Μέσω Internet πραγματοποιεί μία στις δύο από τις συνολικές αγορές του το 31% των Ελλήνων e-shoppers, σύμφωνα με τα συμπεράσματα της ετήσιας έρευνας ηλεκτρονικού εμπορίου του ELTRUN για το 2017. Τα ευρήματα δείχνουν ωρίμανση των Ελλήνων online αγοραστών, αλλά και ενίσχυση μίας ιδιαίτερης πολυκαναλικής συμπεριφοράς.

Ολοκληρώθηκε η ετήσια έρευνα ηλεκτρονικού εμπορίου που πραγματοποιεί το Εργαστήριο Ηλεκτρονικού Εμπορίου ELTRUN του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, με την συμμετοχή 1.300 online αγοραστών. Η έρευνα διεξήχθη τον Οκτώβριο-Νοέμβριο 2017 και τα λεπτομερή αποτελέσματα ανακοινώθηκαν στο πλαίσιο του 13ου e-Business Forum που οργανώνουν το ΕΙΠ/ΕΕΔΕ και το ELTRUN/ΟΠΑ. Σύμφωνα με την έρευνα, η συνολική αξία των online αγορών αγγίζει για το 2017 τα 4,5 με 5 δισ ευρώ, έναντι 4 δισ το 2016.

ΝΕΟΙ ΑΓΟΡΑΣΤΕΣ, ΠΙΟ ΩΡΙΜΟΙ ΚΑΙ «ΕΛΛΗΝΟΚΕΝΤΡΙΚΟΙ»
Το 2017 περίπου 3,5 εκατ. Έλληνες υπολογίζεται ότι αγόρασαν online προϊόντα/υπηρεσίες συνολικής αξίας 4,5-5 δισ ευρώ από 4 δισ ευρώ το 2016. Στην Ελλάδα πλέον λειτουργούν περίπου 7.000 επιχειρήσεις με ψηφιακό κανάλι πωλήσεων, από όπου οι Έλληνες αγοράζουν το 75% των online αγορών τους. Παρ ότι η μέση αξία και ο αριθμός online αγορών παρέμεινε σταθερός, η αύξηση προέρχεται από τρεις παράγοντες: πρώτον, προστέθηκαν νέοι αγοραστές αφού 2 στους 10 ξεκίνησαν διαδικτυακές αγορές το 2017 (τάση που αποδίδεται και στη μεγάλη πλέον γκάμα ελληνικών e-shops με ολοκληρωμένες υπηρεσίες και σωστή εξυπηρέτηση), δεύτερον, αυξήθηκαν τα ποσοστά των ώριμων online αγοραστών, αφού πλέον το 31% πραγματοποιούν μία στις δύο συνολικές αγορές τους μέσω Internet και τρίτον, 7 στους 10 πραγματοποιούν πάνω από το 80% των online αγορών τους σε ελληνικά ηλεκτρονικά καταστήματα (από 6 το 2016 και 5 στους 10 το 2015). Αυτή η τάση αναμένεται να συνεχιστεί και το 2018, αφού 38% δήλωσαν ότι θα αυξήσουν την συνολική αξία των online αγορών τους σε σχέση με το 2017.

ΥΠΕΡΕΧΟΥΝ ΟΙ ΚΑΡΤΕΣ ΩΣ ΤΡΟΠΟΣ ΠΛΗΡΩΜΗΣ
Για πρώτη φορά στην πρώτη θέση ως τρόπος πληρωμής είναι οι χρεωστικές κάρτες (64% των online αγοραστών), στην δεύτερη -από πρώτη- είναι η αντικαταβολή (57%) και στην τρίτη οι πιστωτικές κάρτες (42%). Αυτό σχετίζεται με τα μέτρα προώθησης της χρήσης του πλαστικού χρήματος αλλά και την φυσιολογική εξέλιξη στα πλαίσια των ευρωπαϊκών τάσεων όπου μέχρι και πέρυσι η χώρα μας ήταν ειδική περίπτωση με τα υψηλά ποσοστά χρήσης της αντικαταβολής. Για πρώτη φορά επίσης εμφανίζεται το ψηφιακό πορτοφόλι με 17% (λόγω και των σχετικών πλέον προϊόντων από τις τράπεζες και τα ιδρύματα ηλεκτρονικών πληρωμών) και το PayPal με 9%.

ΣΟΒΑΡΗ ΠΟΛΥΚΑΝΑΛΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ
Η τάση καταγράφηκε πέρυσι και συνεχίζεται εντονότερα φέτος. Οι Έλληνες online αγοραστές κάνουν το 50% των συνολικών φυσικών αγορών τους αφού πρώτα ψάξουν online σε μηχανές αναζήτησης ή/και υπηρεσίες σύγκρισης τιμών. Αυτό δικαιολογεί τα σημαντικά ποσά που ξοδεύουν τα brands στην ψηφιακή προώθηση με στόχο την προσέλκυση τους στο φυσικό δίκτυο. Ταυτόχρονα, οι Έλληνες online καταναλωτές κάνουν το 20% των online αγορών τους αφού έχουν επισκεφθεί πρώτα το φυσικό κατάστημα. Το φαινόμενο αυτό (show-rooming), είναι ιδιαίτερα ανησυχητικό και δικαιολογεί την εμφάνιση το 2017 σε μεγάλες φυσικές αλυσίδες πρωτοβουλιών αναβάθμισης της εμπειρίας στα καταστήματα μέσω digital και mobile εφαρμογών.

ΣΤΟ ΚΥΝΗΓΙ ΤΩΝ ΠΡΟΣΦΟΡΩΝ
Οι καταναλωτές ανέφεραν την εύρεση καλύτερων τιμών (75%), την άμεση σύγκριση προϊόντων (52%) και την ευκολία εύρεσης νέων προσφορών (41%) ως τους κυριότερους λόγους online αγορών. Αυτό βέβαια έχει ως αποτέλεσμα τη χαμηλή εμπιστοσύνη (loyalty) αφού το 65% δηλώνουν ότι το 50% των αγορών τους πραγματοποιήθηκε σε e-shop που επισκέφθηκαν μόνο μία φορά στον χρόνο. Η εύρεση προϊόντων που δεν υπάρχουν σε φυσικά καταστήματα (47%), η ύπαρξη μεγαλύτερης ποικιλίας (38%) και η ευκολία εύρεσης προϊόντων από το εξωτερικό (37%), αναφέρθηκαν επίσης.

Όσον αφορά στους κύριους παράγοντες που επηρεάζουν την εμπιστοσύνη, αναφέρουν τον ασφαλή τρόπο πληρωμής (46%), τις χαμηλές τιμές και προσφορές (42%), την ταχύτητα και ευκολία πλοήγησης (37%), τους ξεκάθαρους όρους χρήσης (35%), τις καλές κριτικές (32%), την ευχρηστία (29%) και την σωστή εξυπηρέτηση (27%). Αν εξαιρέσουμε τις τιμές/προσφορές, τότε είναι ξεκάθαρο πόσο σημαντική είναι η πιστοποίηση (Trustmark) που προσφέρει ο GRECA (Ελληνικός Σύνδεσμος Ηλεκτρονικού Εμπορίου) με την επιστημονική υποστήριξη του ELTRUN, καθώς αξιολογεί όλους τους άλλους παράγοντες εμπιστοσύνης.

ΚΑΘΟΛΙΚΗ Η ΧΡΗΣΗ ΤΟΥ ΚΙΝΗΤΟΥ
Οι online αγοραστές χρησιμοποιούν καθολικά (98%) το κινητό για είσοδο στο διαδίκτυο και σαν βασική συσκευή για τις εμπορικές ψηφιακές συναλλαγές τους, όπως χρήση εφαρμογών για αναζήτηση προσφορών (93%), αναζήτηση τιμών ενώ βρίσκονται στο φυσικό κατάστημα (65%), χρήση εφαρμογών εταιρειών (34%) και ηλεκτρονική τραπεζική (21%).

Η ONLINE ΑΓΟΡΑ B-C ΘΑ ΞΕΠΕΡΑΣΕΙ ΤΑ 5 ΔΙΣ ΕΥΡΩ ΤΟ 2018
«Αναμένουμε ότι το 2018 η online αγορά B-C θα ξεπεράσει τα 5 δισ ευρώ. Αυτό σχετίζεται με τις χιλιάδες πλέον Ελληνικές επιχειρήσεις που αξιοποιούν τα ψηφιακά κανάλια πωλήσεων με ολοκληρωμένο τρόπο και με αποδοτικό τρόπο παράδοσης, με την ωριμότητα των Ελλήνων χρηστών Internet που σταδιακά (και λίγο επιφυλακτικά) ξεκινούν να κάνουν online αγορές ή προτιμούν νέες κατηγορίες και προσωποποιημένες υπηρεσίες, αλλά και με την συνεχιζόμενη οικονομική κατάσταση που σπρώχνει τον τυπικό καταναλωτή να ψάχνει ευκαιρίες και προσφορές στο διαδίκτυο συγκρίνοντας τιμές και χαρακτηριστικά».
Γιώργος Δουκίδης, Διευθυντής ELTRUN

KEY E-COMMERCE INSIGHTS
– 3,5 εκατ.
Έλληνες αγόρασαν online το 2017 προϊόντα/υπηρεσίες αξίας 4,5-5 δισ ευρώ
 Περίπου 7.000 επιχειρήσεις με ψηφιακό κανάλι πωλήσεων λειτουργούν σήμερα στην Ελλάδα
– Δύο στους δέκα online καταναλωτές ξεκίνησαν διαδικτυακές αγορές το 2017
 Επτά στους δέκα προτιμούν ελληνικά e-shops για το 80% των online αγορών τους
 Στην πρώτη θέση ως τρόπος πληρωμής έρχονται οι χρεωστικές κάρτες (64%)
 «Showrooming»: Για το 20% των αγορών προηγείται επίσκεψη στο φυσικό κατάστημα
 Καλύτερες τιμές (75%), άμεση σύγκριση προϊόντων (52%) και ευκολία εύρεσης προσφορών (41%) στους κυριότερους λόγους online αγορών
 
ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ ΠΟΥ ΕΠΗΡΕΑΖΟΥΝ ΤΗΝ ΕΜΠΙΣΤΟΣΥΝΗ
– 
46%: Ασφαλής τρόπος πληρωμών
 42%: Χαμηλές τιμές και προσφορές
 37%: Ταχύτητα και ευκολία πλοήγησης
 35%: Ξεκάθαροι όροι χρήσης
 32%: Καλές κριτικές
 29%: Ευχρηστία
 27%: Σωστή εξυπηρέτηση

ΚΟΡΥΦΑΙΕΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΑΓΟΡΩΝ
Η κατάταξη παρέμεινε η ίδια με το 2016:
 Ταξιδιωτικές υπηρεσίες (83%)
 Διαμονή σε καταλύματα (72%)
 Εξαρτήματα και περιφερειακός εξοπλισμός (67%)
 Εισιτήρια σε εκδηλώσεις (66%)
 Ένδυση/υπόδηση (61%)
 Online food delivery (59%)
 Βιβλία (49%)
 Ηλεκτρονικές συσκευές (47%)
 Προϊόντα προσωπικής φροντίδας (45%)
 Βιταμίνες/συμπληρώματα διατροφής (41%)
Οι τρεις κατηγορίες όπου ξοδεύθηκαν τα περισσότερα χρήματα είναι ταξιδιωτικές υπηρεσίες, καταλύματα και εισιτήρια. Οι κατηγορίες με τις περισσότερες παραγγελίες είναι εισιτήρια, έτοιμο φαγητό και ταξιδιωτικές υπηρεσίες και οι κατηγορίες με την μεγαλύτερη αύξηση online αγορών είναι έτοιμο φαγητό, εισιτήρια και βιταμίνες/συμπληρώματα διατροφής.