανεπιστημίου του Sheffield, αναφέρει σχετικά: «Η συνεχής εκπαίδευση – η δια βίου μάθηση – είναι πλέον αναγκαία όσο ποτέ, γιατί η γνώση μεταβάλλεται, αλλάζει, εμπλουτίζεται συνεχώς. Σε μια εποχή όπου συντελούνται ριζικές αλλαγές στην επικοινωνία, στην τεχνολογία, στην κατανάλωση, στο εμπόριο και στην κοινωνία γενικότερα, η εκπαίδευση της νέας γενιάς στελεχών αλλά και η επιμόρφωση των στελεχών που ήδη βρίσκονται σε διοικητικές θέσεις και σε θέσεις marketing, μπορεί να συμβάλλει ουσιαστικά στην ανάπτυξη, στην εξωστρέφεια, στη βιωσιμότητα των επιχειρήσεων».

Τη σημασία, ωστόσο, της ορθής επιλογής του καταλληλότερου προγράμματος για το κάθε στέλεχος τονίζει η Κατερίνα Ξυνή, Γενική Διευθύντρια του Mediterranean College: «Η επιλογή ενός εκπαιδευτικού προγράμματος είναι υψίστης σημασίας για κάθε στέλεχος. Υπάρχουν πολλά σχετικά προγράμματα στην αγορά, αλλά η διαφορά ποιότητας είναι μεγάλη. Οι υποψήφιοι πρέπει να εξετάσουν την εμπειρία και το κύρος του εκπαιδευτικού φορέα, την πιστοποίηση του προγράμματος, τους διδάσκοντες αλλά και τους συμμετέχοντες. Οι επαγγελματίες του κλάδου επιδιώκουν να εκπαιδεύονται μαζί με ομοβάθμια στελέχη, ώστε να αναπτύξουν ωφέλειες μέσα από την ανταλλαγή εμπειριών, αλλά και το networking».

Στο ίδιο μήκος κύματος κινείται και η άποψη του Λάμπρου Τσιακανίκα, Διευθυντή Ανάπτυξης Εργασιών του Κέντρου Βιώσιμης Επιχειρηματικότητας Εξέλιξη: «Όλος ο τομέας της επικοινωνίας τα τελευταία χρόνια διέρχεται μία περίοδο με πολλές ανακατατάξεις, περιορισμούς budget και ταυτόχρονα, μεγάλες αλλαγές στον τρόπο που κινείται η αγορά, λόγω της συνεχούς ανόδου του digital marketing και της συνεχούς προσθήκης νέων εργαλείων και δυνατοτήτων. Συνεπώς, τα στελέχη του χώρου που θέλουν να παραμείνουν ανταγωνιστικά και να εξελιχθούν επαγγελματικά, επιζητούν εκπαιδευτικά προγράμματα που προσφέρουν καλά δομημένη και πρακτική γνώση και εξειδίκευση».

Το digital marketing στο επίκεντρο
Με τον χώρο του digital να εξελίσσεται συνεχώς, είναι αναμενόμενο ότι μεγάλο μέρος των εκπαιδευτικών προγραμμάτων ασχολείται με τον συγκεκριμένο χώρο.
Την τάση αυτή επιβεβαιώνει και η Ελένη Τσιριγώτη, Συντονίστρια Επαγγελματικής Επιμόρφωσης της Ελληνοαμερικανικής Ένωσης: «Η προσφορά εκπαιδευτικών προγραμμάτων στον κλάδο έχει στραφεί τα τελευταία χρόνια σε προγράμματα marketing και επικοινωνίας στα ψηφιακά μέσα και στο διαδίκτυο. Παράλληλα, εντείνεται η ανάγκη για εξειδίκευση των pr generalists σε ειδικότητες σχετικές με digital και social media, και με επιπλέον εξειδίκευση σε θέματα digital marketing ανά επιχειρηματικό κλάδο».

Ο Σέργιος Δημητριάδης, Αναπ. Καθηγητής στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών και Επιστημονικός Υπεύθυνος του Εκπαιδευτικού Προγράμματος σε ψηφιακό marketing και κοινωνικά δίκτυα DigiMa του Κέντρου Επαγγελματικής Κατάρτισης του ΟΠΑ, συμπληρώνει: «Σίγουρα, όλοι οι επαγγελματίες του ευρύτερου χώρου της Επικοινωνίας στρέφονται σε πολύ μεγάλο βαθμό σε εκπαιδευτικά προγράμματα, ωστόσο, θα μπορούσαμε να ξεχωρίσουμε ορισμένους επαγγελματικούς τομείς στους οποίους η ζήτηση είναι μεγαλύτερη. Αυτοί είναι το marketing και ειδικά το digital marketing, τα MME και ιδιαίτερα τα ψηφιακά (digital media), οι Δημόσιες Σχέσεις (PR) και η Εταιρική Επικοινωνία (Corporate Communication)».

Τη σταθερή ζήτηση για MBA προγράμματα υπογραμμίζει η Κατερίνα Ξυνή: «Μεγάλη ανάπτυξη παρουσιάζει ο τομέας των digital & social media αλλά και οι επαγγελματικές εξειδικεύσεις σε κλάδους της οικονομίας που έχουν θετικές προοπτικές απασχόλησης όπως η Ναυτιλία, ο Τουρισμός, ο Αθλητισμός και η Υγεία. Σταθερό παρουσιάζεται, επίσης, το ενδιαφέρον των υποψηφίων για μεταπτυχιακά προγράμματα ΜΒΑ στην ελληνική γλώσσα, με ευέλικτους όρους παρακολούθησης».

To City College, Διεθνές Τμήμα του Πανεπιστημίου του Sheffield, συμμετέχει σε μια πανευρωπαϊκή πανεπιστημιακή συνεργασία, την οποία ηγείται το Salford Business School του Πανεπιστημίου του Salford (UK), και προσφέρει δωρεάν ένα νέο Massive Open Online Course (MOOC) με θέμα Digital και Social Media Marketing. Το πρόγραμμα φιλοδοξεί να καλύψει ελλείψεις στις γνώσεις και την εφαρμογή του ψηφιακού marketing, καθώς και να βοηθήσει τους συμμετέχοντες στην ανάλυση, τον σχεδιασμό, την εφαρμογή και στην αξιολόγησή του. Στο πλαίσιο του προγράμματος θα διδαχθούν μαθήματα όπως Engine Optimisation -SEO, Social Media Optimisation, Affiliate Marketing. Η έναρξη του εκπαιδευτικού προγράμματος θα γίνει αυτόν τον Σεπτέμβριο.

Ένα νέο εκπαιδευτικό πρόγραμμα 100 ωρών, το Certificate in Digital Marketing, προσφέρει με τη σειρά της και η Ελληνοαμερικανική Ένωση. Το συγκεκριμένο πρόγραμμα, με 30% θεωρία και 70% πρακτική σε ομαδικές και ατομικές εργασίες, προσομοιώσεις, εργαστήρια, παραδείγματα από πετυχημένες online καμπάνιες και παρουσιάσεις εργασιών, απευθύνεται σε στελέχη επικοινωνίας που θέλουν να εμπλουτίσουν τις γνώσεις τους σε θέματα επικοινωνίας και marketing μέσω διαδικτύου. Ο πρώτος κύκλος του Certificate in Digital Marketing ξεκινά την 1η Οκτωβρίου.

Ένα ακόμα σχετικό παράδειγμα είναι το course Professional Diploma in Digital Marketing, που υλοποιούν το ALBA Graduate Business School at The American College of Greece, σε συνεργασία με τη Socialab, Digital Marketing Agency. Πρόκειται για ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα το οποίο απευθύνεται σε στελέχη επιχειρήσεων και επαγγελματίες που δραστηριοποιούνται στον χώρο του marketing και ενδιαφέρονται να εξοικειωθούν με τα νέα δεδομένα και τις προκλήσεις της αγοράς, όπως επίσης και να μάθουν να σχεδιάζουν αποτελεσματικές στρατηγικές στα ψηφιακά Μέσα. To Professional Diploma in Digital Marketing αποτελεί τo μοναδικό ελληνικό digital course που έχει εκπαιδεύσει πάνω από 400 επαγγελματίες, έχοντας τρέξει 10 φορές από την έναρξή του το 2014. Αποτελείται από 12 sessions in class, 2 sessions σε PC labs και 15 ώρες Online Tutorials. Ο 11ος κύκλος του ξεκινά ανανεωμένος στις 23 Σεπτεμβρίου.

Εκπαίδευση στο digital marketing για επαγγελματίες προσφέρει και το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, μέσα από το πρόγραμμα DigiMa. Η συγκεκριμένη εκπαιδευτική προσέγγιση συνδυάζει ανάλυση και εφαρμογή, στρατηγική και εργαλεία, ακαδημαϊκούς και επαγγελματίες, γνώση και εμπειρία. Στόχος του είναι η ικανότητα πρακτικής αξιοποίησης όλων των διαθέσιμων e- τεχνολογιών και εργαλείων στο πλαίσιο μιας ολοκληρωμένης, omni-channel στρατηγικής marketing.


Εκπαίδευση εν καιρώ κρίσης
Είναι σαφές ότι η συνεχής εκπαίδευση κρίνεται επιτακτική για τα στελέχη της επικοινωνίας. Κατά πόσο, όμως, η ζήτηση τέτοιων εκπαιδευτικών προγραμμάτων επηρεάζεται από την κρίση στη χώρα μας τα τελευταία χρόνια; Ποιες αλλαγές έχουν επιτελεστεί στην προσφορά, τη συχνότητα ή τη θεματολογία τους;
Ο Λάμπρος Τσιακανίκας μας ενημερώνει σχετικά: «Η ζήτηση παραμένει διαχρονικά σταθερή, με κάποιες ελαφρές διακυμάνσεις σε περιόδους οικονομικής και πολιτικής αστάθειας. Σίγουρα, οι συνθήκες κρίσης έχουν ως αποτέλεσμα οι ενδιαφερόμενοι να εξετάζουν ακόμα πιο προσεκτικά όλες τις παραμέτρους ενός εκπαιδευτικού προγράμματος πριν αποφασίσουν να το επιλέξουν και βέβαια, η σχέση ποιότητας εκπαίδευσης – κόστους είναι ένα εξαιρετικά σημαντικό κριτήριο.

Αυτό όμως λειτουργεί τελικά προς όφελος όλης της αγοράς, καθώς για να είναι ανταγωνιστικά, τα εκπαιδευτικά προγράμματα βελτιώνονται και εξελίσσονται συνεχώς». Την ίδια περίπου άποψη εκφράζει και ο Σέργιος Δημητριάδης: «Η τρέχουσα περίοδος κρίσης και οι συγκυρίες των τελευταίων μηνών είχαν ως αποτέλεσμα τη μείωση των εισοδημάτων και των προϋπολογισμών των εταιρειών που υποστηρίζουν εκπαιδευτικές δραστηριότητες και κατά συνέπεια, οι εταιρείες δεν επενδύουν, όσο παλαιότερα τουλάχιστον, στην εκπαίδευση των στελεχών τους.

Ωστόσο, η ζήτηση για περαιτέρω κατάρτιση με ατομική πρωτοβουλία συνεχίζει να παραμένει υψηλή διότι: αφενός, η όλη κατάσταση που επικρατεί έχει οδηγήσει τους επαγγελματίες στην αναζήτηση νέων κι εναλλακτικών τρόπων υλοποίησης των στόχων τους και συνεπώς στην αναζήτηση εκπαιδευτικών προγραμμάτων που να καλύπτουν την ανάγκη για γνώση. Αφετέρου, όλες οι εξελίξεις, τα νέα δεδομένα, οι νέες τάσεις και οι καινοτομίες του χώρου είναι, πλέον, αναπόσπαστο μέρος της επαγγελματικής καθημερινότητας και είναι πολύ δύσκολο για οποιοδήποτε στέλεχος και επαγγελματία του χώρου της επικοινωνίας να τις παραβλέψει».

Ο Δρ. Δημήτριος Νικολαΐδης τονίζει με τη σειρά του: «Η ζήτηση έχει αυξηθεί το τελευταίο διάστημα, όλο και περισσότεροι επαγγελματίες αναζητούν την καλύτερη δυνατή εκπαίδευση και εξειδίκευση που κύριο στόχο έχουν την προσωπική τους και επαγγελματική τους ανάπτυξη. Η περίοδος της κρίσης είναι και περίοδος ευκαιριών, η ικανότητα της προσαρμοστικότητας και της ευρηματικότητας αυξάνει τις ευκαιρίες και διακρίνει τον επιτυχημένο επαγγελματία».

Τέλος, τη δική της πρόβλεψη για το μέλλον μας παραθέτει η Ελένη Τσιριγώτη: «H κρίση στη χώρα μας έχει εντείνει τις προσπάθειες για οικονομικότερους, μετρήσιμους και πιο αποτελεσματικούς τρόπους διαφήμισης και επικοινωνίας. Η ζήτηση στελεχών επικοινωνίας με εξειδικευμένες και πιστοποιημένες γνώσεις ψηφιακού marketing και επικοινωνίας θα είναι ολοένα και μεγαλύτερη τα επόμενα χρόνια, κυρίως λόγω της μεγάλης διείσδυσης των ψηφιακών μέσων και της μεγαλύτερης σύγκλισης marketing και επικοινωνίας».

Ειπαν…
«Οι εταιρείες δεν επενδύουν, όσο παλαιότερα, στην εκπαίδευση των στελεχών τους, ωστόσο, η ζήτηση για κατάρτιση με ατομική πρωτοβουλία συνεχίζει να παραμένει υψηλή».
Σέργιος Δημητριάδης, Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών

«Η επιμόρφωση των στελεχών μπορεί να συμβάλλει ουσιαστικά στην ανάπτυξη, στην εξωστρέφεια, στη βιωσιμότητα των επιχειρήσεων».
Δημήτριος Νικολαΐδης, City College Διεθνές Τμήμα του Πανεπιστημίου του Sheffield

«Οι επαγγελματίες του κλάδου επιδιώκουν να εκπαιδεύονται μαζί με ομοβάθμια στελέχη, ώστε να αναπτύξουν ωφέλειες μέσα από την ανταλλαγή εμπειριών, αλλά και το networking».
Κατερίνα Ξυνή, Mediterranean College

«Οι συνθήκες κρίσης έχουν ως αποτέλεσμα οι ενδιαφερόμενοι να εξετάζουν ακόμα πιο προσεκτικά όλες τις παραμέτρους ενός εκπαιδευτικού προγράμματος πριν αποφασίσουν να το επιλέξουν».
Λάμπρος Τσιακανίκας, Κέντρο Βιώσιμης Επιχειρηματικότητας Εξέλιξη

«H ζήτηση στελεχών επικοινωνίας με εξειδικευμένες και πιστοποιημένες γνώσεις ψηφιακού marketing και επικοινωνίας θα είναι ολοένα και μεγαλύτερη τα επόμενα χρόνια».
Ελένη Τσιριγώτη, Ελληνοαμερικανική Ένωση