Μια από τις πιο ενδιαφέρουσες σχέσεις που ως marketers παρακολουθούμε διαχρονικά με ιδιαίτερη προσοχή, είναι αυτή των FMCG brands με τα brands των μεγάλων αλυσίδων super market.

Μια σχέση που παραμένει συνεργατική και ταυτόχρονα ανταγωνιστική, με τα δύο μέρη να προσπαθούν να αναπτύξουν τα μεταξύ τους αμοιβαία οφέλη, την ίδια στιγμή που το κάθε μέρος προσπαθεί να μεγιστοποιήσει το δικό του όφελος σε βάρος του άλλου. Ένα συνεχές power game που, παρά το γεγονός ότι η ισχύς των super markets έχει αυξηθεί σημαντικά μέσα στο χρόνο, παραμένει αμφίρροπο. Τα super markets έχουν ενισχύσει σημαντικά τη θέση τους σε αυτό το ιδιότυπο bras de fer, τόσο μέσα από τη συνεχή βελτίωση του shopping experience όσο και από την αυξημένη επιρροή στις τιμές μέσα από την αυξημένη αγοραστική τους δύναμη.

Και δεν είναι μόνο αυτό• το ενισχυμένο brand equity κάποιων retailer brands τους δίνει τη δυνατότητα να χτίζουν ισχυρές προτάσεις ιδιωτικής ετικέτας ή ακόμα και δικά τους brands, τα οποία συχνά ανταγωνίζονται ως ίσος προς ίσο ακόμα και τα leading brands κάθε κατηγορίας. Κι όμως, είναι πολλά τα παραδείγματα που ακόμα και στις πιο δύσκολες περιόδους για αυτά, κάποια FMCG brands καταφέρνουν και επιβάλλουν τους κανόνες τους. Και μέχρι σήμερα, όσοι αγαπούν τo trend scouting ή το futurology, δεν έχουν ακόμα βρει επαρκή στοιχεία για να στοιχειοθετήσουν με βεβαιότητα μια πρόβλεψη απόλυτης κυριαρχίας του ενός μέρους σε βάρος του άλλου.

Οι τελευταίοι μήνες όμως μας έδωσαν δυο ενδιαφέροντα ερεθίσματα για συζήτηση, τα οποία μάλιστα προήλθαν από τον ίδιο retailer: Την περιβόητη Amazon. Το τεράστιο brand που εν πολλοίς έχτισε την ηγεμονία του στην A to Z ποικιλία, προχώρησε σε δυο εντυπωσιακές κινήσεις:
Το Amazon Go που παρουσιάστηκε πριν λίγες εβδομάδες δεν αλλάζει απλά την εξυπηρέτηση – αλλάζει τον τρόπο που ψωνίζουμε. Το shopping experience είναι τόσο ισχυρό που – τουλάχιστον το πρώτο διάστημα – υπερκεράζει ακόμα και τα ίδια τα προς αγορά προϊόντα, επιτρέποντας στον mega retailer πολύ μεγαλύτερη ελευθερία στην επιλογή της ποικιλίας των brands και των προϊόντων που θα προσφέρει στον καταναλωτή.

Παράλληλα η πρόσφατη εξαγορά της Whole Foods, με διαφορά μεγαλύτερη εξαγορά στην ιστορία της Amazon, ίσως στέλνει μερικά ακόμα μηνύματα προς παρόμοια κατεύθυνση. Η Whole Foods είναι το brand super markets που καταφέρνει, ίσως καλύτερα από κάθε άλλo αντίστοιχου μεγέθους, να υποκαταστήσει τμήμα του trust capital των brands που διακινεί, αναλαμβάνοντας πιο ενεργό ρόλο στο μυαλό του καταναλωτή ως αξιόπιστος φορέας επιλογής, αξιολόγησης και πιστοποίησής τους.