Στη λαμπερή και φιλόξενη κεντρική σκηνή της Στέγης Γραμμάτων & Τεχνών πραγματοποιήθηκε την Παρασκευή 20 Απριλίου η τελετή απονομής των ΕΒΓΕ 2012. Μια βραδιά με πολύ ταλέντο, κέφι, πολλές και πολύ καλές δουλειές, που μέσα στο κλίμα της περιρρέουσας κατήφειας γέμισε τους παρευρισκόμενους με αισιοδοξία για την ελληνική δημιουργική κοινότητα.

Τα ΕΒΓΕ διοργανώθηκαν φέτος για ενδέκατη συνεχή χρονιά και αξίζει να σημειωθεί ότι για πρώτη φορά έπειτα από τρία χρόνια και κόντρα στην ισχύουσα κατάσταση υπήρξε αύξηση στον αριθμό των υποβληθέντων έργων.

Το «παρών» έδωσαν γι’ άλλη μια φορά εταιρείες όλων των κατηγοριών, από το πιο μικρό δημιουργικό γραφείο μέχρι τις μεγάλες διαφημιστικές εταιρείες, από την Κρήτη και τη Ρόδο μέχρι την Κέρκυρα και την Αλεξανδρούπολη, καλύπτοντας όλη την γκάμα δημιουργών και έργων της ελληνικής αγοράς.

Οι μεγάλοι νικητές
Το Μέγα ΕΒΓΕ απέσπασε φέτος το δημιουργικό γραφείο Beetroot, λίγους μήνες μετά την κατάκτηση του τίτλου Red Dot Agency of the Year. Πρόκειται για το τέταρτο Μέγα ΕΒΓΕ στην ιστορία του εν λόγω γραφείου.

Tα τρία Χρυσά Βραβεία απονεμήθηκαν στους:
Mouse Graphics για τις συσκευασίες κόλλας πλακιδίων Bruken (Γραφιστική). Στην αξιολόγηση του έργου, η κριτική επιτροπή αναφέρει: «Μια έντονη συσκευασία για ένα δύσκολο προϊόν, που το κάνει να ξεχωρίζει. Διαμαντόσχημα σχέδια που θυμίζουν πλακάκια, σε τολμηρούς χρωματισμούς, δημιουργούν εφέ ποπ-αρτ έργων τέχνης. Ευχάριστο και χωρίς υπερβολές design, χειρονομία υψηλής αισθητικής στην καθημερινότητα χειρωνακτών».

Polka Dot
για το έργο της «Το Καρναβάλι της Ξάνθης» (Εικονογράφηση): «Η Polka Dot σχεδιάζει και εικονογραφεί χτίζοντας την εικόνα των γιορτών με τη μαστοριά της ελληνικής λαογραφικής τέχνης και αναφορές τόσο στη διονυσιακή παράδοση, όσο και στη σημερινή κωμικοτραγική κατάσταση της χώρας» ανέφεραν οι κριτές.

Decoystudios
για το έργο της «Toylife» (Ψηφιακές Εφαρμογές). Οι κριτές είδαν στη συμμετοχή ένα πλούσιο και τεχνικά ολοκληρωμένο έργο, μέσω του οποίου η εικόνα της πόλης και κάποια ανάλυση δεδομένων οπτικοποιούνται μέσα από τη σύζευξη διαφορετικών μέσων και τεχνικών. Το έργο διακρίθηκε επίσης για την άρτια εκτέλεση των video, motion graphics και 3d animation που περιέχει.

Για τη διάκρισή του στην κατηγορία της εικονογράφησης, ο Νέαρχος Ντάσκας της Polka Dot μας είπε: «Κάθε διάκριση είναι πάνω απ’ όλα ηθική επιβράβευση. Τα ΕΒΓΕ είναι τα πιο σημαντικά βραβεία στον χώρο των δημιουργικών γραφείων και μέσα από αυτά αποκτά αναγνωρισιμότητα το ύφος της δουλειάς μας και το γραφείο μας. Το Χρυσό ΕΒΓΕ στην κατηγορία της Εικονογράφησης έχει ξεχωριστή σημασία, γιατί η εικονογράφηση είναι κύριο χαρακτηριστικό στον σχεδιασμό του γραφείου μας».

Τα ΕΒΓΕ διοργανώνονται από το περιοδικό +Design και έχουν την υποστήριξη του Παγκόσμιου Συμβουλίου Γραφιστικών Ενώσεων Icograda, της Ένωσης Γραφιστών Ελλάδας και του Εθνικού Κέντρου Βιβλίου. Aπό τα πρώτα χρόνια, τα Βραβεία αποδείχθηκαν μια καλή αφορμή για συγκέντρωση και αποτίμηση της συνολικής γραφιστικής και εικονογραφικής παραγωγής της χώρας, ενώ ένας από τους στόχους των διοργανωτών είναι η άμιλλα που οδηγεί σε όλο και πιο ποιοτικά αποτελέσματα. Χορηγοί των φετινών ΕΒΓΕ ήταν οι Γραφικές Τέχνες Ανδρέου, Εκτυπώσεις Κοντορούση και Copy Express.

Βραβεία ΕΒΓΕ
Κατηγορία Δημιουργός Τίτλος Eργου
Περιοδικό Κωτσίνης Χρήστος Αϊ
Βιβλίο Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης Κασετίνα Άρη Κωνσταντινίδη:
Δυο «Χωριά» απ’ τη Μύκονο –
Τα Παλιά Αθηναϊκά Σπίτια –
Ξωκκλήσια της Μυκόνου
Εξώφυλλο βιβλίου busybuilding Δημήτρης Πικιώνης 1887-1968: Μουσείο Μπενάκη
Κατάλογος καλλιτεχνών Beetroot Design Group Κατάλογος Photobiennale
Εταιρική ταυτότητα {Linakis+Associates} Homo Travellus. Ταυτότητα εν κινήσει
Πολλαπλές εφαρμογές Bob Studio Στεγνοκαθαριστήριο «Ο Τάκης»
Αφίσα Π6 Επικοινωνιακός Σχεδιασμός 2 Ταινίες για την Αθήνα: «Ο Ξεναγός» & «Tungsten»
Διαφημιστικό έντυπο Mousegraphics 100% Ελαιόλαδο
Πρόγραμμα πολιτιστικού προγράμματος Konsept83 Παγκόσμια Ημέρα Αϋπνίας
Πρόσκληση, flyer Beetroot Design Group Ρομποτάκι
Εξώφυλλο δίσκου dB Log Out «Paper plane flight recorder»
Συσκευασία αλκοολούχων Beetroot Design Group Πλαγίως
Συσκευασία τροφίμων K2 design Kαραμέλες
Γενική συσκευασίας Mousegraphics Brüken Κόλλες Πλακιδίων
Αυτοπροώθηση Γραμμένος Σπύρος Lori Blau
Αυτοέκδοση Designers United Designers United Work & Extensions
Νέοι σχεδιαστές Μπόττης Μιλτιάδης – Dylsectic Ξύπνα, Βασίλη
Μενού Νέζη Νόνη the gin joint
Γενική γραφιστικής G Design Studio Οδηγός σπουδών
Τμήμα Αρχιτεκτόνων
Πανεπιστήμιο Πατρών
Εικονογράφηση βιβλίου Εκδόσεις Μεταίχμιο «Ο Ιπτάμενος Δίσκος»
  Εκδόσεις Καστανιώτη Α.Ε. «Η Εγγονή του Αϊ-Βασίλη» &
«Η Εξαφάνιση των Ξωτικών»
Εικονογράφηση διαφήμισης Dolphins//communication design Babywalker basic 2011
Εικονογράφηση άρθρου Tomek «Μόνο… Φαγητό και Αγάπη»
Εικονογράφηση εξωφύλλου Tomek ΚΟΥΛΟΥΡΙ Κόμικς
Γενική εικονογράφησης polkadot design Διεθνής Νομισματική Τρέλα
Εταιρικές ιστοσελίδες Radial
Mozaik
www.redpepper.gr
www.feelandco.com
Ιστοσελίδες αυτοπροβολής Beetroot Design Group www.beetroot.gr
Animation/motion graphics Decoystudios Toylife
Γενική ψηφιακών εφαρμογών Funkytaps Offradio iPhone App_


Πού οφείλεται η άνοδος του ελληνικού design;
Θεωρώ ότι είχαμε εξαιρετικό επίπεδο στο design από τη δεκαετία του ’70 και πριν. Η πρώτη γενιά σχεδιαστών που ασχολήθηκε με τη Διαφήμιση ήρθε από τον εικαστικό χώρο και άφησε πολύ καλές δουλειές. Στα επόμενα χρόνια υπήρξε μια κάμψη στην ποιότητα του σχεδιασμού. Ενώ η αγορά αναπτυσσόταν, οι άνθρωποι που διαχειρίστηκαν τη Διαφήμιση δεν είχαν τις ανάλογες γνώσεις οπτικής επικοινωνίας παρά βασίστηκαν στις προσωπικές τους επαφές.

Την τελευταία δεκαπενταετία η εξωστρέφεια των σχεδιαστών και το ανεβασμένο επίπεδο του κοινού, σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια, είναι οι βασικοί λόγοι που έχει ανέβει το design. Δεν είναι λίγες οι διακρίσεις που έχουν πετύχει τα δημιουργικά γραφεία σε παγκόσμιο επίπεδο. Επίσης η εμπιστοσύνη που δείχνουν οι πελάτες στα δημιουργικά γραφεία τα τελευταία χρόνια έχει συμβάλει στην καθιέρωσή τους στην αγορά. Η ανάπτυξη του design έχει έρθει περισσότερο από ευέλικτα σχήματα που έχουν τη δυνατότητα να αφουγκραστούν την αγορά και τις νέες αξίες που τη διέπουν και να δημιουργήσουν αποτελεσματικά επικοινωνιακά εργαλεία.

Νέαρχος Ντάσκας, Polka Dot

Έπαινοι

Κατηγορία Δημιουργός Τίτλος Eργου
Περιοδικό zazdesϊgn Odyssey.to Greece
Βιβλίο Cannot Not Design
Νικητάκη Μαργαρίτα
Public Space Δημόσιος Χώρος… Αναζητείται
Το βιβλίο του κρασιού
Εξώφυλλο βιβλίου Beetroot Design Group
Δ.Ο.Λ. Α.Ε. / Τμήμα Μάρκετινγκ Καλογεροπούλου Εύη
Δ.Ο.Λ. Α.Ε. / Τμήμα Μάρκετινγκ Καλογεροπούλου Εύη
Κατάλογος Photobiennale
Τσελεμεντές
Αριστουργήματα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας
Κατάλογος καλλιτεχνών Designers United Berliner Zimmer
Ημερολόγιο Chris Trivizas Design 366 Weekly diary 2012
Λογότυπος G Design Studio
Beetroot Design Group
Π6 Επικοινωνιακός Σχεδιασμός
Chris Trivizas Design
Κρατική Ορχήστρα Αθηνών
Thessaloniki 2014
Πρόγραμμα στήριξης Μουσείου Μπενάκη
Woodpigeon
Εταιρική ταυτότητα Π6 Επικοινωνιακός Σχεδιασμός HEEL Athens Lab
Κασσαβέτης Ευάγγελος Έφη Γαβρήλου
Πολλαπλές εφαρμογές We design
Bend
New Hotel
Ομάδα Θεάτρου
Όπερα «Έμποροι των Εθνών»
Αφίσα Beetroot Design Group Θεσσαλονίστας
Καταχώριση ΑΔΕΛ Α.Ε.
Beetroot Design Group
Pandeli Oriental Dish
FENA
Διαφημιστικό έντυπο Dolphins//communication design
K2 design
Smile Guide
Κορρές Ομοιοπαθητικά
Πρόγραμμα πολιτιστικού προγράμματος BEND
G Design Studio
Κατάλογος εκδηλώσεων 2011-2012
Μηνιαίο πρόγραμμα συναυλιών
Πρόσκληση, flyer Chris Trivizas Design
Mousegraphics
Προικοσύμφωνο
Wonderplant
Πρόσκληση εγκαινίων και Media Kit_
Εξώφυλλο δίσκου Αδάμης Μιχάλης/Mephisto me studio
Sereal Designers
Adam_is (Jan son of Idith)
illegal Operation / The 3rd Day
Συσκευασία αλκοολούχων Red Creative
metoo
Avaton/Malagoysia
Βιολογικό κρασί Ζαχαριάς
Συσκευασία τροφίμων Bob Studio
Dolphins//communication design
Beetroot Design Group
Eleia Olive Oil
Μύλοι Παπαδοπούλου
Alterra, κατεψυγμένες σαλάτες
Γενική συσκευασίας Deep Blue Creative Design
K2 design
Eco-packaging for electrical materials
Ral σπρέι
Αυτοπροώθηση Τριανταφυλλάκος Γιώργος Portfolio εργασιών
Αυτοέκδοση Antonis Makriyannis Design
Γιάκος Γιώργος
Designreport Greece
Blank (poster calendar)
Doomsday Calendar
Designreport Greece
Ακυκλοφόρητη εργασία Γεωρνταμιλής Μάριος/five eight Bear the responsibility
Νέοι σχεδιαστές Μπιλιώνης Σταύρος
Ζουριδάκης Μάρκος
Ακαδημία Πλάτωνος
Ο Βασιλιάς
Μενού Στρατή Σμαράγδα Golden Olympiade
Γράφημα Κατσιγιάννη Ζωή Το τελευταίο ορόσημο του Λονδίνου
Γενική γραφιστικής Τριανταφυλλάκος Γιώργος
Beetroot Design Group
Γραμματοσειρά DPSDbeyond
Έκθεση «The Greek Monsters»
Εικονογράφηση βιβλίου Εκδόσεις Παπαδόπουλος Α.Ε.
Σταματιάδη Ντανιέλα
Χαδουλού Κατερίνα
«Οι Καλοί και οι Κακοί Πειρατές»
«Τραγουδώ για τη Φύση και το Περιβάλλον»
«Πινόκιο»
Εικονογράφηση διαφήμισης 2yolk/Μπιτσαξάκη & ΣΙΑ Ο.Ε. Θεατρική παράσταση «Μια γιορτή στου Νουριάν»
Εικονογράφηση εξωφύλλου Jemma Press
Κυριαζής Ηλίας
«Το Πτώμα»
«The Dragon and the Ghost»
Γενική εικονογράφησης polkadot design
Beetroot Design Group
Beetroot Design Group
K2 design
Τα Μυστικά της Όπερας
Seven Spots World
Epsilon Health
Ημερολόγιο 2012
Η Συνταγή της Επιτυχίας
Εταιρικές ιστοσελίδες Designpark www.greekfestival.gr
Ιστοσελίδες αυτοπροβολής Grafix Design Studio
Μπίνου Χριστίνα
www.grafix.gr
www.chrisbinou.com
Animation/motion graphics Ζαγοραίος Αντώνης
These
Beetroot Design Group
Nomint Motion Design
sms facts
Bandages Festival Promo
Reworks
Mahahula, the Great Rodent of Happiness
Γενική ψηφιακών εφαρμογών Beetroot Design Group
Radial
Μελέτης Ηλίας
Κος ΤιΤρως
www.flix.gr
www.nationaltraveller.com


Γιάννης Χαραλαμπόπουλος, Beetroot
«Μας ενδιαφέρει η αλήθεια των έργων μας»
Υπάρχει συνταγή επιτυχίας για μία εταιρεία που κατακτά 4η φορά την ύψιστη διάκριση στον κλάδο της; Ποιες παράμετροι διαμορφώνουν σήμερα το ελληνικό design; Ο Γιάννης Χαραλαμπόπουλος μας δίνει το στίγμα της εταιρείας που κατέκτησε φέτος το Μέγα ΕΒΓΕ.

Marketing Week: Η Beetroot απέσπασε το Μέγα ΕΒΓΕ για 4η φορά, ενώ πρόσφατα κατακτήσατε επίσης τον τίτλο του Red Dot Agency of The Year. Υπάρχει τελικά κάποια «συνταγή επιτυχίας» και τι σημαίνουν για εσάς αυτές οι διακρίσεις;

Γιάννης Χαραλαμπόπουλος: Η συνταγή είναι απλή: Δεν στέλνουμε ποτέ στον πελάτη κάτι που δεν μας εκφράζει στ’ αλήθεια. Δεν μας ενδιαφέρει να πληρούμε προϋποθέσεις, μας ενδιαφέρει να τις ξεπερνάμε, μας ενδιαφέρουν οι προεκτάσεις ενός έργου, η αίσθησή του, η αλήθεια του. Από εκεί και πέρα και ως προς τους διαγωνισμούς, η Beetroot διαγωνίζεται περισσότερο γιατί ενδιαφέρεται να συνυπάρχει με άλλους σχεδιαστές, να βλέπει το έργο τους από κοντά και κυρίως να μπορεί να παρακολουθεί τη «μεγάλη εικόνα» και να κάνει την αυτοκριτική της. Οι διακρίσεις είναι και ίσως ήταν πάντοτε μια ευχάριστη έκπληξη για εμάς.

Για παράδειγμα, φέτος στα ΕΒΓΕ και μετά το Red Dot περιμέναμε πως είναι πολύ δύσκολο να κερδίσουμε το Μέγα ΕΒΓΕ και πάλι. Θέλαμε όμως να είναι η δουλειά μας σε αυτήν τη μοναδική για την ελληνική αγορά έκδοση που αποτελεί μια σημαντική παρακαταθήκη για το μέλλον και πήραμε και πάλι μέρος. Το ότι κερδίσαμε μας κάνει φυσικά πολύ χαρούμενους, αλλά σε καμία περίπτωση δεν μας επαναπαύει. Οι διακρίσεις είναι διαβατήρια, αφορμές για συζήτηση και επικοινωνία και κάποιες –λίγες– φορές για γιορτή. Η δουλειά μας όμως κρίνεται στη πραγματικότητα από την ικανοποίηση των προσδοκιών των πελατών μας.

Marketing Week: Υπάρχει κάποια διαφορά στη σημασία μιας κορυφαίας αναγνώρισης που κατακτάται σε έναν διεθνή θεσμό, σε σχέση με έναν ελληνικό;

Γιάννης Χαραλαμπόπουλος:
Προφανώς η διάκριση σε εθνικό επίπεδο αφορά περισσότερο στην ελληνική αγορά, ενώ η διεθνής αφορά στην παγκόσμια, αλλά δεν τίθεται θέμα σύγκρισης μεταξύ των δύο. Αν μια επιχείρηση την ενδιαφέρει μια συγκεκριμένη αγορά, μια διάκριση στους διαγωνισμούς που συνδέονται πιο άμεσα με αυτήν θα έχει –πιθανώς– και μεγαλύτερο επικοινωνιακό όφελος για την εταιρεία. Η Beetroot δραστηριοποιείται πλέον εξίσου στη διεθνή αγορά όσο και στην ελληνική. Οι συμμετοχές στους αντίστοιχους διαγωνισμούς μάς επιτρέπουν να αντιπαραθέτουμε το έργο μας πλάι στους δημιουργούς που εργάζονται στους ίδιους στίβους με εμάς, να πληροφορούμαστε για τον αγώνα τους και να μαθαίνουμε δοκιμάζοντας τις δυνάμεις μας πλάι τους.

Marketing Week: Το επίπεδο του ελληνικού design έχει κατά γενική ομολογία ανέβει πολύ τα τελευταία χρόνια. Σε ποιους λόγους πιστεύετε ότι οφείλεται αυτό;

Γιάννης Χαραλαμπόπουλος:
Το ελληνικό design και η ελληνική παραγωγή και δημιουργία είναι και ήταν πάντα σε υψηλά επίπεδα ή αν θέλετε υπήρχε πάντοτε, ακόμη και όταν αυτό δεν φαινόταν από τις επιλογές των καταναλωτών ή των αγορών. Αυτό συνέβαινε και συμβαίνει γιατί οι άνθρωποι που δημιουργούν σωστά καταρχήν δημιουργούν για τους εαυτούς τους, γιατί το αγαπούν και το έχουν ανάγκη. Άλλες φορές οι εκτιμητές και οι αγοραστές του ελληνικού design το υποστηρίζουν και άλλοτε όχι.

Τον τελευταίο καιρό, και μάλιστα εν μέσω κρίσης, χάνεται –επιτέλους– αυτή η επιτήδευση που χαρακτήριζε τις επιλογές της αγοράς, γιατί απλούστατα δεν υπάρχει πλέον ούτε το χρήμα ούτε ο λόγος για κάτι τέτοιο. Ο κόσμος βαρέθηκε το δήθεν και αντιμετωπίζοντας μεγάλα οικονομικά προβλήματα δεν μπορεί να υποστηρίζει άλλο την «έξωθεν καλή μαρτυρία». Επιτέλους, αν και δυστυχώς με πολύ σκληρό τρόπο, ο Έλληνας μαθαίνει να επιλέγει αυτό που χρειάζεται, αυτό που λειτουργεί, αυτό που στα αλήθεια τού βελτιώνει τη ζωή και την καθημερινότητά του και όχι κάτι με το οποίο θα εντυπωσιάσει τους ομοίους του ή αυτούς που νομίζει ότι θα έπρεπε να είναι οι όμοιοί του.

Marketing Week: Εν μέσω οικονομικής κρίσης, ποια μπορεί να είναι η ιδιαίτερη συνεισφορά του design στην προσπάθεια των μαρκών για επιβίωση αλλά και επιτυχία;

Γιάννης Χαραλαμπόπουλος:
Το design είναι απλά η μόνη λύση για την επιβίωση οποιουδήποτε brand σε καιρό κρίσης ή όχι. Για να το πούμε απλά: Ας υποθέσουμε ότι ένας παραγωγός διαθέτει στην αγορά ένα καταπληκτικό εξαιρετικά παρθένο ελαιόλαδο. Αν η εικόνα του, από τη φιάλη μέχρι την ετικέτα του και από το website που το διαθέτει μέχρι τις συμμετοχές του στους διεθνείς διαγωνισμούς ομοειδών προϊόντων, δεν είναι φροντισμένη και σχεδιασμένη σωστά, το λάδι του θα μείνει στις αποθήκες του, χωρίς να το μάθει κανείς ποτέ. Η επικοινωνία είναι η λεωφόρος που οδηγεί στην ανάπτυξη και το design είναι το μέσο για να κινηθείς σε αυτή τη λεωφόρο.