Τι σημαίνει φωνητική αναζήτηση; Ποια είναι η επίδραση της έκρηξης αυτών των νέων τεχνολογιών σε μεθόδους όπως το search και τι αλλάζει για marketers, brands και agencies; «Τα πάντα», μας λέει ο Stefan Bardega, επισημαίνοντας ότι ακόμη, δεν έχουμε συνειδητοποιήσει πόσο μεγάλη είναι η αλλαγή.

Στο περιθώριο των εργασιών του 2nd Google Marketing Conference, ο Stefan Bardega, President για την περιοχή EMEA της iProspect, απάντησε στις ερωτήσεις μας για το μέλλον του Performance Marketing. Μαζί με τον Πάνο Μπάσιο, Managing Director της iProspect Greece, σκιαγραφούν ένα μέλλον με εκπληκτικές εξελίξεις, προκλήσεις, αλλά και ευκαιρίες.

    Στην ομιλία σας κάνατε λόγο για τις αλλαγές που φέρνουν νέες τεχνολογίες όπως το voice. Είναι πράγματι καταλυτικές για το χώρο του Performance Marketing;

Stefan Bardega: Μεταβάλλεται ο τρόπος με τον οποίο κάνουμε μια αναζήτηση κι αυτό είναι τεράστια αλλαγή. Η διάδραση των ανθρώπων με τις μηχανές είναι εντελώς διαφορετική στον γραπτό λόγο σε σχέση με τη φωνή. Περάσαμε τα τελευταία 20 χρόνια χτίζοντας στρατηγικές search marketing στη βάση των keywords, προσπαθώντας διαρκώς να περιορίζουμε τη σχετική λίστα, η οποία τώρα θα «εκραγεί» και πάλι! Τα είδη των keywords θα είναι επίσης διαφορετικά, ενώ, και η αναζήτηση αρχίζει να γίνεται σε νέα είδη συσκευών, όπως Amazon Echo και Google Home.

Τα τελευταία 10 χρόνια συζητάμε για την εποχή του mobile και αυτήν τη στιγμή, ξαφνικά, δεν έχουν όλα να κάνουν με το κινητό τηλέφωνο. Επίσης, πρέπει να σκεφτούμε ότι σε μια διαδικασία φωνητικού αποτελέσματος αναζήτησης, βρισκόμαστε μπροστά σε μια «winner takes all» στιγμή, όπου, ο voice assistant δίνει ένα μοναδικό αποτέλεσμα, σε αντίθεση με τις σελίδες αποτελεσμάτων της γραπτής αναζήτησης. Για να κερδίσουμε αυτήν τη στιγμή σε ένα voice περιβάλλον όπως ας πούμε το Amazon Prime, παρεισφρέουν νέοι παράγοντες: Μπορώ να έχω παράδοση σε μία μέρα; Υπάρχει διαθεσιμότητα στο stock; Ποια είναι τα reviews;

Αυτό, ξαφνικά, σημαίνει ότι η επιτυχία στο search θα καθοριστεί από τις απαντήσεις σε τέτοια ερωτήματα, που σημαίνει ότι τα feeds που έρχονται, πχ από το inventory, έχουν μεγάλη σημασία και πρέπει το σύστημα διαχείρισής τους να δουλεύει άψογα. Κάτι τέτοιο συμβαίνει για πρώτη φορά και είναι πραγματικά μια τεράστια αλλαγή. Ο αριθμός των διαφημιζόμενων που έχει πλήρως αναβαθμισμένα feeds για όλα αυτά τα νέα σημεία αναζήτησης, είναι κάτω από 50% και αν μιλήσουμε για visual search, τότε ίσως είναι και κάτω από 10%.

    Ποια είναι η προσέγγιση της iProspect σε αυτό το νέο περιβάλλον;

Stefan Bardega: Η δική μας προσέγγιση είναι channel agnostic. Εστιάζουμε στον εντοπισμό και την αποτύπωση των signals of intent, την εξαγωγή αξίας από αυτά και την μετατροπή τους σε δράση και σε πωλήσεις για τον πελάτη μας. Αυτό σημαίνει ότι θα δουλέψουμε με οποιαδήποτε τεχνολογία, κανάλι, πλατφόρμα και συσκευή, ανάλογα με το που εντοπίζουμε τη μεγαλύτερη ευκαιρία. Τα τελευταία 20 χρόνια, ο ένας και μεγαλύτερος δείκτης πρόθεσης σε οποιοδήποτε κανάλι, είναι το search, με την αδιαμφισβήτητη κυριαρχία της Google.

Πλέον, μπαίνουμε σε μια νέα ενδιαφέρουσα φάση, όπου βλέπουμε την αυτοματοποίηση αυτών των signals σε νέες συσκευές και νέες πλατφόρμες. Αναζήτηση μέσω ενός ψυγείου, ενός αυτοκινήτου ή μέσω ενός smart speaker. Η αναζήτηση σε αυτό το περιβάλλον είναι πολύ πιο εξατομικευμένη, κατακερματισμένη. Στο περιβάλλον αυτό, η δική μας προσέγγιση στο Performance Marketing ξεκινά από τον ίδιο τον καταναλωτή. Είναι μια people based προσέγγιση. Με άλλα λόγια, πρέπει πρώτα να καταλάβεις που είναι πιθανότερο να συναντήσεις τον καταναλωτή, σε ποιες πλατφόρμες και ποιες συσκευές, και μετά να χτίσεις τις περιοχές εστίασης και την τοποθέτηση των budgets, στη βάση αυτού του customer insight.

    Για την ελληνική αγορά, τι ισχύει; Ποια είναι η προσέγγιση της iProspect Greece;

Πάνος Μπάσιος: Προσωπικά, ευθυγραμμίζομαι πλήρως με όσα είπε ο Stefan για το μέλλον του Performance. Σε αυτή τη βάση, και στην iProspect Greece είμαστε customer centric, εκκινώντας από την ανάγκη του καταναλωτή και βλέποντάς την με ολιστικό τρόπο σε σχέση με το πώς μπορεί να αξιοποιηθεί η τεχνολογία προς όφελος του πελάτη.

Η iProspect Greece είναι αυτή τη στιγμή leader στην ελληνική αγορά Performance Marketing και κάνει πραγματικά εξαιρετική δουλειά, κάτι που φαίνεται και από το επίπεδο ικανοποίησης των πελατών με τους οποίους δουλεύουμε, με τους συνεργάτες και συμβούλους τους. Ένα agency δεν πρέπει να περιορίζεται σε operational ρόλο, που φυσικά και αυτός υπάρχει, αλλά να δίνει προστιθέμενη αξία στη στρατηγική, στη δημιουργία δρόμων μπροστά για τον πελάτη. Να τον βοηθήσει να χτίσει πάνω στη βάση των δεδομένων και των αναγκών του, ολόκληρο εκείνο το οικοσύστημα που θα πετύχει το καλύτερο αποτέλεσμα.

    Ποια είναι η θέση του brand awareness και των brand building budgets μέσα στη νέα πραγματικότητα που περιγράφετε;

Stefan Bardega: Αυτή είναι η μεγάλη πρόκληση. Σε συγκεκριμένες κατηγορίες, όπως τα προϊόντα low involvement, όλο το branding budget έχει ιστορικά επενδυθεί γύρω από τη στιγμή της αγοράς. Η γενικότερα αποδεκτή αρχή τα τελευταία 30 χρόνια, είναι ότι επενδύω 60% σε brand building και 40% σε activation. Αυτό δεν έχει αλλάξει. Σήμερα όμως, έχουμε μια πρόκληση. Εάν δεν έχω πια ένα ράφι, φυσικό ή ηλεκτρονικό, αλλά μια φωνητική αναζήτηση που φέρνει πίσω αποτελέσματα με βάση τις προτιμήσεις, τα reviews, το ιστορικό μου, το amazon choice και τη διαθεσιμότητα, τότε πρέπει να δεχθούμε ότι ο ρόλος του brand building σε αυτή τη δυναμική, εξαφανίζεται.

Κατά συνέπεια, η πλατφόρμα προσδιορίζει όλο και περισσότερο την τελική αγορά. Επίσης, αλλάζει η διαδικασία της αγοράς. Δεν θα έχουμε πια εβδομαδιαίες λίστες αγορών, αλλά, μέσω του voice, θα έχουμε πολλές μεμονωμένες αγορές, μεμονωμένες στιγμές reordering, όπου η πλατφόρμα θα παίζει σημαντικό ρόλο στην απόφαση κάθε τέτοιας στιγμής αγοράς. Αν συνυπολογίσουμε όλα τα παραπάνω σε επίπεδο ατόμου, αγοράς και χώρας, βρισκόμαστε μπροστά σε μια πραγματικά τεράστια αλλαγή. Ειλικρινά, δεν πιστεύω ότι ακόμη έχει γίνει κατανοητό για πόσο μεγάλη αλλαγή μιλάμε.


Ποια μπορεί να είναι η απάντηση στο πλαίσιο αυτό;

Stefan Bardega: Η απάντηση για μας, είναι να ξεκινάμε πάντα από την εμπειρία. Οφείλεις να εξασφαλίσεις ότι κάθε τι που έχει να κάνει με την τελική εμπειρία -διαχείριση stock, reviews κ.λπ-, όλα, είναι τέλεια. Εάν η Amazon, για παράδειγμα, βλέπει ότι δεν έχεις καλούς χρόνους παράδοσης ή σου λείπουν αποθέματα, θα σε υποβιβάσει σε προτεραιότητα. Η πλατφόρμα αποφασίζει για σένα. Άρα, το να φροντίσεις την εμπειρία του πελάτη σου είναι νούμερο ένα προτεραιότητα. Και υπάρχουν τεχνικά ζητήματα που έρχονται μαζί. Διαχείριση των feeds που συνδέουν την e-commerce πλατφόρμα σου με όποια μηχανή αναζήτησης, stock management, διασφάλιση ότι όλα αυτά δουλεύουν όπως πρέπει, είναι κρίσιμης σημασίας.

    Αναμένετε λοιπόν περισσότερα budgets από την πλευρά του branding να περάσουν στο κομμάτι του performance;

Stefan Bardega: Όχι ακριβώς. Αναμένουμε μεγαλύτερη επένδυση στο customer experience, που είναι το νέο brand building, ούτως ώστε, όταν ο καταναλωτής μας κάνει μια φωνητική αναζήτηση, η δική μας μάρκα να έρχεται πάντα πρώτη, ακριβώς επειδή συνυπολογίζονται όλοι οι παραπάνω παράγοντες. Εμείς επενδύουμε σε ομάδες optimization, feeds management, conversion, σε ταλέντο που θα διασφαλίσει ότι η αγοραστική εμπειρία του καταναλωτή θα είναι η καλύτερη δυνατή.

Πάνος Μπάσιος: Πιστεύω επίσης σε μια πιο ολιστική προσέγγιση. Ο πελάτης έχει ανάγκες που πρέπει να απαντηθούν. Οι απαντήσεις στις ανάγκες αυτές είναι ένα μείγμα από brand building, awareness και conversion. Το brand πρέπει να φροντίζει για το βέλτιστο customer experience για τους πελάτες του. Αυτό περιλαμβάνει χτίσιμο της μάρκας και όλο το αγοραστικό ταξίδι.

Performance marketing, customer experience, κατά την άποψή μου, όλα πλέον εμπλέκονται σε μια πιο ολιστική προσέγγιση. Η ολιστική, 360 εμπειρία είναι και ένα από τα βασικά οράματα της μητρικής μας εταιρείας, της Dentsu. Είτε πρόκειται για media, για performance, data, creative είτε για τεχνολογία. Εξελισσόμαστε προς έναν πιο ολιστικό τρόπο σκέψης, όπου όλα συνεργάζονται μεταξύ τους.

    Το «καυτό» θέμα της εποχής είναι η τάση του in housing και ο νέος ρόλος των agencies. Σας ανησυχεί η τάση αυτή;

Stefan Bardega: Το αντίθετο θα έλεγα. Νομίζω η ανησυχία προκύπτει επειδή τείνουμε να συζητάμε για την ακραία εκδοχή, του «όλα μέσα ή όλα έξω», ενώ, το μοντέλο που πιστεύω ότι θα κυριαρχήσει είναι το υβριδικό. Ένα μοντέλο όπου το agency ενσωματώνει κάποιο κομμάτι του ταλέντου του μέσα στον οργανισμό του πελάτη. Το βλέπουμε να συμβαίνει, το κάνουμε και εμείς αρκετά. Οι διαφημιζόμενοι χρειάζονται τα skills και το ταλέντο των ανθρώπων του Performance, αλλά δεν επιθυμούν να αναλάβουν τις προκλήσεις και το κόστος που συνεπάγεται η πλήρης ανάπτυξη σχετικών ομάδων και λειτουργιών εσωτερικά.

Και έχουν δίκιο. Η προσέλκυση και διατήρηση ταλέντου, η διασφάλιση διαρκούς εκπαίδευσης και ενημέρωσης, η επένδυση σε τεχνολογία και πλατφόρμες, όλα αυτά, είναι πολλά περισσότερα από την πρόσληψη μερικών ανθρώπων. Η πλειονότητα των πελατών στρέφεται προς κάποιο υβριδικό μοντέλο. Για το agency, η προσέγγιση αυτή σημαίνει καλύτερους οικονομικούς όρους συνεργασίας και καλύτερες σχέσεις με τον πελάτη.

Πάνος Μπάσιος: Προσωπικά, έχω την εμπειρία της δημιουργίας ομάδας Performance εσωτερικά στον πελάτη, σε έναν μεγάλο διαφημιζόμενο και πρόκειται πράγματι για μία διαδικασία με πολλές προκλήσεις. Το ταλέντο στο χώρο του performance είναι όντως σπάνιο και, γενικά, ο χώρος του Performance είναι πολύ ανταγωνιστικός όσον αφορά σε ανθρώπινο δυναμικό. Ένα ικανό στέλεχος που θέλει να εξελιχθεί, συνήθως θα βρει περισσότερες προκλήσεις στην πλευρά του agency, έχοντας την ευκαιρία να δει διαφορετικές αγορές και πελάτες.

Επίσης, εξ ορισμού μια in-house ομάδα έχει πιο περιορισμένους πόρους σε σχέση με το agency όσον αφορά σε αναζήτηση νέων τάσεων και εκπαίδευση. Στη δική μας βιομηχανία, όπου τα πράγματα εξελίσσονται με απίστευτες ταχύτητες, πρέπει να ενημερώνεσαι συνέχεια και να εκτίθεσαι στο καινούργιο. Αυτό μπορεί να γίνει μόνον στο agency. H iProspect στην Ελλάδα έχει δομές και μεθόδους για να προσφέρει διαρκώς γνώση και προκλήσεις στα στελέχη της.

Stefan Bardega: Η iProspect διαθέτει μια e-learning πλατφόρμα η οποία αποτελείται από 250 διαφορετικά modules. Τα 50 από αυτά αφορούν σε search engine optimization, 25 σε paid search κ.λπ. Όλα αυτά έχουν δυνατότητα customization και όλα μαζί, αποτελούν μια τεράστια πηγή γνώσεων. Ένας πελάτης δεν μπορεί και δεν οφείλει να διαθέτει κάτι τέτοιο.

Focus Points

  • Τα τελευταία 10 χρόνια συζητάμε για την εποχή του mobile και αυτή τη στιγμή, ξαφνικά, δεν έχουν όλα να κάνουν με το κινητό τηλέφωνο. Νέες συσκευές έρχονται στο προσκήνιο
  • Τα cookies είναι παρωχημένα ως μέσο στόχευσης. Αυτό είναι καλό. Τα cookies είναι δεμένα με συγκεκριμένες συσκευές, έχουν ενδογενείς ατέλειες, χάνουν την αξία τους με το χρόνο
  • Βλέπουμε μια θεμελιώδη μετακίνηση από την cookie-based, σε μία people-based προσέγγιση.
    Η εξέλιξη αυτή έρχεται μαζί με ένα σύνολο ρυθμιστικών προκλήσεων
  • Ο ένας και μεγαλύτερος δείκτης πρόθεσης σε οποιοδήποτε κανάλι, είναι το search. Πλέον, μπαίνουμε σε μια νέα ενδιαφέρουσα φάση, με την αυτοματοποίηση αυτών των signals σε νέες συσκευές και νέες πλατφόρμες
  • Αναμένουμε μεγαλύτερη επένδυση στο customer experience, που είναι το νέο brand building. Οφείλουμε
    να διασφαλίσουμε ότι η αγοραστική εμπειρία θα είναι η καλύτερη δυνατή