Fake news, hoaxes, τρολ. Σήμερα, είναι απίστευτη η ευκολία με την οποία κυκλοφορούν και αναπαράγονται οι ψευδείς ειδήσεις, ειδικά στο διαδίκτυο.

Παράλληλα κάθε brand και εταιρεία, επιδιώκει τη δημιουργία εμπιστοσύνης με τους καταναλωτές και τους κοινωνικούς εταίρους. Οι ψευδείς ειδήσεις μπορούν να βλάψουν την εμπιστοσύνη αυτή, «χτυπώντας» την εικόνα και τη φήμη. Είναι αναρίθμητα τα παραδείγματα. Ζούμε σε μια εποχή όπου η εξόντωση της εγκυρότητας μέσω των fake news γιγαντώνεται. Τα λεγόμενα click bites είναι κίνητρο δημιουργίας και διάδοσης ψευδών ειδήσεων, αφού αποφέρουν χρήματα. Πώς όμως μπορούμε να εντοπίσουμε τα fake news;
– Ελέγξτε την πηγή της είδησης. Κάποια sites «διακρίνονται» για τις ιστορίες φαντασίας που δημοσιεύουν. Ερευνήστε άλλες ιστορίες που έχουν γραφτεί στο site. Δείτε τα στοιχεία επικοινωνίας του.
– Διαβάστε πέρα από τον τίτλο. Αν ένας προκλητικός τίτλος τραβήξει την προσοχή σας, διαβάστε λίγο περισσότερο πριν προωθήσετε το άρθρο. Πολλές φορές οι τίτλοι είναι γραμμένοι ώστε να τραβήξουν clicks, αλλά συχνά δεν έχουν σχέση με το περιεχόμενο του άρθρου. Ελέγξτε τον συγγραφέα. Είναι αξιόπιστος, υπάρχει;
– Ποια είναι η πηγή; Πολλές φορές, οι ψεύτικες ειδήσεις αναφέρουν «επίσημες» πηγές, αλλά διαβάζοντας προσεκτικά διαπιστώνουμε ότι η πηγή δεν υποστηρίζει την είδηση. Ελέγξτε τα Links και την ημερομηνία. Επίσης, ορισμένες ψευδείς ειδήσεις αποτελούν στρεβλώσεις πραγματικών γεγονότων. Σε αυτή την περίπτωση, αναπαράγουν ειδήσεις του παρελθόντος ως τρέχοντα νέα. Θυμηθείτε βέβαια ότι υπάρχει και η σάτιρα, που κανονικά επισημαίνεται με σαφήνεια.
– Ελέγξτε τις προκαταλήψεις σας. Αυτό είναι λίγο δύσκολο. Σιγουρευτείτε ότι τα πιστεύω σας δεν επηρεάζουν την κρίση σας για το άρθρο. Για παράδειγμα, την επόμενη φορά που θα ασχοληθείτε με κάποια ανάρτηση στο Facebook σχετικά με έναν πολιτικό πρόσωπο που αντιτάσσεται στα δικά σας πιστεύω, αφιερώστε λίγο χρόνο για να το ελέγξετε πριν το αναπαράγετε.
– Συμβουλευτείτε τους εμπειρογνώμονες. Αυτή τη στιγμή στο εξωτερικό, υπάρχουν οργανισμοί που αναλαμβάνουν να διερευνήσουν αν μια είδηση είναι αληθινή.

Ο Τομέας Εταιρικών Υποθέσεων (ΤΕΥΠ) της ΕΕΔΕ πραγματοποίησε πρόσφατα σχετική ημερίδα με στόχο να ενημερωθούν τα Μέλη της και να ανταλλάξουν απόψεις. Επίσης, ο τομέας έχει συνυπογράψει με το European Association of Communication Directors μια διακήρυξη για το θέμα των fake news, την οποία έχουμε προωθήσει στα Μέλη μας και σε άλλους αρμόδιους φορείς.