Στο «μάθημα» της καινοτομίας φαίνεται να «εξετάζονται» αυτή τη σχολική χρονιά κατασκευαστές και retailers σχολικών ειδών, τόσο σε επίπεδο επικοινωνίας, όσο και σε αυτά της λειτουργικότητας, αλλά και της καταναλωτικής εμπειρίας.

Εξαιρετικά «επιμελείς» εμφανίζονται οι καταναλωτές σχολικών ειδών, οι οποίοι αξιοποιούν online και offline διαύλους για ολοκληρωμένη αναζήτηση και ενημερωμένη επιλογή, οδηγώντας brands και retailers να εξελίξουν ουσιαστικά την πολυκαναλική τους παρουσία. Με την περίοδο της έρευνας να εγκαινιάζει πλέον νωρίτερα την «επιστροφή στο σχολείο», η λειτουργικότητα, η σχέση ποιότητας και τιμής, αλλά και το εύρος επιλογών αναδεικνύονται σήμερα ως τα βασικότερα κριτήρια. Ανοδικά κινείται το φυσικό κατάστημα, με τις αλυσίδες να μετατρέπουν κάθε «back-to-school» επίσκεψη σε ξεχωριστή εμπειρία.

ΤΟ ΝΕΟ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΙΚΟ ΠΡΟΤΥΠΟ
Εδραιώνεται το καταναλωτικό προφίλ του «συνετού» καταναλωτή στην κατηγορία σχολικών ειδών, με συμπεριφορές που λαμβάνουν υπόψη τη χρησιμότητα, την ποιότητα και την αντοχή των προϊόντων να παγιώνονται. Μυώντας τα παιδιά τους στα ορθά αγοραστικά πρότυπα, οι γονείς τα εμπλέκουν στη διαδικασία επιλογής, διασφαλίζοντας ωστόσο την τήρηση του οικονομικού προγραμματισμού.

Η Πόπη Σκαγιά, Marketing Manager της Skag, μεταφέρει την εικόνα: «Εδώ και χρόνια έχει αλλάξει η συμπεριφορά των καταναλωτών και ειδικά των γονέων αναφορικά με την αγορά των σχολικών ειδών. Οι νέοι γονείς προσπαθούν να καλλιεργήσουν από μικρή ηλικία συνετή καταναλωτική συμπεριφορά, συζητώντας και εξηγώντας στα παιδιά τους τα σωστά καταναλωτικά πρότυπα και όχι την υπερκατανάλωση. Εξηγούν στα παιδιά τους τη διαφορά ανάμεσα στο τι πραγματικά χρειάζονται για το σχολείο και στο τι νομίζουν ότι χρειάζονται».

Καταλύτης της επιλογής αναδεικνύεται η σχέση ποιότητας-τιμής, με τους γονείς να εμφανίζονται διατεθειμένοι να δαπανήσουν μεγαλύτερα ποσά για αντικείμενα με μεγαλύτερη διάρκεια ζωής. Ανταποκρινόμενοι στην εξέλιξη αυτή, οι retailers διευρύνουν το προϊοντικό τους portfolio με προτάσεις σε όλα τα επίπεδα τιμών.

Όπως σημειώνει η Κωνσταντίνα Καμούτσα, Commercial Manager Stationery των Public, «μια αλλαγή που σίγουρα έχει παρατηρηθεί, λόγω της ύφεσης, είναι ότι οι γονείς δεν αγοράζουν πλέον σχολική τσάντα κάθε χρόνο αλλά επιλέγουν καλύτερες κατασκευαστικά και ταυτόχρονα ακριβότερες τσάντες ώστε να αντέξουν τις ανάγκες και συνεχείς μετακινήσεις του μαθητή πάνω από ένα χρόνο. Στο Public διαθέτουμε περισσότερες από 1.000 ποιοτικές και επώνυμες σχολικές τσάντες για όλες τις τάξεις μόνο από 4,99 ευρώ, ώστε να δίνουμε σε γονείς και μαθητές πληθώρα επιλογών σε μια ευρεία γκάμα τιμών».

Η ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑ ΣΤΟ BRAND DNA
Στο κάδρο που δημιουργούν οι νέες καταναλωτικές συνήθειες, τα brands σχολικών ειδών καλούνται να διαδραματίσουν έναν πολύπλευρο ρόλο, θέτοντας στο επίκεντρο την παρακολούθηση όλων των τελευταίων τάσεων, τόσο σε κατασκευαστικό επίπεδο, όσο και στο επίπεδο της σχολικής πραγματικότητας. Επαναπροσδιορίζοντας τη μαθητική καθημερινότητα μέσα από το πρίσμα της καινοτομίας, οι μάρκες επιφορτίζονται με την ανάπτυξη λειτουργικών προϊόντων, προτείνοντας παράλληλα ολοκληρωμένες λύσεις στις εξελισσόμενες ανάγκες μαθητών και σπουδαστών.

Όπως εξηγεί η Πόπη Σκαγιά, «η καινοτομία στα σχολικά είδη χωρίζεται σε δύο κατηγορίες, στις εκπαιδευτικές/λειτουργικές καινοτομίες που έχουν να κάνουν με τη σχεδίαση και την κατασκευή ενός καινοτόμου προϊόντος που καλύπτει νέες ανάγκες που δεν είχαν καλυφθεί μέχρι πρότινος, όπως η κατασκευή του τετραδίου επικοινωνίας/εργασιών που καλύπτει την ανάγκη καταγραφής των εργασιών και την επικοινωνία των γονέων με τους εκπαιδευτικούς, και η τεχνολογική καινοτομία, όπως η προσθήκη σελιδοδείκτη και η αντικατάσταση στη χρήση PVC με PP πολυπροπυλένιο, στα τετράδια εξηγήσεων της Skag. Ο ρόλος της Skag είναι διττός, από την μία πλευρά οφείλει να παρακολουθεί τις εξελίξεις στην εκπαίδευση και να μελετά και να σχεδιάζει την κάλυψη νέων αναγκών και από την άλλη να παρακολουθεί στενά τα τελευταία τεχνολογικά επιτεύγματα του κλάδου και να τα προσαρμόζει στην ελληνική αγορά».

TO «ΚΕΦΑΛΑΙΟ» CUSTOMER JOURNEY
Την ίδια στιγμή, το καταναλωτικό ταξίδι εξελίσσεται σε ένα «πολυσέλιδο κεφάλαιο», περιλαμβάνοντας στάσεις σε online και offline περιβάλλοντα. Τα ψηφιακά Μέσα εξυπηρετούν την ανάγκη για αναζήτηση και σύγκριση προϊόντων, με την αγορά ωστόσο να γίνεται συχνότερα στο φυσικό σημείο πώλησης.

Όπως εξηγεί ο Φώτης Κλειδάς, Senior Product Marketing Manager των Public, «το ταξίδι των καταναλωτών έχει γίνει πλέον πιο ενδιαφέρον καθώς χρησιμοποιούν ολοένα και περισσότερο τα online Μέσα για να κάνουν έρευνα, προτιμώντας ωστόσο σε μεγάλο βαθμό το φυσικό κανάλι (κατάστημα) το οποίο κάνει δυνατή επανεμφάνιση ως σημείο επιρροής και τελικής αγοράς. Στα Public πρώτοι αναδείξαμε τη λογική του one stop shop επενδύοντας συγχρόνως στα instore και online experiences».

Η Κωνσταντίνα Καμούτσα συμπληρώνει: «Παρατηρούμε ότι πολλοί γονείς αξιοποιούν το site μας, public.gr, ως εργαλείο ανεύρεσης τιμών – προσφορών, αλλά στη συνέχεια γονιός και παιδί προτιμούν να επισκέπτονται το φυσικό κατάστημα ώστε να δοκιμάσουν την κατάλληλη τσάντα και να επιλέξουν επιτόπου τα υπόλοιπα σχολικά».

ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΤΗΣ ΕΜΠΕΙΡΙΑΣ ΣΕ ΚΑΘΕ ΕΠΙΠΕΔΟ
Λαμβάνοντας υπόψη το δυναμικό come-back του brick-and-mortar, οι retailers επενδύουν στην αναβάθμιση της καταναλωτικής εμπειρίας, πραγματοποιώντας βελτιωτικές παρεμβάσεις σε όλες τις διαστάσεις της επίσκεψης στο κατάστημα. Την ίδια στιγμή, έμφαση δίνεται στα στοιχεία που συμβάλλουν στην ικανοποιητική περιήγηση και στο ηλεκτρονικό κατάστημα, «καθαρίζοντας τον δρόμο» προς το online ταμείο από τυχόν προσκόμματα.

Ο Φώτης Κλειδάς υποστηρίζει σχετικά: «Στο Public κάνουμε την επιστροφή στα θρανία πιο εύκολη από ποτέ, καθώς έχουμε επανασχεδιάσει τα καταστήματά μας και το site κινούμενοι γύρω από τους ακόλουθους άξονες που βελτιώνουν την εμπειρία του καταναλωτή: όσον αφορά τα φυσικά καταστήματα στόχοι μας είναι το: navigation (Εύκολο customer journey με ξεκάθαρες προϊοντικές σημάνσεις), customer excellence (Ενίσχυση του προσωπικού μας κατά την περίοδο του BTS και εκπαίδευση στις σχολικές κατηγορίες), αποκλειστικές υπηρεσίες όπως το school pack που περιλαμβάνει όλα τα σχολικά βιβλία κάθε τάξης σε πακέτο και ντυμένα με προστατευτικό κάλυμμα, υπηρεσίες στο Public.gr όπως η νέα υπηρεσία next day delivery για τα σχολικά είδη για να έχετε με μία κίνηση όλα τα σχολικά στην πόρτα σας την επόμενη κιόλας μέρα, ακόμη κι αν τα παραγγείλετε ως τα μεσάνυχτα και το ειδικό Wizard με τον οποίο μπορείτε να βρείτε εύκολα και γρήγορα όλα τα προϊόντα της σχολικής σας λίστας.

Τέλος, την εμπειρία του πελάτη συμπληρώνουν οι πάνω από 40 διαδραστικές εκδηλώσεις για όλη την οικογένεια». Με στόχο τον εμπλουτισμό της εμπειρίας του επισκέπτη, το εκπτωτικό χωριό McArthurGlen διοργανώνει σειρά δράσεων για παιδιά με αφορμή την έναρξη της σχολικής χρονιάς, φιλοξενώντας παιχνίδια εξερεύνησης και αθλητισμού, ενώ επιστρέφει το Tennis Open Day με δωρεάν μαθήματα tennis για μικρούς επίδοξους τενίστες.


ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΜΕ ΟΔΗΓΟ ΤΟ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΙΚΟ ΤΑΞΙΔΙ
Ακολουθώντας τη διαδρομή του καταναλωτικού ταξιδιού, μάρκες και έμποροι σχολικών ειδών, αναπτύσσουν έντονη επικοινωνία στο ψηφιακό περιβάλλον, το οποίο αποτελεί και το σημείο εκκίνησης της σχετικής έρευνας. Την ίδια στιγμή, παραδοσιακά media και instore ενέργειες συμπληρώνουν το επικοινωνιακό πλάνο.

«Ανάγκη άμεσης και συνεχούς ενημέρωσης»
Βλέπουμε έντονα τα τελευταία χρόνια το μεγαλύτερο μέρος των καταναλωτών να εστιάζει στα κοινωνικά δίκτυα και πολύ λιγότερο στην τηλεόραση και στα έντυπα Μέσα. Η ανάγκη της άμεσης ενημέρωσης έχει παρασύρει το μεγαλύτερο μέρος του καταναλωτικού κοινού προς την ενημέρωση και την έρευνα προϊόντων μέσω internet. Έτσι, η Skag, ακολουθώντας την τάση της αγοράς, έχει αναπτύξει έντονα την παρουσία της σε Facebook, Instagram, Twitter, Pinterest και LinkedIn, ευελπιστώντας στην άμεση και συνεχή ενημέρωση των καταναλωτών.
Πόπη Σκαγιά, Marketing Manager, Skag

«Ενιαία εμπειρία online και offline»
Το επικοινωνιακό πλάνο των Public στηρίζεται σε μια έντονη και ενιαία 360 Back2School καμπάνια, προσφέροντας ενιαία εμπειρία στον πελάτη ταυτόχρονα σε offline και online περιβάλλον. Το πλάνο επικοινωνίας μας είναι δυναμικό και συνδυάζει δυνατή παρουσία σε όλα τα Mέσα. Σίγουρα, σημαντικό μέρος του πλάνου μας κατέχει η ATL επικοινωνία με έμφαση στην τηλεόραση, αλλά έχουμε επενδύσει αρκετά και στα digital και social media – καθώς η αναζήτηση των γονέων για σχολικά προϊόντα ξεκινάει online. Ειδικά όσον αφορά το offline περιβάλλον, τo Public προσαρμόζει τα καταστήματά του ανάλογα με την εποχικότητα, ενώ ήταν το πρώτο κατάστημα που χρησιμοποίησε 3d elements στη διακόσμηση των χώρων του. Εν προκειμένω, για την περίοδο που διανύουμε τα καταστήματα Public έχουν αποκτήσει μία έντονη back2school ταυτότητα.
Φώτης Κλειδάς, Senior Product Marketing Manager, Public

ΤΟ TWITTER ΚΥΡΙΑΡΧΕΙ ΣΤΙΣ ONLINE ΑΝΑΦΟΡΕΣ
Οι αναφορές στο internet σχετικά με τα brands των σχολικών ειδών, τους τελευταίους 12 μήνες διαμορφώθηκαν ως εξής: Στην πρώτη θέση έρχεται η Bic (2.000 αναφορές και μερίδιο δημοσιότητας 54%) και δεύτερη η Polo (730 αναφορές και μερίδιο δημοσιότητας 19%). Την τρίτη θέση καταλαμβάνει η Skag (17,5%) και ακολουθούν οι Eastpak (6,5%) και Paxos (3%).

Το 60% των αναφορών είναι tweets, το 23% προέρχεται από sites και blogs και ακολουθούν το Instagram (15%) και το YouTube (2%). H θεματολογία αφορά κυρίως προϊόντα με μία ιδιαίτερη εξαίρεση: τις τελευταίες ημέρες προέκυψε ένα διεθνές θέμα σχετικά με τα στυλό Bic, στα οποία κήρυξε εμπάργκο ο πρόεδρος της Βραζιλίας, λόγω της γαλλικής προέλευσής τους.

Η έρευνα πραγματοποιήθηκε για τα brands Bic, Eastpak, Paxos, Polo και Skag, για το διάστημα 1/9/2018-31/8/2019, σε ειδησεογραφικά sites, blogs, Twitter, YouTube, Instagram και forums. Όλα τα στοιχεία έχουν συγκεντρωθεί και αναλυθεί με το Monitor by Innews (http://innews.gr) για λογαριασμό του Marketing Week. Το Monitor είναι μια ηλεκτρονική πλατφόρμα αποδελτίωσης, καταγραφής και αξιολόγησης δημοσιευμάτων, από έντυπα (εφημερίδες, περιοδικά), διαδίκτυο (ειδησεογραφικά sites, blogs, forums) και έλληνες χρήστες social media (Twitter, Instagram, YouTube).

FOCUS POINTS
– Tο καταναλωτικό προφίλ του «συνετού» καταναλωτή εδραιώνεται στην κατηγορία σχολικών ειδών, με συμπεριφορές που λαμβάνουν υπόψη τη χρησιμότητα, την ποιότητα, τη λειτουργικότητα και την αντοχή των προϊόντων να παγιώνονται

– Οι μάρκες επιφορτίζονται με την ανάπτυξη πολυλειτουργικών προϊόντων και προτείνουν ολοκληρωμένες λύσεις στις εξελισσόμενες ανάγκες της σχολικής καθημερινότητας, εντάσσοντας την καινοτομία στο brand DNA

– Η έρευνα και σύγκριση σχολικών ειδών ξεκινά από τα ψηφιακά Μέσα, με το φυσικό κατάστημα να επιστρέφει δυναμικά ως σημείο της τελικής επιλογής

– Οι retailers επενδύουν στην αναβάθμιση της καταναλωτικής εμπειρίας, πραγματοποιώντας βελτιωτικές παρεμβάσεις σε όλες τις διαστάσεις της επίσκεψης στο φυσικό κατάστημα

– Έμφαση δίνεται στα στοιχεία που συμβάλλουν στην ικανοποιητική περιήγηση και στο ηλεκτρονικό κατάστημα, βελτιώνοντας το user experience

– Brands και αλυσίδες σχολικών ειδών αναπτύσσουν έντονη επικοινωνία στο ψηφιακό περιβάλλον, συμπληρώνοντας το marketing mix με προβολή στα παραδοσιακά Μέσα και instore ενέργειες