Σύμφωνα με τα στοιχεία της οι συνολικές πωλήσεις τους αυξήθηκαν από 4,2 δισ. ευρώ το 2007 σε 4,4 δισ. ευρώ το 2008. Αντιστοίχως, τα συνολικά τους κέρδη μειώθηκαν από 335,7 εκατ. ευρώ το 2007, σε 211,9 εκατ. ευρώ το 2008. Σε γενικές γραμμές πάντως οι εξελίξεις στο εμπόριο ήταν λιγότερο δυσμενείς σε σχέση με αυτές της παραγωγής.

Συγκεκριμένα, τα συνολικά καθαρά κέρδη των 190 εμπορικών επιχειρήσεων του δείγματος μειώθηκαν κατά 34,6% για να φτάσουν στο επίπεδο των 188,4 εκατ. ευρώ. Αντιστοίχως, τα συνολικά καθαρά κέρδη των 94 παραγωγικών επιχειρήσεων μειώθηκαν κατά -50,7% για να διαμορφωθούν στα 23,5 εκατ. ευρώ. Η καθίζηση των επιδόσεων του κλάδου οδηγεί τους εκπροσώπους των κλαδικών φορέων να υπογραμμίζουν την ανάγκη εφαρμογής μέτρων για τη στήριξη των μικρομεσαίων επιχειρήσεων ένδυσης το συντομότερο δυνατόν, προκειμένου να προληφθεί η πλήρης κατάρρευση τομέων με σημαντική εξαγωγική δραστηριότητα. Ενδεικτικά από αυτήν την άποψη είναι τα στοιχεία που αφορούν στις εξαγωγικές επιδόσεις του πρώτου τριμήνου 2009. Σύμφωνα με αυτά, το πρώτο τρίμηνο του 2009 καταγράφεται πτώση -23% στην ένδυση και -21% στην κλωστοϋφαντουργία.

Παράλληλα, πτώση τζίρου που κυμαίνεται μεταξύ 10-20% καταγράφουν το πρώτο τετράμηνο του 2009 οι περισσότερες επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην εγχώρια αγορά. Σε ότι αφορά στις εξαγωγικές επιδόσεις του 2008 αυτές μειώθηκαν κατά -14,1% (από 912 εκατ. ευρώ το 2007 υποχώρησαν σε 785 εκατ. ευρώ το 2008). Αντίθετα, οι εισαγωγές σημείωσαν άνοδο κατά 7,2% και διαμορφώθηκαν σε 2,1 δισ. ευρώ έναντι 1,96 δισ. ευρώ το 2007.

Οι επιχειρήσεις
Η έρευνα της Stat Bank περιέχει σημαντικές επισημάνσεις για κάποιες από τις μεγαλύτερες εταιρείες του κλάδου:
1. H BSB, που δραστηριοποιείται στο χώρο της μόδας από τις αρχές της δεκαετίας του 80, διανύοντας τα τελευταία χρόνια μια εντυπωσιακή εξελισσόμενη και ανοδική πορεία, που την καθιστά ως την πρώτη σε μέγεθος εταιρεία του γυναικείου pret-a-porter στη χώρα μας. Σήμερα, η BSB διαθέτει ένα πολυπληθές δίκτυο καταστημάτων στην Ελλάδα (εταιρικά καταστήματα, shop in shop και franchise) και στο εξωτερικό, ενώ παράλληλα έχει αναπτύξει έντονη εξαγωγική δραστηριότητα στη Γαλλία, τη Γερμανία, την Ολλανδία, την Ελβετία, την Ιρλανδία και το Βέλγιο. Η επιχείρηση αύξησε την κερδοφορία της κατά 17% για να προσεγγίσει τα 2,5 εκατομμύρια ευρώ.

2. Η Staff αποτελεί μια ταχύτατα αναπτυσσόμενη εταιρεία, η οποία διαθέτει σήμερα δίκτυο καταστημάτων σε 9 χώρες. Η επιχείρηση εμφανίζει κερδοφορία που προσεγγίζει τα 5,8 εκατ. ευρώ.

3. Στις επόμενες θέσεις βρέθηκαν οι εταιρείες Attrativo, Lapin House, Minerva, Bluepoint, Alouette, Toi&Moi και Mandarino. Η τελευταία εμφάνισε ραγδαία ανάπτυξη κερδοφορίας, σε αντίθεση με τις προηγούμενες εταιρείες που είχαν μείωση κερδών.

4. Στον εμπορικό τομέα τις πρώτες θέσεις από άποψη τζίρου κατέλαβαν οι επιχειρήσεις Notos Com, Zara, Sprider, Αττικά Πολυκαταστήματα, Λεμονής, Elmec Sport, Φωκάς, Adidas Hellas, Glou, Puma Hellas, Μπέρσκα, Φαννυ, Shop & Trade, Βάρδας, Καρούζος, Ridenco, Diesel Ηellas, Παγώνη, Pull & Bear, Calin, Fashion Box Hellas (Replay), Louis Vuitton και Sarkk (Tommy Hilfiger).

5. Από τα πολυκαταστήματα, τα Notos Com εμφάνισαν υψηλές πωλήσεις της τάξεως των 310 εκατ. ευρώ που όμως συνοδεύτηκε από αισθητή μείωση κερδών. Από τα πολυκαταστήματα, τα Sprider εμφάνισαν κέρδη 18,4 εκατ. ευρώ, τα Notos 11 εκατ. ευρώ, τα Zara 7,8 εκατ. ευρώ και τα Αττικά Πολυκαταστήματα 5,9 εκατ. ευρώ.


6. Η εταιρεία Λεμονής, κατόρθωσε να αυξήσει τις πωλήσεις της κατά 13% υπερβαίνοντας τα 101 εκατ. ευρώ. Η εν λόγω εταιρεία που δραστηριοποιείται στο χώρο της υπόδησης, αντιπροσωπεύοντας σημαντικές φίρμες του εξωτερικού, παρά την κάμψη στη κερδοφορία της, εμφάνισε κέρδη που προσέγγισαν τα 7 εκατ. ευρώ.

7. Η Elmec Sport εμφάνισε θεαματική αύξηση τζίρου προσεγγίζοντας τα 100 εκατ. ευρώ. Στο χώρο του λιανεμπορίου, πέραν των 145 σημείων πώλησης που λειτουργούν σε Ελλάδα, Ρουμανία, Βουλγαρία και Μολδαβία, ο όμιλος λειτουργεί το πολυκατάστημα «Αttica, the department store», καθώς και το νέο Αttica, εντός του εμπορικού κέντρου Golden Hall. Επίσης λειτουργεί δύο εκπτωτικά πολυκαταστήματα, το Factory Outlet στην οδό Πειραιώς και το Factory Outlet Airport στο εμπορικό πάρκο του διεθνούς αερολιμένα Αθηνών.

Οι δραστηριότητες του ομίλου στο χώρο του λιανεμπορίου εκτείνονται σε επιφάνεια 93.000 τ.μ. Πέραν των πολυκαταστημάτων εν λειτουργία, ο όμιλος έχει στην κατοχή του και ανακατασκευάζει το κτίριο του Μινιόν, καθώς και ένα κτίριο ιδιαίτερης αρχιτεκτονικής στο Βουκουρέστι της Ρουμανίας, προοριζόμενα για πολυκαταστήματα. Ο όμιλος εταιρειών της Elmec Sport, ανήκει στα Καταστήματα Αφορολογήτων Ειδών – KAE τα οποία με την σειρά τους ανήκουν στον όμιλο εταιρειών της Folli-Follie.

8. Σταθερά ανοδική πορεία ακολουθούν οι πωλήσεις της Puma Hellas, εταιρεία στην οποία ο όμιλος Glou συμμετέχει με ποσοστό 44%. Το γκρουπ που ανήκει στην οικογένεια Γλου, δραστηριοποιείται στο χώρο ένδυσης και αθλητικών ειδών μέσω 12 καναλιών διάθεσης προϊόντων, εκ των οποίων τα οκτώ ανήκουν κατά 100% στον όμιλο και τα τέσσερα στην Puma Hellas. Αυτήν τη στιγμή λειτουργούν 20 ιδιόκτητα και 21 franchise Glou Stores. Ο όμιλος Glou διαθέτει στην αγορά τα σήματα Quicksilver, Reporter και Gotcha μέσω ενός δικτύου 600 συνεργαζόμενων σημείων πώλησης στην Ελλάδα, ενώ τα Puma διανέμονται μέσω ενός δικτύου 800 σημείων πώλησης.

9. Ανοδικά κινήθηκαν και οι πωλήσεις της Fashion Box Hellas που μετά από αύξηση 9% προσέγγισαν τα 31 εκατ. ευρώ. Η Fashion Box Hellas αντιπροσωπεύει τον ιταλικό πολυεθνικό κολοσσό Replay, εμφανίζοντας τα τελευταία χρόνια συνεχή ανοδική πορεία.

Παραμένει το ενδιαφέρον των ξένων οίκων ένδυσης
Η ελληνική αγορά εξακολουθεί ωστόσο να συγκεντρώνει το ενδιαφέρον των πολυεθνικών οίκων ένδυσης. Χαρακτηριστικό δείγμα είναι ο όμιλος Tommy Hilfiger ο οποίος διεθνώς εμφανίζει καθαρές πωλήσεις 1,6 δισ. ευρώ, αυξημένα κατά 21%. Τα κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων (EBITDA) είναι αξίας ίσης με εκείνα του προηγούμενου οικονομικού έτους και ανέρχονται σε 270 εκατ. ευρώ Στην Ελλάδα, στην Κύπρο, στη Ρουμανία και στην ΠΓΔΜ, το σήμα διανέμεται από την εταιρεία Sarkk ABEE, μέσω ενός δικτύου 18 καταστημάτων Tommy Hilfiger, 26 shop-in-shop σε πολυκαταστήματα και πολλών άλλων επιλεγμένων καταστημάτων.