Oι κινήσεις των αλυσίδων εστιάζουν στον εξορθολογισμό και στην ανανέωση του φυσικού δικτύου καταστημάτων τους, στην επένδυση στα e-shops τους, στην ενίσχυση της σχέσης τους με τον καταναλωτή και στην εξυπηρέτησή του, αλλά και στην επένδυση σε προσφορές. Στην χώρα μας υπολογίζεται πως υπάρχουν σήμερα περίπου 1200 καταστήματα λιανικής ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών (αλυσίδες, συνεταιρισμοί και μεμονωμένα καταστήματα), αριθμός που εκτιμάται ότι ξεπερνάει τη δυναμική της ελληνικής αγοράς, κάτι που σαφέστατα εντείνει τις πιέσεις του ανταγωνισμού. Ειδικότερα, μεταξύ των επώνυμων αλυσίδων, το μεγαλύτερο δίκτυο έχει ο Κωτσόβολος με 94 καταστήματα σε όλη την Ελλάδα. Ακολουθούν η Public με 49 καταστήματα, η Ηλεκτρονική με 46, το Πλαίσιο με 22 καταστήματα σε 5 μεγάλες πόλεις και η Media Markt με 10 καταστήματα σε 3 μεγάλες πόλεις.

GfK Temax: Πτώση 7,3% των τεχνολογικών προϊόντων το τρίτο 3μηνο του 2015
Κατά τεκμήριο, ο κλάδος της τεχνολογίας είναι εκείνος που δίνει ώθηση στις πωλήσεις των αλυσίδων του κλάδου και κατά πολλούς αποτελεί βαρόμετρο για την πορεία του. Σύμφωνα λοιπόν με την GfK Temax για την Ελλάδα, η αγορά των τεχνολογικών καταναλωτικών προϊόντων έκλεισε στα 450 εκατομμύρια ευρώ για το 3ο τρίμηνο του 2015, καθοδική κατά 7,3% σε σύγκριση με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2014, με μόνο δύο από τους επτά τομείς να έχουν θετική παρουσία και συγκεκριμένα οι τηλεπικοινωνίες (+8,5%) και οι μεγάλες οικιακές συσκευές (+0,7%). Αντιθέτως οι υπόλοιπες κατηγορίες εμφάνισαν διψήφια πτώση. Οι κατηγορίες αυτές ήταν τα ηλεκτρονικά καταναλωτικά αγαθά (-24,9%), τα φωτογραφικά είδη (-31,3%), οι μικρές οικιακές συσκευές (-3,9%), τα προϊόντα πληροφορικής (-16,8%) και τα είδη εξοπλισμού γραφείου & αναλώσιμων.

Όσον αφορά στις τηλεπικοινωνίες, παρά το γεγονός ότι ο ρυθμός αύξησης για τον κλάδο μετριάστηκε στο τρίτο τρίμηνο, η κατηγορία των έξυπνων κινητών τηλεφώνων (smartphones) διατήρησε το θετικό πρόσημο σε διψήφια επίπεδα, με την μέση τιμή να διατηρείται κοντά στην αντίστοιχη του 2014. Αρνητικό πρόσημο συνεχίζουν να καταγράφουν τα απλά κινητά τηλέφωνα, τα σταθερά τηλέφωνα (για δεύτερο τρίμηνο στην σειρά), ενώ μετά από πάρα πολλά τρίμηνα πτώση κατέγραψε η κατηγορία των ακουστικών με δυνατότητα ομιλίας. Όσον αφορά στις μεγάλες οικιακές συσκευές, μικρή ανοδική πορεία σημείωσαν το τρίτο τρίμηνο του 2015 οι λευκές συσκευές.

Τα ψυγεία σημείωσαν ιδιαίτερη άνοδο κατά τους καλοκαιρινούς μήνες, αλλά και τον Σεπτέμβριο, με το ξεκίνημα του πανεπιστημιακού έτους. ειδικότερα τα ψυγεία μικρών διαστάσεων. Κατά την ίδια περίοδο οι καταψύκτες σημείωσαν σημαντική άνοδο. Αξίζει να σημειωθεί ότι κατά την διάρκεια του εξοπλισμού των φοιτητικών σπιτιών τα πλυντήρια ρούχων και ειδικότερα αυτά με κάδο των 5 & 6 κιλών ήταν εκείνα με την σημαντικότερη άνοδο. Τέλος, σταθερή αύξηση παρουσιάζουν τα στεγνωτήρια, με την μέση τιμή να παραμένει σε υψηλά επίπεδα.

Διαφηµιστική δαπάνη αλυσίδων ηλεκτρικών & ηλεκτρονικών ειδών
Έτος Διαφηµιστική δαπάνη Μεταβολή (%)
2008 36.067.900  
2009 23.871.419 -33,8
2010 19.223.219 -19.4
2011 16.450.529 -14,4
2012 15.862.533 -3,5
2013 19.720.212 +24,3
2014 21.191.440 +7,4
10µηνο 2015 8.041.235 -47,4
(10µηνο 2014) (15.303.265)  

Πηγή: Media Services, επεξεργασία στοιχείων: Marketing Week, ποσά σε ευρώ

Βελτίωση για την τεχνολογία το 4ο τρίμηνο
Παρά τις αρνητικές προοπτικές και τα αρνητικά πρόσημα του 3ου τριμήνου, το τελευταίο τρίμηνο του 2015 η εικόνα δείχνει σε ένα βαθμό να βελτιώνεται. Σύμφωνα με στοιχεία που έδωσε πριν μερικές ημέρες ο Χρήστος Καλογεράκης, Διευθύνων Σύμβουλος των Public, στο πλαίσιο συνέντευξης Τύπου, το 2015 η ελληνική αγορά προϊόντων τεχνολογίας αναμένεται να κλείσει με θετικό πρόσημο της τάξης του 9%. Ωστόσο, χωρίς τη συνδρομή του προγράμματος Ψηφιακής Αλληλεγγύης (αφορά στη χορήγηση στους δικαιούχους κουπονιού 230 ευρώ για την αγορά φορητών συσκευών), το θετικό πρόσημο της αγοράς εκτιμάται ότι θα βρεθεί στο 3-4%. Ωστόσο, για την επόμενη οικονομική χρήση αναμένεται πτώση της αγοράς σε ποσοστό της τάξης του 5%, ενώ υπάρχουν και εκτιμήσεις για μεγαλύτερη πτώση, από 7 έως 12%. Σύμφωνα με τον Χρήστο Καλογεράκη, η πτώση των τεχνολογικών προϊόντων οφείλεται στη μείωση των πωλήσεων των tablet και notebook , αλλά και στις ισχνές πωλήσεις των wearable συσκευών.

Online καµπάνιες αλυσίδων ηλεκτρονικών & ηλεκτρικών συσκευών (περίοδος Ιανουαρίου – Νοέµβριου 2015)
A/A Aλυσίδα Καµπάνιες Websites
1 Public 136 120
2 Γερµανός 58 134
3 Κωτσόβολος 53 43
4 Πλαίσιο 50 36
5 Media Markt 40 84
6 Ηλεκτρονική 14 39

Πηγή: Adreport

Οι καθυστερήσεις των δόσεων αλλάζουν την εμπορική πολιτική
Οι έντονες καθυστερήσεις στις πληρωμές με δόσεις αποτελούν ένα ζήτημα που στο εγγύς μέλλον ενδέχεται να διαφοροποιήσει την εμπορική πολιτική των αλυσίδων του κλάδου. Μάλιστα, οι πληροφορίες λένε ότι κάποιες αλυσίδες έχουν ήδη σταματήσει την πολιτική των άτοκων δόσεων, ενώ κάποιες άλλες περιορίζουν τον αριθμό των προϊόντων για την αγορά των οποίων προσφέρουν αυτή την ευκολία. Την ίδια στιγμή, και οι ίδιες οι τράπεζες εντείνουν τις πιέσεις τους στις αλυσίδες, θέτοντας πολύ πιο αυστηρούς όρους στην χορήγηση άτοκων δόσεων. Το πρόβλημα αυτό εντάθηκε πολύ από το καλοκαίρι, όταν ξεκίνησαν τα capital controls.



Το «τζίνι» των Public
Η εξυπηρέτηση του πελάτη αναδεικνύεται σε μια ακόμη μεγάλη πρόκληση για τις αλυσίδες ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών. Σε αυτή τους την προσπάθεια, η τεχνολογία αποτελεί σημαντικό σύμμαχο. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η εφαρμογή «Τζίνι», την οποία υλοποίησε η αλυσίδα Public εντός του 2015 στα καταστήματά της, η οποία εκτιμάται από τους ανθρώπους της ότι αλλάζει τα δεδομένα στην εξυπηρέτηση των πελατών. Το Τζίνι ενημερώνει real time τους πωλητές των καταστημάτων για τη διαθεσιμότητα των προϊόντων, επιτρέποντάς τους να αφιερώνουν ακόμη περισσότερο χρόνο στην εξυπηρέτηση των πελατών. Η ανάπτυξη της εφαρμογής αποτελεί πρωτοβουλία της εσωτερικής ομάδας καινοτομίας του τμήματος IT της εταιρείας.

Σε ελεύθερη πτώση η διαφημιστική δαπάνη το 2015
Πτωτικά κινήθηκε το διάστημα Ιανουαρίου-Οκτωβρίου 2015 η διαφημιστική δαπάνη των αλυσίδων ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών, αφού η δαπάνη εμφανίζεται μειωμένη κατά 47,4% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2014. Η πτώση είναι ιδιαίτερα μεγάλη και αντικατοπτρίζει το κλίμα αβεβαιότητας στην οικονομία που ξεκίνησε στις αρχές του 2015 και κορυφώθηκε τον Ιούλιο, με τα δραματικά γεγονότα των capital controls και του κλεισίματος των τραπεζών. Αντίθετα, τόσο το 2013, όσο και το 2014 η διαφημιστική δαπάνη των αλυσίδων της κατηγορίας είχε θετικό πρόσημο, +24,3% και +7,4% αντίστοιχα. Σύμφωνα με τα τεκμαρτά στοιχεία της Media Services, το 2014 ο μεγαλύτερος διαφημιζόμενος της κατηγορίας (χωρίς να υπολογισθεί η online δαπάνη) ήταν η Media Markt, με επένδυση άνω των 9 εκατ. ευρώ, η οποία στη συντριπτική της πλειοψηφία κατευθύνθηκε στην τηλεόραση, όπως δείχνουν τα στοιχεία της Media Services. Στη δεύτερη θέση ήταν ο Κωτσόβολος και σε απόσταση αναπνοής, η αλυσίδα Πλαίσιο.

Tοp 5 διαφηµιζόµενων αλυσίδων ηλεκτρικών & ηλεκτρονικών ειδών το 2014
Α/Α Εταιρεία Σύνολο Τηλεόραση Περ/κά Εφ/δες Ραδ/νο
1 Media Markt 9.015.373 8.935.853 0 0 31.520
2 Κωτσόβολος 7.775.674 7.367.910 69.718 338.046 0
3 Πλαίσιο 7.293.501 6.906.670 97.297 268.534 0
4 Public 4.378.936 1.558.747 104.668 2.552.073 163.448
5 Γερµανός 3.819.394 1.382.670 530.576 1.362.501 543.647

Πηγή: Media Services, ποσά σε ευρώ

Public: 136 online καμπάνιες το 2015
Όσον αφορά στην δραστηριότητα των αλυσίδων στο διαδίκτυο και τις καμπάνιες που εξέλιξαν από τον Ιανουάριο έως και τον Νοέμβριο του 2015, σύμφωνα με τα στοιχεία του AdReport, την μεγαλύτερη κινητικότητα από πλευράς αριθμού καμπανιών σημείωσε η αλυσίδα Public, με 136 καμπάνιες σε 120 websites. Aκολούθησαν οι αλυσίδες Γερμανός (58 καμπάνιες σε 134 sites), Κωτσόβολος (53 καμπάνιες σε 43 websites), Πλαίσιο (50 καμπάνιες σε 36 websites), Media Markt (40 καμπάνιες σε 84 websites) και Ηλεκτρονική (14 καμπάνιες σε 39 websites).

Public: Η πιο πολυσυζητημένη αλυσίδα ηλεκτρονικών στο διαδίκτυο το 2015
Η αλυσίδα Public είναι η πλέον πολυσυζητημένη αλυσίδα ηλεκτρονικών ειδών στο διαδίκτυο και στα social media το διάστημα 1η Ιανουαρίου έως 31 Οκτωβρίου 2015, σύμφωνα με το Monitor by Sidebar. Στη δεύτερη θέση των αναφορών «συγκατοικούν» το Πλαίσιο και η Media Markt, με 24.300 αναφορές έκαστος. Τέλος, στην 3η θέση βρέθηκε ο Κωτσόβολος, με 10.600 αναφορές. Τα ποσοστά των αναφορών είναι Public 36%, Πλαίσιο 21%, Media Markt 21%, Κωτσόβολος 9%, Γερμανός 9%, Ηλεκτρονική 1%, Welcome Stores 1% και Electronet 1%. Είναι ενδιαφέρον να σημειωθεί ότι η αλυσίδα Public που είναι πρώτη σε αναφορές, είναι η 2η σε αριθμό φυσικών καταστημάτων, ενώ η αλυσίδα Κωτσόβολος που έχει το μεγαλύτερο δίκτυο βρίσκεται στην 3η θέση των αναφορών. Όλα τα στοιχεία έχουν συγκεντρωθεί και αναλυθεί με το Monitor για λογαριασμό της BOUSSIAS. Το Monitor είναι μια ηλεκτρονική πλατφόρμα αναζήτησης, καταγραφής και αξιολόγησης δημοσιευμάτων, από το ελληνικό internet και έλληνες χρήστες social media (facebook, twitter, news sites, blogs, instagram, forums & YouTube). Έχει αναπτυχθεί ειδικά για την ελληνική αγορά, από τη Sidebar (http://sidebar.gr).

Αναφορές στο διαδίκτυο αλυσίδων ηλεκτρικών & ηλεκτρονικών ειδών – 10µηνο 2015
Αλυσίδα καταστηµάτων Αναφορές στο διαδίκτυο Ποσοστό επί των αναφορών (%)
Public 42.470 36
Πλαίσιο 24.300 21
MediaMarkt 24.300 21
Κωτσόβολος 10.600 9
Γερµανός 9.950 9
Ηλεκτρονική 1.700 1
Welcome Stores 1.650 1
Electronet 1.150 1
Expert 450 0
ΣΥΝΟΛΟ 116.570 100

ΕΙΠΑΝ…

Ανδρέας Αθανασόπουλος, Αντιπρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος, Κωτσόβολος
«Το φυσικό κατάστημα υπηρετεί τρεις κύριους ρόλους: είναι σημείο παρουσίασης εμπορευμάτων, σημείο διανομής – παραλαβής προϊόντων και σημείο εξυπηρέτησης μίας πολυκαναλικής διάστασης πωλήσεων. Αυτό που μπορεί να κάνει το κατάστημα και να λειτουργήσει συμπληρωματικά σε σχέση με τις online αγορές είναι να παρέχει τα «3Ε»: Εμπειρία – Ευκαιρία – Επείγουσα ανταπόκριση».

Δημήτρης Κατραβάς, Πρόεδρος Δ.Σ. & CEO, Media-Saturn Hellas (Media Markt)
«Η στρατηγική επικοινωνίας πρέπει να είναι μία. Απλά θα πρέπει να βρει τον τρόπο να περάσει αποτελεσματικά μέσα από όλα τα devices στα οποία βρίσκεται ο καταναλωτής, με άλλο δημιουργικό, από άλλη αφετηρία. Στόχος πρέπει να είναι το να βρεις τον καταναλωτή στα μέσα που συχνάζει και να χτίσεις μαζί του μια αμφίδρομη επικοινωνία, ένα engagement, κάτι που θα αποτελέσει σημαντικό βήμα επιτυχίας στην προσπάθεια χτισίματος loyalty μαζί του».

Χρήστος Καλογεράκης, Διευθύνων Σύμβουλος, Public
«Όραμά μας είναι να δημιουργούμε ένα μοναδικό περιβάλλον εργασίας που θα παρέχει κίνητρα ανάπτυξης στους ανθρώπους μας, αλλά κι ένα μοναδικό προορισμό για τους πελάτες μας. Στην ενίσχυση των αποτελεσμάτων του 2015, συνέβαλε μεταξύ άλλων και η στρατηγική επιλογή των Public  να ενισχύσουν το υπάρχον πρoϊοντικό τους χαρτοφυλάκιο με την είσοδό τους και στην αγορά των εποχικών προϊόντων σε επιλεγμένες κατηγορίες,  στρατηγική που αναμένεται να εξελιχθεί περαιτέρω και μέσα στο 2016».