Ποια είναι άραγε η φιλοσοφία και η πολιτική που επιτρέπουν στην εταιρεία να πραγματοποιεί σταθερά βήματα ανάπτυξης και να ατενίζει την επόμενη μέρα με αισιοδοξία; Το Marketing Week συνομίλησε με τον Αυγερινό Χατζηχρυσό, Διευθύνοντα Σύμβουλο και Εμπορικό Διευθυντή της Forlabels, ο οποίος μας «ξενάγησε» στα ενδότερα μίας εταιρείας που, εδώ και χρόνια, συνεργάζεται αρμονικά, μεταξύ άλλων, με ανθρώπους του Design, της Διαφήμισης και του Marketing.

Marketing Week: Αν και «συστηθήκαμε» στο Athens Creativity Conference ’12, η Forlabels δραστηριοποιείται στην αγορά εδώ και 3 δεκαετίες. Ποιοι είναι οι τομείς εξειδίκευσής της;
Αυγερινός Χατζηχρυσός:
Η Forlabels ειδικεύεται στον χώρο της αυτοκόλλητης ετικέτας σε ρολό. Η ανάγκη για εφαρμογή της ετικέτας σε διαφορετικές συσκευασίες και της κάλυψης διαφορετικών αναγκών μας οδήγησε να ειδικευτούμε σε αυτό που ονομάζουμε εφαρμογές συσκευασίας.

Διαθέτουμε μεγάλη γκάμα αυτοκόλλητων ετικετών, οι οποίες καλύπτουν τις ανάγκες μιας εξίσου μεγάλης γκάμας προϊόντων, μεταξύ των οποίων είναι τα τρόφιμα, τα ποτά, τα αγροτικά προϊόντα, τα φαρμακευτικά, τα είδη ατομικής φροντίδας και τα χημικά, ενώ ενδείκνυνται και για εφαρμογές συσκευασίας που αφορούν σε προωθητικές ενέργειες.

Εσχάτως, έχουμε αναπτύξει και δραστηριότητα στα “shrink sleeves” (θερμοσυρρικνούμενα μανίκια), καθώς και σε ορισμένους τομείς που έχουν να κάνουν με την εκτύπωση εύκαμπτων υλικών και που καλύπτουν εξειδικευμένες ανάγκες των πελατών μας. 

Marketing Week: Σε ποιους απευθύνεται, λοιπόν, η Forlabels;
Αυγερινός Χατζηχρυσός:
Απευθύνεται κυρίως σε πελάτες που έχουν αποδείξει ότι σέβονται τη δουλειά τους, το προϊόν τους, πιστεύουν στο brand και με τους οποίους μπορούμε να συμπλεύσουμε με κοινές αντιλήψεις και κοινά οράματα, ώστε να χτίζουμε πολύχρονες συνεργασίες μαζί τους. Ποιοι μπορούν να είναι αυτοί; Οι πολυεθνικές επιχειρήσεις, οι έλληνες παραγωγοί και τυποποιητές προϊόντων, οι έλληνες εξαγωγείς προϊόντων, οι εταιρείες που εξειδικεύονται στην ιδιωτική ετικέτα, αλλά και αρκετές εταιρείες έξω από τα σύνορα της χώρας.

Marketing Week: Δύο βασικά κοινά στα οποία απευθύνεστε, είναι, επίσης τα agencies και τα brands, σωστά;
Αυγερινός Χατζηχρυσός:
Πράγματι, ένας χώρος στον οποίο απευθυνόμαστε, όχι με την έννοια του πελάτη αλλά του συνεργάτη,  είναι οι άνθρωποι  του Design, της Διαφήμισης και του Marketing. Σε αυτούς προσπαθούμε να επικοινωνούμε όλες τις νέες τεχνολογικές δυνατότητες που προκύπτουν στο χώρο των εκτυπώσεων της συσκευασίας.

Δυνατότητες που μπορούν να ανοίξουν νέους «δρόμους» στο σχεδιασμό και τη δημιουργία και να εξελιχτούν σε εργαλεία δουλειάς. Πέρα, πάντως, από την ανάπτυξη των σχέσεών μας με τους υπάρχοντες πελάτες, απευθυνόμαστε και σε νέους πελάτες με όρεξη και οράματα. Η στρατηγική ανάπτυξής μας στηρίζεται σε μεγάλο βαθμό και σ’ αυτούς.

Marketing Week: Για ποιους λόγους αξίζει να σας επιλέξει κάποιος για συνεργάτη;
Αυγερινός Χατζηχρυσός:
Οι λόγοι είναι αρκετοί, αλλά δεν έχει νόημα να τους επισημάνουμε. Μας ενδιαφέρει να τους ανακαλύψει σιγά-σιγά ο ίδιος ο πελάτης μέσα από μια ειλικρινή και σταθερή επικοινωνία μαζί μας. Του δίνουμε όλο τον χρόνο να μας γνωρίσει, να μας κρίνει, να κατανοήσει τι μπορούμε να του προσφέρουμε και, αν το επιθυμεί, να μας επιλέξει. Θέλουμε η απόφασή του να είναι ώριμη, γιατί πάνω σ’ αυτό χτίζονται σταθερές σχέσεις.

Για να απαντήσω, ωστόσο, στο ερώτημά σας, θα έλεγα ότι αξίζει να μας επιλέξει για τη διαφορετικότητά μας. Διότι θέλουμε και επιδιώκουμε να είμαστε διαφορετικοί, γιατί προσπαθούμε να του προσφέρουμε διαφορετικά προϊόντα και υπηρεσίες που θα βοηθήσουν και τον ίδιο να διαφοροποιηθεί.

Marketing Week: Ποια είναι μερικά από τα agencies και brands που έχουν ήδη συνεργαστεί μαζί σας;
Αυγερινός Χατζηχρυσός:
  Είναι τόσα πολλά, ώστε η απαρίθμησή τους δεν θα είχε νόημα. Κυρίως, όμως, δεν μας αρέσει να χρησιμοποιούμε τη δύναμη, το μέγεθος και τις αξίες των πελατών, που μας επιλέγουν και μας εμπιστεύονται, για να αποδείξουμε τις δυνατότητές μας. Η ερώτησή σας υπονοεί τα μεγάλα brands, εμάς, ωστόσο, μας ενδιαφέρει, όχι το μέγεθος του brand, αλλά να είναι «μεγάλο» το περιεχόμενο, η ιδέα δηλαδή, οι αξίες και οι άνθρωποι που συνδέονται με αυτό.

Marketing Week: Με προλάβατε. Η επόμενη ερώτησή μου αφορούσε στη φράση «για μας είναι μεγάλη υπόθεση να είσαι “μικρός”», η οποία δεσπόζει στο site σας. Ποιο είναι το σκεπτικό σας; 
Αυγερινός Χατζηχρυσός: Για μας δεν υπάρχουν μικροί και μεγάλοι πελάτες. Υπάρχουν μικρές και μεγάλες δουλειές που έχουν την ίδια σπουδαιότητα και αξία. Γιατί κάθε πελάτης πρέπει να καλύψει τις ανάγκες του, όποιες κι αν είναι αυτές. Γιατί για τον ίδιο είναι σημαντικές και ζωτικής σημασίας για την ύπαρξή του και την ανάπτυξή του. Από την άλλη, επειδή και εμείς υπήρξαμε μικροί και αναπτυχθήκαμε, έχουμε μια ιδιαίτερη ευαισθησία στους «μικρούς» πελάτες, οι οποίοι κάνουν τώρα τα πρώτα τους βήματα, όπως και για τους «μικρούς» κωδικούς των μεγάλων πελατών.

Θέλουμε να είμαστε δίπλα τους γιατί θεωρούμε «μεγάλη υπόθεση» να ξεκινούν σωστά, να βάζουν από τώρα τις σωστές βάσεις και να μην κάνουν λάθη που θα είναι δύσκολο να διορθώσουν αργότερα. Όπως επίσης είμαστε δίπλα και στους ανθρώπους του Marketing κάθε μεγάλης εταιρείας, που θέλουν να ξεκινήσουν έναν καινούργιο κωδικό, ένα καινούργιο προϊόν. Έχουμε βρεθεί αρκετές φορές στο «μαιευτήριο» όταν γεννιέται ένα νέο προϊόν. Γι αυτό τα νιώθουμε και σαν δικά μας παιδιά και νοιαζόμαστε για την πορεία τους.


Marketing Week: Κρίνοντας εκ πείρας, τι είναι αυτό που επιζητά πλέον ο μέσος πελάτης; Ταχύτητα στην παράδοση και ευελιξία σε τιμές και επιλογές;
Αυγερινός Χατζηχρυσός:
Θα έλεγα ότι δεν υπάρχει μέσος πελάτης. Κάθε πελάτης είναι ξεχωριστός και καλούμαστε να υλοποιήσουμε, όχι μόνο αυτά που ζητάει, αλλά και αυτά που δεν έχει εντοπίσει ακόμα ως ανάγκη. Καλούμαστε να του συμπληρώνουμε τα κενά και παράλληλα να τον εκπαιδεύουμε για να γίνει καλύτερος. Παρ’ όλα αυτά, ο πελάτης σήμερα είναι αρκετά εξελιγμένος και ενημερωμένος σε σχέση με τις υπηρεσίες και τα προϊόντα που ζητάει και αυτό είναι πολύ καλό.

Η αλήθεια είναι ότι τα ζητάει όλα και έχει δίκιο. Από τη στιγμή που μας ενημερώνει για το αίτημά του, θέλει σοβαρότητα, συνέπεια και σταθερότητα, να ανταποκρινόμαστε σ’ αυτά που συμφωνούμε. Θέλει, αυτό που λέμε, «Ολική Ποιότητα» και πρέπει να είμαστε πάντα σε θέση να του την προσφέρουμε γιατί αυτό δεν είναι μόνο για δικό του όφελος, αλλά και για δικό μας. Ένας επιτυχημένος πελάτης είναι η βάση και για τη δική μας ανάπτυξη.

Marketing Week: Η Forlabels, ιδρύθηκε πριν περίπου 25 χρόνια, όμως το τελευταίο διάστημα παρουσιάζεται όλο και πιο δραστήρια. Επενδύει σε νέες τεχνολογίες, δίνει το «παρών» σε εκθέσεις, σε κλαδικά συνέδρια… Πώς βρίσκετε το κουράγιο και τη δύναμη εν μέσω τόσο δύσκολων συνθηκών; 
Αυγερινός Χατζηχρυσός:
Όλη αυτή η δράση που λέτε δεν είναι κάτι πρόσφατο. Αντιθέτως, συμβαίνει εδώ και τουλάχιστον μία δεκαετία, μιας και συμπίπτει με τη μετεγκαστάστασή μας στο Σχηματάρι Βοιωτίας. Πιστεύουμε πως όταν η φιλοσοφία σου, σου επιβάλλει να κάνεις κάποιες κινήσεις που θεωρείς αποτελεσματικές και αναγκαίες, όταν πιστεύεις στη δύναμη της επικοινωνίας, πρέπει να προχωράς ανεξάρτητα από το πόσο δύσκολες είναι οι συνθήκες. Διαφορετικά οι συνθήκες θα γίνουν ακόμα πιο δύσκολες, κυρίως για την ίδια σου την επιχείρηση.

Και πότε άλλωστε ήταν εύκολες; Το κουράγιο και τη δύναμη μας τα δίνει η ίδια η δουλειά μας την οποία σεβόμαστε και αγαπάμε, η θετική ανταπόκριση και η αναγνώριση των προσπαθειών μας από τους πελάτες και κυρίως οι ίδιοι οι εργαζόμενοι που νιώθουν ότι η επιτυχία της εταιρείας και η ανάπτυξή της αντανακλά θετικά και στη δική τους εξέλιξη, ειδικά μέσα στην περίοδο της κρίσης. Γενικά όταν επενδύεις σε αξίες, όταν αμφισβητείς δημιουργικά τον εαυτό σου, όταν δίνεις δύναμη στα πράγματα γύρω σου και βλέπεις τους κόπους σου μέσα από μια συνετή και υγιή πορεία να έχουν αποτέλεσμα, η δύναμη αυτή σου επιστρέφεται πολλαπλάσια και μετατρέπεται σε χαρά και αισιοδοξία για να συνεχίσεις.

Marketing Week: Πρόσφατα παρουσιάσατε τα “Open Mind Projects”.Τι το ξεχωριστό φέρνει στην ελληνική αγορά η εν λόγω καινοτομία;
Αυγερινός Χατζηχρυσός:
Είναι μια σειρά από projects που έχουν προκύψει με τη συνεργασία τη δική μας με τον πελάτη και τη διαφημιστική του εταιρεία και τα οποία λειτουργούν σαν παραδείγματα – εργαλεία και αφορούν σε μια νέα αντίληψη στο σχεδιασμό της ετικέτας για το Marketing και την προώθηση ενός προϊόντος.

Αυτό που θέλουν να πουν είναι: ξεχάστε ό,τι ξέρατε μέχρι σήμερα για την ετικέτα και αφήστε τη φαντασία σας ελεύθερη. Η ετικέτα δεν είναι μελάνι και χαρτί, αλλά πολλά περισσότερα. Υπάρχουν λύσεις, εφαρμογές και οι τεχνολογικές δυνατότητες για να στηρίξουμε και τις πιο παράτολμες σκέψεις σας με στόχο να «ζωντανέψει» η συσκευασία των προϊόντων σας και να γίνει ένα ισχυρό εργαλείο Marketing, δημιουργώντας μια πιο άμεση σχέση με τον καταναλωτή.

Θέλουμε, επίσης, να δουν οι πελάτες μέσα από ήδη επιτυχημένα projects και τα δικά τους επόμενα βήματα εκ του ασφαλούς, βλέποντας δοκιμασμένες λύσεις που λειτουργούν ως παράδειγμα. Και γενικά, μέσα απ΄αυτά τα projects αφήνεται να φανεί η χαρά της δημιουργίας, η οποία γίνεται μεγαλύτερη όταν είναι μοναδική και αποτελεσματική.

Marketing Week: Τι θα συμβουλεύατε όποιον αμφισβητεί ότι η ετικέτα και η συσκευασία γενικότερα μπορούν να αποτελέσουν ένα πολύ αποτελεσματικό εργαλείο Marketing;
Αυγερινός Χατζηχρυσός:
  Δεν νομίζω ότι κάποιος μπορεί να το αμφισβητήσει, ιδιαίτερα στις μέρες μας. Ίσως κάποιοι από τους πελάτες να μην έχουν ακόμα συνειδητοποιήσει πλήρως τη σημασία όχι απλά μιας ετικέτας, αλλά μιας αποτελεσματικής ετικέτας και συσκευασίας. Η ετικέτα και η συσκευασία είναι βασικά στοιχεία του Branding. Και το brand είναι αυτό που δίνει υπεραξία σε ένα προϊόν και του διασφαλίζει την επιτυχία του σε βάθος χρόνου.

Σήμερα, μάλιστα, που υπάρχει πρόβλημα κορεσμού μηνυμάτων από την Τηλεόραση και τον Τύπο και που οι υπεύθυνοι Marketing αναζητούν νέους τρόπους προκειμένου ο καταναλωτής να αναπτύσσει μια ευρύτερη σχέση με το προϊόν και να μην περιορίζεται μόνο στη χρήση και την κατανάλωσή του, η συσκευασία και η τεχνολογία που την υποστηρίζει, μπορεί να παίξει βασικό ρόλο. Βοηθάει τον καταναλωτή να αφιερώνει περισσότερο χρόνο στο προϊόν και να το προσεγγίζει με μεγαλύτερο ενδιαφέρον.

Marketing Week: H άποψή σας για το επίπεδο του ελληνικού Branding ποια είναι; Είστε αισιόδοξος;
Αυγερινός Χατζηχρυσός:
Πιστεύω ότι βρίσκεται σε αρκετά υψηλό επίπεδο. Αν δεν ήταν έτσι, ούτε τα ελληνικά προϊόντα θα είχαν αναπτύξει αυτήν τη δυναμική που τα κάνει ελκυστικά και δη στις απαιτητικές ξένες αγορές, ούτε κι εμείς σαν εταιρία θα είχαμε την ανάλογη δυναμική. Αν δεν ήταν υψηλό το επίπεδο του ελληνικού brand, δεν θα υπήρχε χώρος ανάπτυξης για μας.

Συνεχίζουμε, όμως, να επενδύουμε στη δουλειά μας, ακριβώς γιατί πιστεύουμε ότι το ελληνικό brand δημιουργεί γόνιμο έδαφος για ανάπτυξη. Αυτό το αποδεικνύουν και τα πολλά βραβεία σχεδίασης και ποιότητας που αποσπούν τα ελληνικά προϊόντα σε σχετικές εκθέσεις και διαγωνισμούς σε όλο τον κόσμο. Εδώ θα ήθελα να συμπληρώσω ότι τα δημιουργικά γραφεία και οι εταιρείες Branding & Design δεν θα πρέπει να περιμένουν τον πελάτη να τους χτυπήσει την πόρτα.

Πρέπει να τον αναζητήσουν, να έρθουν πιο κοντά του και να τον εκπαιδεύσουν με τον τρόπο τους, ώστε να δημιουργηθεί μια ευρύτερη συνείδηση για την αναγκαιότητα του σωστού Branding. Και αυτό γίνεται ακόμα πιο αναγκαίο, όταν οι νέοι και αναπτυσσόμενοι πελάτες βρίσκονται στην επαρχία, αφού πολλά από τα νέα brands αφορούν ελληνικά αγροτικά και παραδοσιακά προϊόντα.

Marketing Week: Ποιος είναι ο επόμενος στόχος που θέτει η Forlabels;
Αυγερινός Χατζηχρυσός:
Η διατήρηση των αξιών μας και η, με σταθερά βήματα, περαιτέρω ανάπτυξη νέων προϊόντων και υπηρεσιών μέσα από καλύτερη οργάνωση. Επίσης, η δημιουργία προϋποθέσεων και βάσεων για περισσότερες συνεργασίες και εκτός συνόρων.

Marketing Week: Η Forlabels ήταν μία μικρή ατομική επιχείρηση που εξελίχτηκε. Αν αρχίζατε σήμερα, θα «τολμούσατε» και πάλι το ίδιο βήμα στην καριέρα σας;
Αυγερινός Χατζηχρυσός:
Ανεπιφύλακτα ναι, τώρα μάλιστα που γνωρίζω πόσο συναρπαστικό και ενδιαφέρον είναι αυτό το ταξίδι, αλλά και πόσο απαραίτητο, ειδικά στις παρούσες συνθήκες.