Τι από τα παρακάτω θα επιλέγατε εάν μπορούσατε; Μια φανταστική εβδομάδα διακοπών ή μία φανταστική εβδομάδα που ακολουθείται από δύο επιπλέον, σχετικά καλές εβδομάδες διακοπών (3 συνολικά);

Μπορεί η ερώτηση να ακούγεται παράλογη, καθώς θα πρέπει να είναι κάποιος τρελός για να προτιμήσει μόνο μία εβδομάδα, όταν έχει τη δυνατότητα για τρεις και μάλιστα χωρίς να θυσιάζει την ποιότητα της πρώτης. Κι όμως, στοιχεία από αληθινά πειράματα αποδεικνύουν ότι κατά πάσα πιθανότητα κι εσείς θα επιλέγατε να ξαναζήσετε μια εμπειρία όπως η πρώτη επιλογή!
Τις περισσότερες φορές δεν έχουμε επίγνωση των προτιμήσεών μας. Η πραγματικότητα που αντιλαμβανόμαστε επηρεάζεται δραματικά από το τι αναμένουμε να βιώσουμε, αλλά και από τον τρόπο που αποθηκεύουμε όσα έχουμε βιώσει.

Φανταστείτε ότι έχουμε δύο εαυτούς: έναν που βιώνει τις εμπειρίες (experiencing self) κι έναν που αναβιώνει/θυμάται τις εμπειρίες (remembering self). Το τι θυμόμαστε όμως κάποιες φορές έχει μεγάλη απόκλιση από αυτό που βιώσαμε.  
Αυτό εξηγεί τις καλές αναμνήσεις που μπορεί να έχουμε από στιγμές τις ζωής μας που δεν ήταν και οι καλύτερες. Ρωτήστε οποιονδήποτε να σας πει τις αναμνήσεις του από το στρατό… Να είστε σίγουροι ότι ελάχιστοι οι οποίοι υπηρετούν αυτή τη στιγμή θα ένιωθαν το ίδιο.

Αντίστοιχα μπορεί να έχετε ακούσει ότι «όταν είμασταν στη δραχμή ήταν όλα πολύ καλύτερα». Πράγμα που φυσικά δεν αποδεικνύεται. Γιατί όμως νιώθουμε έτσι; Ο εγκέφαλός μας αποθηκεύει δεδομένα τελείως διαφορετικά απ’ ότι ένας υπολογιστής, ακολουθώντας τον κανόνα των κορυφώσεων και τέλους (peak end rule). Ουσιαστικά καταγράφει τις εντονότερες στιγμές (θετικές ή αρνητικές) και το πώς νιώσαμε στο τέλος. Εάν το τέλος δεν είναι καλό, όπως και σε μια ταινία, το σκορ της εμπειρίας καταγράφεται πολύ χαμηλό. Αξίζει λοιπόν να δώσετε λίγη παραπάνω προσοχή στο τελευταίο στάδιο επαφής με τους πελάτες σας.

Υπάρχουν ξενοδοχεία που δίνουν τη δυνατότητα για check-out το προηγούμενο βράδυ και παρέχουν δωρεάν πρωινό την ημέρα της αναχώρησης, ακριβώς για να χτίσουν την καλύτερη δυνατή ανάμνηση. Επίσης, θα πρέπει να είστε προσεκτικοί όταν αξιολογείτε την ικανοποίηση των πελατών σας σε επιμέρους στάδια (touchpoints), καθώς πέρα από το γεγονός ότι η βαρύτητα κάθε σταδίου διαφέρει από άτομο σε άτομο, η διαμόρφωση της συνολικής εμπειρίας είναι αρκετά πιο περίπλοκη από το άθροισμα των επιμέρους σταδίων. Έρευνα της McKinsey σε 27,000 άτομα υπολόγισε ότι η μέτρηση της συνολικής εμπειρίας είναι 30% πιο αξιόπιστη από τη μέτρηση των επιμέρους σταδίων.