Από τα τέλη της δεκαετίας του 1990, όταν το Χρηματιστήριο Αθηνών είχε απογειωθεί, στο χώρο εισέρευσαν εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ, ποσά που σε καμμία περίπτωση δεν μπορούσε να δικαιολογήσει ο όγκος της ελληνικής αγοράς. Τα χρήματα αυτά δεν επενδύθηκαν με ορθολογικό και στρατηγικό τρόπο, αλλά κατευθύνθηκαν σε άλλους τομείς, που ουδεμία σχέση είχαν με τον Τύπο. Το αποτέλεσμα ήταν η φαινομενική ανάπτυξη του κλάδου τη δεκαετία του 2000 να κρύβει μέσα της παθογένειες τις οποίες όλοι έβαζαν κάτω από το χαλί, ελπίζοντας στην… αυτορύθμισή τους.

Όλα αυτά τα χρόνια ο κλάδος έγινε υπερτροφικός. Εκατοντάδες Μέσα εμφανίζονταν, που λειτουργούσαν κυρίως με τα κρατικά διαφημιστικά κονδύλια, τα οποία επενδύονταν με ανορθόδοξους τρόπους. Το κράτος διεύρυνε διαρκώς τα διαφημιστικά του κονδύλια και τα Μέσα αυξάνονταν με γεωμετρική πρόοδο. Το παραμύθι όμως αυτό δεν είχε ωραίο τέλος. Η φούσκα έσκασε και γι’ αυτό δεν φταίει ούτε η κρίση, ούτε το Δ.Ν.Τ, ούτε ο συμπαθής κατά τα άλλα Πόουλ Τόμπσεν. Αργά ή γρήγορα αυτό θα συνέβαινε. Και όλα αυτά διότι τα Μέσα είχαν ξεχάσει το Μάρκετινγκ. Όπως μου έλεγε πρόσφατα Εμπορικός Διευθυντής μεγάλης κυριακάτικης εφημερίδας «η δουλειά μας ήταν 90% politics και 10% marketing».

Όλα λειτουργούσαν με τον αυτόματο πιλότο. Και στα έντυπα και στην Τηλεόραση. Κανείς δεν προσπάθησε να εφαρμόσει στρατηγικές Μάρκετινγκ και όσοι το προσπάθησαν, πολύ γρήγορα απορρίφθηκαν από το σύστημα. Σήμερα λοιπόν, που η κατάσταση έχει φτάσει σε οριακό σημείο, όλοι «κλαίνε» πάνω από τα ερείπια με κροκοδείλια δάκρυα, ενώ γνωρίζουν την ουσία του προβλήματος.

Μια ενδιαφέρουσα συνέντευξη, από αυτές που αφήνουν κάτι στον αναγνώστη, παραχώρησε στο Marketing Week ο Φραγκίσκος Μονογυιός, Γενικός Διευθυντής της Μετρόραμα Εκδοτικής, με την ευκαιρία συμπλήρωσης 10 χρόνων της εφημερίδας Metro. Mια συνέντευξη που έχει ουσία, περιεχόμενο και προβληματισμό.
Μένοντας στον χώρο των media, παρουσιάζουμε στο παρόν τεύχος ένα κατατοπιστικό αφιέρωμα για τις αλλαγές που φέρνει στα οπτικοακουστικά Μέσα η εναρμόνιση της ελληνικής νομοθεσίας με την αντίστοιχη ευρωπαϊκή. Στο αφιέρωμα καταγράφονται οι σημαντικότερες αλλαγές και οι επιπτώσεις τους, ενώ παρατίθενται συνεντεύξεις κορυφαίων θεσμικών εκπροσώπων και εκπροσώπων Μέσων.

Τέλος, αφιερώστε λίγο χρόνο σε μια εξαιρετική συνέντευξη του Dr. Graeme Codrington, διεθνούς εμβέλειας συμβούλου οικονομικής δραστηριότητας, ο οποίος θα μιλήσει στο 4ο Marketing Matters του ΕΙΜ, της ΕΕΔΕ. «Δεν πρέπει ποτέ να χαραμίζεις μια καλή κρίση» τονίζει και εξηγεί το γιατί.