Η μέρα ήταν κουραστική και, παρότι ήταν νωρίς, δύσκολα κρατιόμουν ξύπνιος. Έτσι, το πήρα απόφαση, σηκώθηκα από τον καναπέ και σύρθηκα προς το κρεβάτι. Ήταν πιο μαλακό από ποτέ. Σκεπάστηκα και ο Μορφέας ήταν έτοιμος να αναλάβει δράση, όμως άκουσα τον χαρακτηριστικό ήχο. Ήταν το smartphone που με ειδοποιούσε ότι είχε έρθει e-mail. Εργασιομανής γαρ, αν και τα μάτια μου έκλειναν, έριξα μια γρήγορη ματιά. Αμάν! Ήταν από τον Dave Bedwood, Ιδρυτή της περίφημης Lean Mean Fighting Machine, ο οποίος μου έγραψε ότι θα συμμετάσχει στο Athens Creativity Conference ’12.

Γρήγορα του απάντησα και αφού ανταλλάξαμε μερικά e-mails ακόμα, πλέον είχα ξυπνήσει για τα καλά. Τι έκανα λοιπόν; Μπήκα στο site του NBA και παρακολούθησα στο κινητό μου έναν από τους αγώνες που μόλις είχαν αρχίσει… Παλιότερα ίσως έκανα κάτι άλλο. Ίσως άνοιγα τον υπολογιστή ή την τηλεόραση. Ίσως κοιμόμουν. Δεν έχει σημασία. Αυτό που πρέπει να κρατήσουμε είναι ότι οι τεχνολογικές εξελίξεις αλλάζουν τις συνήθειες των καταναλωτών και πλέον το Διαδίκτυο αποτελεί αγαπημένη καθημερινή επιλογή ενημέρωσης και ψυχαγωγίας για εκατομμύρια Έλληνες. Πρόκειται, μάλιστα, για μία τάση που θα παγιωθεί ακόμα περισσότερο.

Διότι τόσο το γρήγορο Internet, όσο και τα smartphones γίνονται όλο και πιο προσιτά, όλο και πιο «αναγκαία», όλο και πιο αυτονόητα. Και θέτουν νέα δεδομένα… και διαμορφώνουν άλλες συμπεριφορές. Όπως το να βλέπουμε τηλεόραση στον υπολογιστή, στην ταμπλέτα ή στο κινητό μας. Ως Marketing Week αναρωτηθήκαμε πόσο έχουν αναπτυχθεί και στην Ελλάδα η Web TV και η Mobile TV. Σπεύσαμε, ως εκ τούτου, να μάθουμε την άποψη των marketers για την εγχώρια αγορά.

Τι είναι αυτό που τους ικανοποιεί και τι τους προβληματίζει; Επενδύουν τα brands; Και αν ναι, πόσο ικανοποιημένα έχουν μείνει από το αποτέλεσμα; Επίσης, τι είναι αυτό που θα καθορίσει στο εγγύς μέλλον το ύψος των κονδυλίων που θα διαθέσουν –αν το κάνουν– σε αυτό το Μέσο; Οι απαντήσεις δόθηκαν από τον Μάριο Γεωργακόπουλο, Sales & Marketing Manager της Food Plus, τον Πάνο Μήλια, Senior Brand Manger Confectionery και Social Media Owner της Nestle Greece,  και από τη Φένια Χρυσοχόου, Media Senior Manager της Wind Ελλάς.

Marketing Week: Ποια είναι η άποψή σας για την ελληνική αγορά της Web TV; Πώς αξιολογείτε τις επιλογές που έχετε ως brand για τη διαφημιστική αξιοποίησή της; Τι σας ικανοποιεί και τι σας προβληματίζει;

Μ. Γεωργακόπουλος (Food Plus): Η ελληνική αγορά της Web TV έχει να επιδείξει σημαντική εξέλιξη. Έχει κάνει βήματα. Όχι αλματώδη, σημαντικά βήματα όμως. Αν μάλιστα αποφασίσει να επενδύσει σε φρέσκο περιεχόμενο, ικανό να προσελκύσει μαζικά ικανό όγκο χρηστών, τότε η εγχώρια Web TV θα ενηλικιωθεί. Εννοώ ότι κάποια στιγμή θα πρέπει να δούμε περισσότερο περιεχόμενο να ξεκινάει από τη Web TV για να καταλήξει στην παραδοσιακή TV και με αυτό τον τρόπο η Web TV από το τέλος της αλυσίδας να βρεθεί στην αρχή. Αυτό θα σηματοδοτήσει την αναβάθμισή της από μια καλά οργανωμένη αρχειοθήκη συχνά «μπαγιάτικου» υλικού –δυστυχώς αυτή φοβάμαι πως είναι η κρατούσα εικόνα της στα μάτια πολλών χρηστών– σε ένα αυτόνομο και πρωτεύον Μέσο.

Π. Μήλιας (Nestle Greece)
: Η εγχώρια αγορά Web και Mobile TV θεωρώ ότι έχει πολλές δυνατότητες που δεν έχουν ακόμα αξιοποιηθεί. Πάντως, η Web TV αναπτύσσεται συνεχώς. Και οι επιλογές εμπλουτίζονται, τόσο σε αποκλειστικά web προγράμματα όσο, περισσότερο, και σε προγράμματα που μεταδίδονται ουσιαστικά σε επανάληψη και το κοινό, λόγω έλλειψης χρόνου, τα εντάσσει στο προσωπικό του πρόγραμμα.

Φ. Χρυσοχόου (Wind Ελλάς)
: Πιστεύουμε ότι πρόκειται για μία εξελισσόμενη αγορά με περιθώρια επικοινωνιακής εκμετάλλευσης με pre-roll, annotation, αλλά και διακριτικό product placement. Όπως στο εξωτερικό, έτσι και στην Ελλάδα, η Web TV φαίνεται να αναπτύσσεται κυρίως μέσα στο περιβάλλον των ιστοσελίδων τηλεοπτικών σταθμών και θεωρούμε ότι υπάρχουν ήδη αξιόλογες επιλογές και δημιουργικές προτάσεις. Μάλιστα, υπάρχουν ενδιαφέρουσες σειρές που παίζονται μόνο στη Web TV.

Marketing Week: Αντίστοιχα, πώς θα χαρακτηρίζατε την εγχώρια Mobile TV;

Μ. Γεωργακόπουλος (Food Plus): Εκτιμώ ότι η εγχώρια αγορά της Mobile TV θα συνεχίσει να περνά μια παρατεταμένη βρεφική ηλικία, αν οι χρεώσεις και η τεχνολογία δεν συνδράμουν. Ελπίζω οι εκπρόσωποι της εγχώριας αγοράς να μην ξεγελιούνται από τα νούμερα των smartphones: άλλο είναι να θέλω να κρατάω ένα smartphone και άλλο να το χρησιμοποιώ… Πάντως, αυτό το Μέσο έχει θεωρητικά τα φόντα να απογειωθεί με όρους αγοράς. Ίσως αργήσει –ακόμη και στις ΗΠΑ η διείσδυση, σύμφωνα με τα στοιχεία της Nielsen, βρίσκεται στα όρια του 5%–, αλλά κοιτώντας εφαρμογές όπως το Κlip (κάτι σαν twitter με video) παίρνουμε μια ιδέα για το τι έρχεται.

Π. Μήλιας (Nestle Greece)
: Η Mobile TV είναι ανύπαρκτη στην Ελλάδα. Ωστόσο, με την αύξηση των smartphones και την πτώση του κόστους του Mobile Internet, πιστεύω ότι σύντομα θα το δούμε να ανεβαίνει, καθώς υπάρχουν εξαιρετικές δυνατότητες στόχευσης του κοινού. Αυτό που προβληματίζει, όμως, είναι το μικρό ενδιαφέρον που δείχνουν μέχρι στιγμής οι εταιρείες κινητής τηλεφωνίας.

Φ. Χρυσοχόου (Wind Ελλάς)
: Αυτό που θα ήθελα να συμπληρώσω είναι ότι οι ενέργειες σε Web και Mobile TV απευθύνονται κυρίως σε νεανικά κοινά που είναι εξοικειωμένα με τις πλατφόρμες και τις εφαρμογές του Internet. Και αυτό είναι κάτι που μας προβληματίζει, καθώς το κοινό είναι ακόμα αρκετά περιορισμένο και έτσι δεν μπορεί να δικαιολογήσει σημαντικότερες επενδύσεις. Ευελπιστούμε, όμως, σε περαιτέρω ανάπτυξή τους, όσο βελτιώνεται το περιεχόμενο και η εμπειρία του χρήστη και όσο γίνονται στοχευμένες και ποιοτικές παραγωγές.


Marketing Week: Έχετε διαθέσει έως τώρα κονδύλια στη Web και στη Mobile TV; Και αν ναι, πόσο ικανοποιημένοι μείνατε από το αποτέλεσμα;

Μ. Γεωργακόπουλος (Food Plus): Δεν έχουμε διαθέσει έως τώρα κονδύλια, αλλά είναι κάτι το οποίο αισθάνομαι ότι πολύ γρήγορα θα αλλάξει.

Π. Μήλιας (Nestle Greece)
: Ουσιαστικά έχουμε επενδύσει στο πιο ανεπτυγμένο κομμάτι μέχρι στιγμής, αυτό της Web TV με pre-roll διαφημίσεις πριν από συγκεκριμένα προγράμματα που παίζονται σε εθνικό επίπεδο βάσει προγράμματος. Έτσι, εστιάζουμε πολύ, ειδικά στο κοινό των συγκεκριμένων προγραμμάτων, εφόσον αυτό αποτελεί το κοινό-στόχος του εκάστοτε brand. Ο καταναλωτής εκεί είναι πολύ πιο δεκτικός, επιλέγει ποιο πρόγραμμα θα δει και δεν κατακλύζεται από διαφημίσεις. Πολύ ικανοποιητικό είναι, επίσης, το γεγονός ότι τα αποτελέσματα είναι απόλυτα μετρήσιμα.

Φ. Χρυσοχόου (Wind Ελλάς)
: Βεβαίως και έχουμε «τρέξει» καμπάνιες κυρίως στο Web TV, με εξαιρετικά ικανοποιητικά αποτελέσματα σε σχέση με το μέγεθος της επένδυσης που είχε διατεθεί. Επίσης, έχουμε τοποθετήσει banner μέσα σε περιβάλλον Web TV, επιλέγοντας υψηλής θεαματικότητας σειρές, με εξίσου πολύ ικανοποιητικά αποτελέσματα.

Marketing Week: Βάσει της εμπειρίας σας, ποια είναι η σημαντικότερη πρόκληση που καλείται να αντιμετωπίσει ένα brand που επιθυμεί να επενδύσει –ή επενδύει ήδη– στις Web και Mobile TV;

Μ. Γεωργακόπουλος (Food Plus): Νομίζω, δανειζόμενος ένα παράδειγμα από τη μαγειρική, ότι η πρόκληση παραμένει όχι απλά να έχεις καλά υλικά, αλλά και να εκτελέσεις καλά τη σωστή συνταγή. Με άλλα λόγια, δεν αρκεί να καταλάβεις το Μέσο, τη γλώσσα και τη δυναμική του –τα υλικά δηλαδή–, αλλά να κατανοήσεις και να κεφαλαιοποιήσεις τη «χημεία» του με τα υπόλοιπα Μέσα που θα χρησιμοποιήσεις.

Π. Μήλιας (Nestle Greece)
: Πρόκειται για μια πολύ εστιασμένη μορφή επικοινωνίας, που απαιτεί πολύ καλή μελέτη του κοινού-στόχος. Θεωρώ ότι η σημαντικότερη πρόκληση είναι η ανεύρεση αυτού του κοινού που αναζητά το κάθε brand με βάση περισσότερο ποιοτικά χαρακτηριστικά, προκειμένου να επιτευχθεί η μέγιστη αποδοτικότητα. Θα χρειαστεί, λοιπόν, τα Μέσα και οι εταιρείες κινητής τηλεφωνίας να επενδύσουν σε τεχνικές ανάλυσης των κοινών τους σε επίπεδο, πλέον, συμπεριφοράς.

Φ. Χρυσοχόου (Wind Ελλάς)
: Αναγνωρίζοντας τις δυνατότητες να απευθυνθούμε σε ξεχωριστά, niche κοινά που παρουσιάζουν διαφορετικά content consumption patterns, προκύπτει η ευκαιρία αλλά και η ανάγκη για τον σχεδιασμό στοχευμένων προτάσεων και επικοινωνίας, ώστε να μπορέσουμε να τα προσεγγίσουμε πολύ πιο αποτελεσματικά. Πηγή συζήτησης και προβληματισμού αποτελεί η σκέψη της σωστής τοποθέτησης του μηνύματός μας προκειμένου να ταιριάζει/εκμεταλλεύεται το περιβάλλον, άλλα παράλληλα να μην αποτελεί ενόχληση για τον χρήστη. Πάντως, η μέχρι τώρα εμπειρία μας έχει επιβεβαιώσει την πεποίθηση ότι, όταν ο χρήστης βλέπει ένα μήνυμα στοχευμένο και προσαρμοσμένο στο περιβάλλον που επιλέγει και βρίσκεται, αντιδρά σε αυτό πιο θετικά. Απόδειξη αυτών αποτελεί η εξαιρετική απόδοση που είχε το ειδικά διαμορφωμένο video –πολύ μικρής διάρκειας– που δημιουργήθηκε αποκλειστικά για το F2G Facebook Travel Application. 

Marketing Week: Εν μέσω της δύσκολης οικονομικής πραγματικότητας, τι είναι αυτό που θα καθορίσει στο εγγύς μέλλον το ύψος της διαφημιστικής δαπάνης σας στη Web και Mobile TV;

Μ. Γεωργακόπουλος (Food Plus)
: Ένας είναι ο βασικός παράγοντας. Η επίτευξη κρίσιμης μάζας. Κρίσιμη μάζα διείσδυσης από την πλευρά των Μέσων και κρίσιμη μάζα πληροφόρησης και ασφάλειας ως προς το εφικτό ROI από την πλευρά των διαφημιζομένων. Για να επιστρέψω στο αρχικό ερώτημα, έχουν γίνει μεγάλα βήματα στην εγχώρια αγορά. Όμως, οι εξελίξεις στο εξωτερικό καλπάζουν –από το Zeebox, το Κlip και το Siri, μέχρι το Google project στο Κάνσας– και νομίζω ότι την ενηλικίωση της εγχώριας αγοράς μάλλον θα την προλάβει η εισαγόμενη σύγκλιση των τεχνολογιών.

Π. Μήλιας (Nestle Greece)
: Ο στόχος είναι να ακολουθούμε ή και να προβλέπουμε τις τάσεις του κοινού. Η τάση αυτή τη στιγμή είναι προς την digital επικοινωνία. Μπορεί οι καταναλωτές να έχουν ανοιχτή την τηλεόραση, αλλά δεν είναι δεκτικοί σε μηνύματα. Φαίνεται ότι στο Ιnternet και στη Mobile TV, όπου οι ίδιοι έχουν τον έλεγχο, η δεκτικότητα αυξάνεται σημαντικά. Εφόσον και η χρήση γίνει σημαντική, η οικονομική κρίση δεν μπορεί να ανακόψει την αύξηση της επένδυσης σε digital μορφές διαφήμισης.

Φ. Χρυσοχόου (Wind Ελλάς)
: Η μεγαλύτερη διείσδυση και εξοικείωση κοινών, η βελτίωση παροχής υπηρεσιών και η ποικιλία και ποιότητα του περιεχομένου είναι στοιχεία που θα παίξουν καθοριστικό ρόλο στη μεγαλύτερη απορρόφηση κονδυλίων. 


Περικλής Βανικιώτης, The Newtons: «Στο web το ευκίνητο ψάρι τρώει το αργό»
Ζητήσαμε από τον Περικλή Βανικιώτη, Digital Executive Director και co-head of Digital της The Newtons, να μας επισημάνει τις σημαντικότερες τάσεις και προκλήσεις σε ό,τι αφορά στη δημιουργία διαφημίσεων για τη Web και τη Mobile TV. Ιδού τι μας απάντησε.

Marketing Week: Ποια είναι η σημαντικότερη πρόκληση για κάθε agency που καλείται να δημιουργήσει διαφήμιση που θα προβληθεί στη Web ή/και κυρίως στη Mobile TV;

Π. Βανικιώτης:
Η βασικότερη διαφορά είναι ο χαρακτήρας του Μέσου: Έχουμε πλέον να κάνουμε με ένα περιεχόμενο, το οποίο είναι α) πιθανότατα διαδραστικό και β) στη διάθεση του χρήστη για share. Στην πραγματικότητα μιλάμε για ένα τελείως διαφορετικό Μέσο και το χειρότερο που μπορεί να κάνει κάποιος είναι να συμπεριφερθεί σαν να πρόκειται για απλή μεταφορά –μια γραμμική μεταφορά– περιεχομένου ανάμεσα στο τηλεοπτικό και στη Web/Mobile TV. Η κουλτούρα είναι διαφορετική. Μια καλή αναλογία είναι να το σκεφτούμε σαν έναν πίνακα και μία φωτογραφία – και τα δύο απεικονίζουν «κάτι», αλλά ακουμπούν σε άλλες δημιουργικές οδούς.

Γι’ αυτούς τους λόγους βλέπουμε συχνά αποτυχημένες προσπάθειες από κλασικά agencies που βαφτίζουν «web content» –ή ακόμη χειρότερα «viral»– ουσιαστικά ένα φθηνότερο και μεγαλύτερο σε διάρκεια τηλεοπτικό σποτ. Χρειάζεται γνώση του χώρου: «Τι θέλουν οι χρήστες; Πόσο χρόνο έχουν διαθέσιμο; Σε τι περιβάλλον το βλέπουν; Πόσο πιθανό είναι να το κάνουν share;». Υπάρχουν κοινοί παρονομαστές με το κλασικό βίντεο, με την έννοια ότι ξεκάθαρα είναι δημιουργικό πεδίο, αλλά μέχρι εκεί. Η διαφήμιση σε αυτό τον χώρο είναι μια καινούργια χώρα.

Marketing Week: Διακρίνετε κάποια αξιοσημείωτη τεχνολογική ή δημιουργική τάση διεθνώς στη Web και στη Mobile TV;

Π. Βανικιώτης:
Καθώς πρόκειται για έναν χώρο που συνεχώς εξελίσσεται, το μόνο σίγουρο είναι ότι η δημιουργική παλέτα θα παίρνει καινούργια χρώματα και αυτό που βλέπουμε σήμερα θα είναι διαφορετικό από αυτό που θα δούμε σε έξι μήνες. Στο web το ευκίνητο ψάρι τρώει το αργό.

Υπάρχουν, όμως, οι εξής αξιοσημείωτες τάσεις:
Η άνοδος των δικτύων τύπου Hulu και η δημιουργία αποκλειστικά web σειρών. Στην Ελλάδα βλέπουμε ότι τα sites των παραδοσιακών καναλιών έχουν ιδιαίτερα υψηλή επισκεψιμότητα, όπου οι χρήστες επιλέγουν να βλέπουν τηλεοπτικό περιεχόμενο στις οθόνες των Η/Υ τους. Πιθανολογώ ότι σύντομα αυτό το ίδιο περιεχόμενο θα βελτιστοποιηθεί για τις ανάγκες του web. Επίσης, βλέπουμε την άνθηση των «made for web» σειρών.
• Η ενσωμάτωση social χαρακτηριστικών στο βίντεο. Share, Like και Tweet είναι μόνο η αρχή. Αυτή τη στιγμή στο Soundcloud μπορεί κανείς να κάνει tweet σε συγκεκριμένο σημείο σε ηχητικό απόσπασμα. Μπορούμε, επίσης, να κάνουμε tweet σε σημείο ενός βίντεο. Πλέον το social δεν είναι απλώς μία επιπλέον λειτουργία που περιβάλλει το βίντεο, αλλά γίνεται το πλαίσιο στο οποίο καταναλώνουμε το βίντεο.
• Η δημιουργία dedicated players που δημιουργούν διάδραση. Έχουμε players, τα οποία επιτρέπουν στον χρήστη να χειριστεί κάμερες, ρυθμό, ήχο, καθώς και –τελικά– τη ροή της δράσης. Δείτε το interactive video του «Look around» των Red Hot Chilli Peppers. Αυτό είναι το μέλλον.