Ολοκληρώθηκε πρόσφατα η ετήσια Έρευνα Κοινωνικής Δικτύωσης 2013-2014, του Εργαστηρίου Ηλεκτρονικού Επιχειρείν-ELTRUN (www.eltrun.gr), του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, στην οποία συμμετείχαν 1250 χρήστες κοινωνικών δικτύων απαντώντας σε ένα δομημένο ερωτηματολόγιο την περίοδο Νοέμβριος – Δεκέμβριος 2013.

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, το πιο διαδεδομένο πλέον μέσο κοινωνικής δικτύωσης είναι το YouTube (93%), στη δεύτερη θέση έρχεται το Facebook (82%), ενώ στις επόμενες θέσεις βρίσκονται το LinkedIn (61%), τα review pages (58%), τα blogs (49%) και το Twitter (46%).

Ο Γεώργιος Δουκίδης, καθηγητής ΟΠΑ και Διευθυντής του Εργαστηρίου Ηλεκτρονικού Επιχειρείν-ELTRUN αναφέρει χαρακτηριστικά: «Τα αποτελέσματα της έρευνας σκιαγραφούν το στάδιο υψηλής ωριμότητας των Ελλήνων χρηστών social media αφού ήδη χρησιμοποιούν και όχι τόσο γνωστά μέσα κοινωνικής δικτύωσης, αξιοποιούν το YouTube ως κανάλι/μηχανή αναζήτησης και ειδησεογραφίας, και επηρεάζονται αρκετά στις αγορές τους από τα ψηφιακά μέσα».

Το YouTube ως μηχανή αναζήτησης
Οι Έλληνες χρήστες του YouTube δηλώνουν σε ποσοστό 77% ότι το χρησιμοποιούν για την ακρόαση τραγουδιών και σε ποσοστό 68% ότι αναζητούν «πράγματα που τους ενδιαφέρουν», γεγονός που δείχνει την ανάπτυξη της χρήσης του ως μηχανή αναζήτησης. Επίσης, ένα 30% το χρησιμοποιεί συχνά για να ενημερωθεί για την επικαιρότητα, γεγονός που καταγράφει την δυναμικότητα του YouTube και ως εναλλακτικό κανάλι ειδησεογραφίας.

Ενεργητικοί οι Έλληνες χρήστες Facebook
H χρήση του Facebook ορίζεται ως ενεργητική (προβολή απόψεων, επικοινωνία, παίξιμο παιχνιδιών κλπ) και ως παθητική (παρακολούθηση διαφημίσεων, εξελίξεων και φίλων). Η πλειοψηφία των Ελλήνων χρηστών (64%) είναι κυρίως ενεργητικοί χρήστες και μόνο 31% είναι παθητικοί. Ένα 5% δηλώνει ότι χρησιμοποιούν σε ίδια συχνότητα τις ενέργειες των δύο κατηγοριών.
Σημαντικό είναι το στοιχείο ότι παρόλο που οι χρήστες είναι ενημερωμένοι (93%) για τον τρόπο προφύλαξης των προσωπικών τους δεδομένων, ένας στους τρεις δηλώνει ότι σπάνια ελέγχει τις ρυθμίσεις ασφαλείας του λογαριασμού του, και ένας στους δύο σπάνια εξατομικεύει το προφίλ του. Το 1/3 των χρηστών έχει πάνω από 500 φίλους, με μόνο το 25% να γνωρίζει ή να έχει συναντήσει τουλάχιστον μια φορά το 100% αυτών, τάση πιθανώς επικίνδυνη ιδιαίτερα για χρήστες νεαρών ηλικιών.

Αυξάνεται συνεχώς η χρήση του LinkedIn
Η διείσδυση του LinkedIn είναι πλέον ουσιαστική, κυρίως λόγω της ανεργίας και της εργασιακής αβεβαιότητας, αφού τα σημαντικότερα χαρακτηριστικά του είναι η προβολή των προσωπικών και επαγγελματικών στοιχείων των χρηστών (95%) και η επαγγελματική στήριξη των ατόμων που βρίσκονται στο δίκτυο τους (78%).

Αμφιλεγόμενο το περιεχόμενο πολλών tweets
Η χρήση του Twitter αυξάνεται, αφού ένας στους τρεις χρήστες δηλώνει ότι κάνει like/favorite συχνά τα tweets που συναντά, και ένας στους τέσσερις κάνει share σχόλιο ή video. Παρ’ όλα αυτά, υπάρχει κάποιος προβληματισμός όσον αφορά ανακριβή γεγονότα και αντιεπαγγελματικά/σεξιστικά/ρατσιστικά tweets. Όσοι δεν το χρησιμοποιούν, δηλώνουν ότι δεν ταιριάζει με τον τρόπο ζωής τους (57%) ή δεν είναι εξοικειωμένοι με αυτό (42%).

Τέλος, οι χρήστες των social media δηλώνουν την ουσιαστική αξιοποίηση του διαδικτύου ως πηγή πληροφόρησης πριν την αγορά ενός προϊόντος ή μιας υπηρεσίας. Πιο συγκεκριμένα, 7 στους 10 χρήστες δηλώνουν ότι πρώτα ψάχνουν πληροφορίες στο διαδίκτυο για το προϊόν ή υπηρεσία που επιθυμούν και στη συνέχεια πραγματοποιούν την αγορά σε φυσικά καταστήματα, ενώ 1 στους 2 μετά την αναζήτηση πραγματοποιεί και την αγορά ηλεκτρονικά.