Στη λαμπερή και φιλόξενη κεντρική σκηνή της Στέγης Γραμμάτων & Τεχνών πραγματοποιήθηκε την Παρασκευή 20 Απριλίου η τελετή απονομής των ΕΒΓΕ 2012. Μια βραδιά με πολύ ταλέντο, κέφι, πολλές και πολύ καλές δουλειές, που μέσα στο κλίμα της περιρρέουσας κατήφειας γέμισε τους παρευρισκόμενους με αισιοδοξία για την ελληνική δημιουργική κοινότητα.
Τα ΕΒΓΕ διοργανώθηκαν φέτος για ενδέκατη συνεχή χρονιά και αξίζει να σημειωθεί ότι για πρώτη φορά έπειτα από τρία χρόνια και κόντρα στην ισχύουσα κατάσταση υπήρξε αύξηση στον αριθμό των υποβληθέντων έργων.
Το «παρών» έδωσαν γι’ άλλη μια φορά εταιρείες όλων των κατηγοριών, από το πιο μικρό δημιουργικό γραφείο μέχρι τις μεγάλες διαφημιστικές εταιρείες, από την Κρήτη και τη Ρόδο μέχρι την Κέρκυρα και την Αλεξανδρούπολη, καλύπτοντας όλη την γκάμα δημιουργών και έργων της ελληνικής αγοράς.
Οι μεγάλοι νικητές
Το Μέγα ΕΒΓΕ απέσπασε φέτος το δημιουργικό γραφείο Beetroot, λίγους μήνες μετά την κατάκτηση του τίτλου Red Dot Agency of the Year. Πρόκειται για το τέταρτο Μέγα ΕΒΓΕ στην ιστορία του εν λόγω γραφείου.
Tα τρία Χρυσά Βραβεία απονεμήθηκαν στους:
Mouse Graphics για τις συσκευασίες κόλλας πλακιδίων Bruken (Γραφιστική). Στην αξιολόγηση του έργου, η κριτική επιτροπή αναφέρει: «Μια έντονη συσκευασία για ένα δύσκολο προϊόν, που το κάνει να ξεχωρίζει. Διαμαντόσχημα σχέδια που θυμίζουν πλακάκια, σε τολμηρούς χρωματισμούς, δημιουργούν εφέ ποπ-αρτ έργων τέχνης. Ευχάριστο και χωρίς υπερβολές design, χειρονομία υψηλής αισθητικής στην καθημερινότητα χειρωνακτών».
Polka Dot για το έργο της «Το Καρναβάλι της Ξάνθης» (Εικονογράφηση): «Η Polka Dot σχεδιάζει και εικονογραφεί χτίζοντας την εικόνα των γιορτών με τη μαστοριά της ελληνικής λαογραφικής τέχνης και αναφορές τόσο στη διονυσιακή παράδοση, όσο και στη σημερινή κωμικοτραγική κατάσταση της χώρας» ανέφεραν οι κριτές.
Decoystudios για το έργο της «Toylife» (Ψηφιακές Εφαρμογές). Οι κριτές είδαν στη συμμετοχή ένα πλούσιο και τεχνικά ολοκληρωμένο έργο, μέσω του οποίου η εικόνα της πόλης και κάποια ανάλυση δεδομένων οπτικοποιούνται μέσα από τη σύζευξη διαφορετικών μέσων και τεχνικών. Το έργο διακρίθηκε επίσης για την άρτια εκτέλεση των video, motion graphics και 3d animation που περιέχει.
Για τη διάκρισή του στην κατηγορία της εικονογράφησης, ο Νέαρχος Ντάσκας της Polka Dot μας είπε: «Κάθε διάκριση είναι πάνω απ’ όλα ηθική επιβράβευση. Τα ΕΒΓΕ είναι τα πιο σημαντικά βραβεία στον χώρο των δημιουργικών γραφείων και μέσα από αυτά αποκτά αναγνωρισιμότητα το ύφος της δουλειάς μας και το γραφείο μας. Το Χρυσό ΕΒΓΕ στην κατηγορία της Εικονογράφησης έχει ξεχωριστή σημασία, γιατί η εικονογράφηση είναι κύριο χαρακτηριστικό στον σχεδιασμό του γραφείου μας».
Τα ΕΒΓΕ διοργανώνονται από το περιοδικό +Design και έχουν την υποστήριξη του Παγκόσμιου Συμβουλίου Γραφιστικών Ενώσεων Icograda, της Ένωσης Γραφιστών Ελλάδας και του Εθνικού Κέντρου Βιβλίου. Aπό τα πρώτα χρόνια, τα Βραβεία αποδείχθηκαν μια καλή αφορμή για συγκέντρωση και αποτίμηση της συνολικής γραφιστικής και εικονογραφικής παραγωγής της χώρας, ενώ ένας από τους στόχους των διοργανωτών είναι η άμιλλα που οδηγεί σε όλο και πιο ποιοτικά αποτελέσματα. Χορηγοί των φετινών ΕΒΓΕ ήταν οι Γραφικές Τέχνες Ανδρέου, Εκτυπώσεις Κοντορούση και Copy Express.
Βραβεία ΕΒΓΕ | ||
Κατηγορία | Δημιουργός | Τίτλος Eργου |
Περιοδικό | Κωτσίνης Χρήστος | Αϊ |
Βιβλίο | Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης | Κασετίνα Άρη Κωνσταντινίδη: Δυο «Χωριά» απ’ τη Μύκονο – Τα Παλιά Αθηναϊκά Σπίτια – Ξωκκλήσια της Μυκόνου |
Εξώφυλλο βιβλίου | busybuilding | Δημήτρης Πικιώνης 1887-1968: Μουσείο Μπενάκη |
Κατάλογος καλλιτεχνών | Beetroot Design Group | Κατάλογος Photobiennale |
Εταιρική ταυτότητα | {Linakis+Associates} | Homo Travellus. Ταυτότητα εν κινήσει |
Πολλαπλές εφαρμογές | Bob Studio | Στεγνοκαθαριστήριο «Ο Τάκης» |
Αφίσα | Π6 Επικοινωνιακός Σχεδιασμός | 2 Ταινίες για την Αθήνα: «Ο Ξεναγός» & «Tungsten» |
Διαφημιστικό έντυπο | Mousegraphics | 100% Ελαιόλαδο |
Πρόγραμμα πολιτιστικού προγράμματος | Konsept83 | Παγκόσμια Ημέρα Αϋπνίας |
Πρόσκληση, flyer | Beetroot Design Group | Ρομποτάκι |
Εξώφυλλο δίσκου | dB | Log Out «Paper plane flight recorder» |
Συσκευασία αλκοολούχων | Beetroot Design Group | Πλαγίως |
Συσκευασία τροφίμων | K2 design | Kαραμέλες |
Γενική συσκευασίας | Mousegraphics | Brüken Κόλλες Πλακιδίων |
Αυτοπροώθηση | Γραμμένος Σπύρος | Lori Blau |
Αυτοέκδοση | Designers United | Designers United Work & Extensions |
Νέοι σχεδιαστές | Μπόττης Μιλτιάδης – Dylsectic | Ξύπνα, Βασίλη |
Μενού | Νέζη Νόνη | the gin joint |
Γενική γραφιστικής | G Design Studio | Οδηγός σπουδών Τμήμα Αρχιτεκτόνων Πανεπιστήμιο Πατρών |
Εικονογράφηση βιβλίου | Εκδόσεις Μεταίχμιο | «Ο Ιπτάμενος Δίσκος» |
Εκδόσεις Καστανιώτη Α.Ε. | «Η Εγγονή του Αϊ-Βασίλη» & «Η Εξαφάνιση των Ξωτικών» |
|
Εικονογράφηση διαφήμισης | Dolphins//communication design | Babywalker basic 2011 |
Εικονογράφηση άρθρου | Tomek | «Μόνο… Φαγητό και Αγάπη» |
Εικονογράφηση εξωφύλλου | Tomek | ΚΟΥΛΟΥΡΙ Κόμικς |
Γενική εικονογράφησης | polkadot design | Διεθνής Νομισματική Τρέλα |
Εταιρικές ιστοσελίδες | Radial Mozaik |
www.redpepper.gr www.feelandco.com |
Ιστοσελίδες αυτοπροβολής | Beetroot Design Group | www.beetroot.gr |
Animation/motion graphics | Decoystudios | Toylife |
Γενική ψηφιακών εφαρμογών | Funkytaps | Offradio iPhone App_ |
Πού οφείλεται η άνοδος του ελληνικού design;
Θεωρώ ότι είχαμε εξαιρετικό επίπεδο στο design από τη δεκαετία του ’70 και πριν. Η πρώτη γενιά σχεδιαστών που ασχολήθηκε με τη Διαφήμιση ήρθε από τον εικαστικό χώρο και άφησε πολύ καλές δουλειές. Στα επόμενα χρόνια υπήρξε μια κάμψη στην ποιότητα του σχεδιασμού. Ενώ η αγορά αναπτυσσόταν, οι άνθρωποι που διαχειρίστηκαν τη Διαφήμιση δεν είχαν τις ανάλογες γνώσεις οπτικής επικοινωνίας παρά βασίστηκαν στις προσωπικές τους επαφές.
Την τελευταία δεκαπενταετία η εξωστρέφεια των σχεδιαστών και το ανεβασμένο επίπεδο του κοινού, σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια, είναι οι βασικοί λόγοι που έχει ανέβει το design. Δεν είναι λίγες οι διακρίσεις που έχουν πετύχει τα δημιουργικά γραφεία σε παγκόσμιο επίπεδο. Επίσης η εμπιστοσύνη που δείχνουν οι πελάτες στα δημιουργικά γραφεία τα τελευταία χρόνια έχει συμβάλει στην καθιέρωσή τους στην αγορά. Η ανάπτυξη του design έχει έρθει περισσότερο από ευέλικτα σχήματα που έχουν τη δυνατότητα να αφουγκραστούν την αγορά και τις νέες αξίες που τη διέπουν και να δημιουργήσουν αποτελεσματικά επικοινωνιακά εργαλεία.
Νέαρχος Ντάσκας, Polka Dot
Έπαινοι |
||
Κατηγορία | Δημιουργός | Τίτλος Eργου |
Περιοδικό | zazdesϊgn | Odyssey.to Greece |
Βιβλίο | Cannot Not Design Νικητάκη Μαργαρίτα |
Public Space Δημόσιος Χώρος… Αναζητείται Το βιβλίο του κρασιού |
Εξώφυλλο βιβλίου | Beetroot Design Group Δ.Ο.Λ. Α.Ε. / Τμήμα Μάρκετινγκ Καλογεροπούλου Εύη Δ.Ο.Λ. Α.Ε. / Τμήμα Μάρκετινγκ Καλογεροπούλου Εύη |
Κατάλογος Photobiennale Τσελεμεντές Αριστουργήματα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας |
Κατάλογος καλλιτεχνών | Designers United | Berliner Zimmer |
Ημερολόγιο | Chris Trivizas Design | 366 Weekly diary 2012 |
Λογότυπος | G Design Studio Beetroot Design Group Π6 Επικοινωνιακός Σχεδιασμός Chris Trivizas Design |
Κρατική Ορχήστρα Αθηνών Thessaloniki 2014 Πρόγραμμα στήριξης Μουσείου Μπενάκη Woodpigeon |
Εταιρική ταυτότητα | Π6 Επικοινωνιακός Σχεδιασμός | HEEL Athens Lab |
Κασσαβέτης Ευάγγελος | Έφη Γαβρήλου | |
Πολλαπλές εφαρμογές | We design Bend |
New Hotel Ομάδα Θεάτρου Όπερα «Έμποροι των Εθνών» |
Αφίσα | Beetroot Design Group | Θεσσαλονίστας |
Καταχώριση | ΑΔΕΛ Α.Ε. Beetroot Design Group |
Pandeli Oriental Dish FENA |
Διαφημιστικό έντυπο | Dolphins//communication design K2 design |
Smile Guide Κορρές Ομοιοπαθητικά |
Πρόγραμμα πολιτιστικού προγράμματος | BEND G Design Studio |
Κατάλογος εκδηλώσεων 2011-2012 Μηνιαίο πρόγραμμα συναυλιών |
Πρόσκληση, flyer | Chris Trivizas Design Mousegraphics |
Προικοσύμφωνο Wonderplant Πρόσκληση εγκαινίων και Media Kit_ |
Εξώφυλλο δίσκου | Αδάμης Μιχάλης/Mephisto me studio Sereal Designers |
Adam_is (Jan son of Idith) illegal Operation / The 3rd Day |
Συσκευασία αλκοολούχων | Red Creative metoo |
Avaton/Malagoysia Βιολογικό κρασί Ζαχαριάς |
Συσκευασία τροφίμων | Bob Studio Dolphins//communication design Beetroot Design Group |
Eleia Olive Oil Μύλοι Παπαδοπούλου Alterra, κατεψυγμένες σαλάτες |
Γενική συσκευασίας | Deep Blue Creative Design K2 design |
Eco-packaging for electrical materials Ral σπρέι |
Αυτοπροώθηση | Τριανταφυλλάκος Γιώργος | Portfolio εργασιών |
Αυτοέκδοση | Antonis Makriyannis Design Γιάκος Γιώργος Designreport Greece |
Blank (poster calendar) Doomsday Calendar Designreport Greece |
Ακυκλοφόρητη εργασία | Γεωρνταμιλής Μάριος/five eight | Bear the responsibility |
Νέοι σχεδιαστές | Μπιλιώνης Σταύρος Ζουριδάκης Μάρκος |
Ακαδημία Πλάτωνος Ο Βασιλιάς |
Μενού | Στρατή Σμαράγδα | Golden Olympiade |
Γράφημα | Κατσιγιάννη Ζωή | Το τελευταίο ορόσημο του Λονδίνου |
Γενική γραφιστικής | Τριανταφυλλάκος Γιώργος Beetroot Design Group |
Γραμματοσειρά DPSDbeyond Έκθεση «The Greek Monsters» |
Εικονογράφηση βιβλίου | Εκδόσεις Παπαδόπουλος Α.Ε. Σταματιάδη Ντανιέλα Χαδουλού Κατερίνα |
«Οι Καλοί και οι Κακοί Πειρατές» «Τραγουδώ για τη Φύση και το Περιβάλλον» «Πινόκιο» |
Εικονογράφηση διαφήμισης | 2yolk/Μπιτσαξάκη & ΣΙΑ Ο.Ε. | Θεατρική παράσταση «Μια γιορτή στου Νουριάν» |
Εικονογράφηση εξωφύλλου | Jemma Press Κυριαζής Ηλίας |
«Το Πτώμα» «The Dragon and the Ghost» |
Γενική εικονογράφησης | polkadot design Beetroot Design Group Beetroot Design Group K2 design |
Τα Μυστικά της Όπερας Seven Spots World Epsilon Health Ημερολόγιο 2012 Η Συνταγή της Επιτυχίας |
Εταιρικές ιστοσελίδες | Designpark | www.greekfestival.gr |
Ιστοσελίδες αυτοπροβολής | Grafix Design Studio Μπίνου Χριστίνα |
www.grafix.gr www.chrisbinou.com |
Animation/motion graphics | Ζαγοραίος Αντώνης These Beetroot Design Group Nomint Motion Design |
sms facts Bandages Festival Promo Reworks Mahahula, the Great Rodent of Happiness |
Γενική ψηφιακών εφαρμογών | Beetroot Design Group Radial Μελέτης Ηλίας |
Κος ΤιΤρως www.flix.gr www.nationaltraveller.com |
Γιάννης Χαραλαμπόπουλος, Beetroot
«Μας ενδιαφέρει η αλήθεια των έργων μας»
Υπάρχει συνταγή επιτυχίας για μία εταιρεία που κατακτά 4η φορά την ύψιστη διάκριση στον κλάδο της; Ποιες παράμετροι διαμορφώνουν σήμερα το ελληνικό design; Ο Γιάννης Χαραλαμπόπουλος μας δίνει το στίγμα της εταιρείας που κατέκτησε φέτος το Μέγα ΕΒΓΕ.
Marketing Week: Η Beetroot απέσπασε το Μέγα ΕΒΓΕ για 4η φορά, ενώ πρόσφατα κατακτήσατε επίσης τον τίτλο του Red Dot Agency of The Year. Υπάρχει τελικά κάποια «συνταγή επιτυχίας» και τι σημαίνουν για εσάς αυτές οι διακρίσεις;
Γιάννης Χαραλαμπόπουλος: Η συνταγή είναι απλή: Δεν στέλνουμε ποτέ στον πελάτη κάτι που δεν μας εκφράζει στ’ αλήθεια. Δεν μας ενδιαφέρει να πληρούμε προϋποθέσεις, μας ενδιαφέρει να τις ξεπερνάμε, μας ενδιαφέρουν οι προεκτάσεις ενός έργου, η αίσθησή του, η αλήθεια του. Από εκεί και πέρα και ως προς τους διαγωνισμούς, η Beetroot διαγωνίζεται περισσότερο γιατί ενδιαφέρεται να συνυπάρχει με άλλους σχεδιαστές, να βλέπει το έργο τους από κοντά και κυρίως να μπορεί να παρακολουθεί τη «μεγάλη εικόνα» και να κάνει την αυτοκριτική της. Οι διακρίσεις είναι και ίσως ήταν πάντοτε μια ευχάριστη έκπληξη για εμάς.
Για παράδειγμα, φέτος στα ΕΒΓΕ και μετά το Red Dot περιμέναμε πως είναι πολύ δύσκολο να κερδίσουμε το Μέγα ΕΒΓΕ και πάλι. Θέλαμε όμως να είναι η δουλειά μας σε αυτήν τη μοναδική για την ελληνική αγορά έκδοση που αποτελεί μια σημαντική παρακαταθήκη για το μέλλον και πήραμε και πάλι μέρος. Το ότι κερδίσαμε μας κάνει φυσικά πολύ χαρούμενους, αλλά σε καμία περίπτωση δεν μας επαναπαύει. Οι διακρίσεις είναι διαβατήρια, αφορμές για συζήτηση και επικοινωνία και κάποιες –λίγες– φορές για γιορτή. Η δουλειά μας όμως κρίνεται στη πραγματικότητα από την ικανοποίηση των προσδοκιών των πελατών μας.
Marketing Week: Υπάρχει κάποια διαφορά στη σημασία μιας κορυφαίας αναγνώρισης που κατακτάται σε έναν διεθνή θεσμό, σε σχέση με έναν ελληνικό;
Γιάννης Χαραλαμπόπουλος: Προφανώς η διάκριση σε εθνικό επίπεδο αφορά περισσότερο στην ελληνική αγορά, ενώ η διεθνής αφορά στην παγκόσμια, αλλά δεν τίθεται θέμα σύγκρισης μεταξύ των δύο. Αν μια επιχείρηση την ενδιαφέρει μια συγκεκριμένη αγορά, μια διάκριση στους διαγωνισμούς που συνδέονται πιο άμεσα με αυτήν θα έχει –πιθανώς– και μεγαλύτερο επικοινωνιακό όφελος για την εταιρεία. Η Beetroot δραστηριοποιείται πλέον εξίσου στη διεθνή αγορά όσο και στην ελληνική. Οι συμμετοχές στους αντίστοιχους διαγωνισμούς μάς επιτρέπουν να αντιπαραθέτουμε το έργο μας πλάι στους δημιουργούς που εργάζονται στους ίδιους στίβους με εμάς, να πληροφορούμαστε για τον αγώνα τους και να μαθαίνουμε δοκιμάζοντας τις δυνάμεις μας πλάι τους.
Marketing Week: Το επίπεδο του ελληνικού design έχει κατά γενική ομολογία ανέβει πολύ τα τελευταία χρόνια. Σε ποιους λόγους πιστεύετε ότι οφείλεται αυτό;
Γιάννης Χαραλαμπόπουλος: Το ελληνικό design και η ελληνική παραγωγή και δημιουργία είναι και ήταν πάντα σε υψηλά επίπεδα ή αν θέλετε υπήρχε πάντοτε, ακόμη και όταν αυτό δεν φαινόταν από τις επιλογές των καταναλωτών ή των αγορών. Αυτό συνέβαινε και συμβαίνει γιατί οι άνθρωποι που δημιουργούν σωστά καταρχήν δημιουργούν για τους εαυτούς τους, γιατί το αγαπούν και το έχουν ανάγκη. Άλλες φορές οι εκτιμητές και οι αγοραστές του ελληνικού design το υποστηρίζουν και άλλοτε όχι.
Τον τελευταίο καιρό, και μάλιστα εν μέσω κρίσης, χάνεται –επιτέλους– αυτή η επιτήδευση που χαρακτήριζε τις επιλογές της αγοράς, γιατί απλούστατα δεν υπάρχει πλέον ούτε το χρήμα ούτε ο λόγος για κάτι τέτοιο. Ο κόσμος βαρέθηκε το δήθεν και αντιμετωπίζοντας μεγάλα οικονομικά προβλήματα δεν μπορεί να υποστηρίζει άλλο την «έξωθεν καλή μαρτυρία». Επιτέλους, αν και δυστυχώς με πολύ σκληρό τρόπο, ο Έλληνας μαθαίνει να επιλέγει αυτό που χρειάζεται, αυτό που λειτουργεί, αυτό που στα αλήθεια τού βελτιώνει τη ζωή και την καθημερινότητά του και όχι κάτι με το οποίο θα εντυπωσιάσει τους ομοίους του ή αυτούς που νομίζει ότι θα έπρεπε να είναι οι όμοιοί του.
Marketing Week: Εν μέσω οικονομικής κρίσης, ποια μπορεί να είναι η ιδιαίτερη συνεισφορά του design στην προσπάθεια των μαρκών για επιβίωση αλλά και επιτυχία;
Γιάννης Χαραλαμπόπουλος: Το design είναι απλά η μόνη λύση για την επιβίωση οποιουδήποτε brand σε καιρό κρίσης ή όχι. Για να το πούμε απλά: Ας υποθέσουμε ότι ένας παραγωγός διαθέτει στην αγορά ένα καταπληκτικό εξαιρετικά παρθένο ελαιόλαδο. Αν η εικόνα του, από τη φιάλη μέχρι την ετικέτα του και από το website που το διαθέτει μέχρι τις συμμετοχές του στους διεθνείς διαγωνισμούς ομοειδών προϊόντων, δεν είναι φροντισμένη και σχεδιασμένη σωστά, το λάδι του θα μείνει στις αποθήκες του, χωρίς να το μάθει κανείς ποτέ. Η επικοινωνία είναι η λεωφόρος που οδηγεί στην ανάπτυξη και το design είναι το μέσο για να κινηθείς σε αυτή τη λεωφόρο.