Tα προηγούμενα χρόνια, όταν η αυτοκινητοβιομηχανία είχε επενδύσει στις υπερβολές, όπως π.χ. στο λανσάρισμα αυτοκινήτων μεγάλου κυβισμού, με μεγάλη κατανάλωση και υψηλούς ρύπους, η Fiat Group Automobiles Hellas είχε ήδη εστιάσει στη φιλοσοφία του «downsizing», με αυτοκίνητα μικρότερων κυβικών, υψηλών επιδόσεων, μικρή κατανάλωση, χαμηλούς ρύπους.

Σήμερα, αυτά ακριβώς τα χαρακτηριστικά ζητά ο Έλληνας από ένα αυτοκίνητο. Και η Fiat Group Automobiles Hellas, ως πρωτοπόρος, βρίσκεται ένα βήμα μπροστά από τον ανταγωνισμό. Σε αυτό το πλαίσιο κινήθηκε η συζήτηση που είχαμε με τη Σίσσυ Γκακνή, Διευθύντρια Marketing των Fiat και Αbarth.

Marketing Week: Η οικονομική κρίση έχει αναδείξει ένα νέο μοντέλο καταναλωτή, το οποίο θέτει ως βασική προτεραιότητα το λεγόμενο value for money, χαρακτήρα που είχαν ανέκαθεν τα αυτοκίνητα της Fiat. Υποθέτω λοιπόν ότι σήμερα βρίσκεστε ένα βήμα πιο μπροστά από τον ανταγωνισμό.

Σίσσυ Γκακνή: Το οικονομικό περιβάλλον είναι, πραγματικά, δύσκολο και έχει φέρει σημαντικές διαφοροποιήσεις στις προτεραιότητες των καταναλωτών, ωστόσο και σε αυτό το περιβάλλον υπάρχουν πάντα ευκαιρίες, αρκεί να προσαρμοστούν ανάλογα οι επιχειρηματικές δραστηριότητες και αποφάσεις.

Η Fiat παραμένει πιστή στις βασικές αρχές και αξίες της, έχοντας ως προτεραιότητα τον πελάτη-οδηγό και τις ανάγκες του, λαμβάνοντας φυσικά υπόψη και το περιβάλλον στο οποίο δραστηριοποιείται, επιλέγοντας στρατηγικά να εστιάσει σε τεχνολογία αιχμής με value for money χαρακτήρα για τον τελικό πελάτη μας. Και αυτή η στρατηγική επιλογή μάς έχει δικαιώσει, καθώς βρισκόμαστε, διαρκώς, στο πλευρό του Έλληνα οδηγού με ποιοτικά αυτοκίνητα σε ανταγωνιστικές τιμές.

Έχοντας αυτό σαν γνώμονα, είμαστε πρωτοπόροι στην τάση του «downsizing», προσφέροντας μοντέλα με κινητήρες μικρού κυβισμού με υψηλές επιδόσεις αλλά ταυτόχρονα οικονομικά σε κατανάλωση καυσίμου και φιλικά προς το περιβάλλον (μειωμένες εκπομπές ρύπων).

Συγχρόνως, σε συνεργασία με τις ελληνικές «αδελφές» εταιρείες FGA Capital & FGA Bank, διαθέτουμε ιδιαίτερα ανταγωνιστικά χρηματοδοτικά προγράμματα, με πολύ ελκυστικά επιτόκια, που αποτελούν άριστη λύση για τους Έλληνες καταναλωτές, ειδικά στη συγκεκριμένη οικονομική συγκυρία.

Γενικά, πιστεύουμε ότι στο σύγχρονο και δύσκολο οικονομικό περιβάλλον προσφέρουμε τις καλύτερες λύσεις για τους πελάτες μας αξιοποιώντας όντως τον value for money χαρακτήρα που ούτως ή άλλως είχαν τα αυτοκίνητά μας. «Value for money» όχι όμως ως αυτοσκοπός, αλλά ως πραγματικά μεσοπρόθεσμα/μακροπρόθεσμα οφέλη που έχει κάποιος από μια ολοκληρωμένη σε όλες τις παραμέτρους πρόταση επιλέγοντας ένα δικό μας αυτοκίνητο.

Marketing Week: Ποια άλλα χαρακτηριστικά αναζητά πλέον ο έλληνας καταναλωτής σε ένα αυτοκίνητο;

Σίσσυ Γκακνή: Ο όμιλος Fiat είχε «αναγνωρίσει», χρόνια πριν, την τάση της αγοράς για στροφή προς αυτοκίνητα μικρού κυβισμού και ήταν, από τότε, στην πρώτη γραμμή αυτών των εξελίξεων. Η αγορά που αναφέρατε λοιπόν αποτελεί την κύρια αγορά μας. Με την πρακτική εφαρμογή της φιλοσοφίας «downsizing», κατεβαίνουμε σε μικρότερα κυβικά, πετυχαίνοντας εξίσου καλές επιδόσεις με αυτοκίνητα μεγαλύτερων κυβικών, ρυπαίνοντας ταυτόχρονα λιγότερο και καταναλώνοντας λιγότερα καύσιμα.

Πρόκειται για μια ευρύτερα διαδεδομένη φιλοσοφία, όπου η εταιρεία μας έχει επενδύσει πολύ τα τελευταία δέκα χρόνια, τόσο με τους κινητήρες Multijet, MultiAir, TwinAir, όσο και με τους κινητήρες διπλού καυσίμου (βενζίνης-φυσικού αερίου & βενζίνης-υγραερίου). Θεωρούμε ότι το λανσάρισμα μοντέλων με τέτοιους κινητήρες σε κυβικά από 900 έως 1.400 (στη βενζίνη) ή από 1.300 έως 1.600 (στο πετρέλαιο) αποτελεί απάντηση στις ανάγκες της εποχής για ευέλικτα, δυναμικά και οικονομικά αυτοκίνητα.

Ο όμιλος Fiat με την γκάμα των μοντέλων του ανταποκρίνεται απόλυτα σε αυτές τις απαιτήσεις, προσφέροντας αυτοκίνητα που διακρίνονται για τις συμπαγείς διαστάσεις, τον μοντέρνο σχεδιασμό και τις καλές επιδόσεις, ενώ επιπλέον είναι ευχάριστα στην οδήγηση, οικονομικά, με χαμηλό κόστος συντήρησης και, κυρίως, φιλικά προς το περιβάλλον.


Marketing Week: Σε μια κρίση, η στρατηγική απόφαση εσωστρέφειας και περιορισμού των δράσεων, παρόλο που δεν είναι η ιδανικότερη, εξακολουθεί να ακολουθείται από πολλές επιχειρήσεις. Φαίνεται όμως ότι η Fiat διαφοροποιείται και εδώ…

Σίσσυ Γκακνή: Στη Fiat επιδιώκουμε την εξασφάλιση των απαραίτητων προϋποθέσεων για τη μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα των επιχειρηματικών μας δραστηριοτήτων, διασφαλίζοντας ταυτόχρονα τους πελάτες μας.

Σαφέστατα λαμβάνουμε υπόψη μας το περιβάλλον μέσα στο οποίο δραστηριοποιούμαστε, όμως η κρίση δεν μας εμποδίζει να προχωρήσουμε παρ’ όλα αυτά τον επιχειρηματικό μας προγραμματισμό και να μπορούμε να επιδεικνύουμε αποτελέσματα. Με προσεκτικό χειρισμό αντιμετωπίζουμε τις προκλήσεις που δέχεται ο κλάδος αναπροσαρμόζοντας τη στρατηγική μας, όπου και εάν χρειάζεται, ώστε να ανταποκρινόμαστε διαρκώς στα νέα ζητούμενα. Η Fiat βρίσκεται σε πολύ καλή θέση, όχι μόνο λόγω μεριδίων αγοράς, που διατηρούνται πολύ ικανοποιητικά παρά την κρίση, αλλά κυρίως γιατί η γκάμα των μοντέλων μας είναι η πλέον προσαρμοσμένη στις απαιτήσεις της αγοράς.

Δίνουμε έμφαση στην παραγωγή και γενικότερη προώθηση οικονομικών μοντέλων με χαμηλή κατανάλωση και εκπομπές ρύπων, όπως π.χ. τα πετρελαιοκίνητα οχήματά μας που γνωρίζουν την προτίμηση των καταναλωτών κυρίως λόγω της σημαντικής οικονομίας καυσίμου (30%-40%).

Είμαστε ανάμεσα στις μεγαλύτερες εταιρείες του κλάδου, καθώς διαθέτουμε αυτοκίνητα για κάθε προτίμηση: από αυτοκίνητα πόλης όπως το νέο Fiat Panda ή το Fiat 500, που διακρίνονται για την αποδοτικότητα, την αξιοπιστία, τον eco-friendly χαρακτήρα και την οδηγική τους απόλαυση, ως τις Alfa Romeo, που έχουν ταυτιστεί με τις επιδόσεις, τον σπορ χαρακτήρα και το διαχρονικό design, ή ακόμη και τα μοντέλα της Abarth που δίνουν το έντονο στίγμα των αγώνων αυτοκινήτου, της πίστας και των «ακραίων» σπορ χαρακτηριστικών στα καθημερινά αυτοκίνητα της Fiat στα οποία βασίζονται.

Ως αποτέλεσμα όλων αυτών, η Fiat Group Automobiles Hellas, με τις μάρκες Fiat, Alfa Romeo και Abarth, τα πέντε τελευταία χρόνια καταγράφει μια συνεχή ανοδική πορεία, με αύξηση του συνολικού μεριδίου της από 4,9% (2007) σε 7,8% (2011). Η αύξηση του μεριδίου μας και η άνοδος της Fiat στην 5η θέση της ελληνικής αγοράς το 2011 αντανακλά, αν μη τι άλλο, μια στρατηγική διαρκούς ανάπτυξης και εξωστρέφειας.

Marketing Week: Πιστεύετε ότι η οικολογική οδήγηση θα δώσει το στίγμα της αγοράς τα προσεχή χρόνια;

Σίσσυ Γκακνή: Η φροντίδα για το περιβάλλον αποτελεί για τον όμιλο Fiat αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινής επιχειρηματικής μας δραστηριότητας. Τα σύγχρονα περιβαλλοντικά θέματα έχουν ενταχθεί, χρόνια τώρα, στην επιχειρηματική μας ατζέντα και σκοπός μας είναι να συμβάλουμε στην αναζήτηση και εφαρμογή βιώσιμων περιβαλλοντικών λύσεων στο τομέα του αυτοκινήτου.

Η οικολογική μας δέσμευση επιβραβεύεται, σε εγχώριο και διεθνές επίπεδο, καθώς για παράδειγμα ο πολύ σημαντικός για την εταιρεία μας δικύλινδρος κινητήρας Twin Air, 875cc, απόδοσης 85 ίππων και turbo, βραβεύτηκε ως «International Engine Οf Τhe Υear 2011» στον ομώνυμο θεσμό πέρυσι.

Παράλληλα, για πέμπτη συνεχή χρονιά η Fiat είναι η μάρκα αυτοκινήτου που κατέγραψε το χαμηλότερο επίπεδο εκπομπών CO2 στα οχήματα που πουλήθηκαν στην Ευρώπη το 2011, με μέση μέτρηση 118,2 g/km (4,9 g/km λιγότερο από τον μέσο όρο του 2009). Επίσης, το γκρουπ Fiat κατέλαβε την πρώτη θέση ως όμιλος, με 123,3 g/km, μια βελτίωση της τάξης του 2,6 g/km σε σχέση με πέρυσι.

Σαφώς και η οικολογική οδήγηση γίνεται πλέον προτεραιότητα όχι μόνο από τις εταιρείες, αλλά από τους ίδιους τους οδηγούς και την κοινωνία γενικότερα και η Fiat, με τα παραπάνω δεδομένα και διακρίσεις, πρωταγωνιστεί και θα συνεχίσει να πρωταγωνιστεί στην περαιτέρω εδραίωση αντίστοιχης συνείδησης. Αξίζει να σημειώσουμε ότι στις πρόσφατες γενιές κινητήρων του ομίλου επιτυγχάνουμε συνδυασμό χαμηλών εκπομπών ρύπων με χαμηλή κατανάλωση, δηλαδή «οικολογία και οικονομία».

Marketing Week: Το Fiat Panda αναδείχθηκε πρόσφατα «Ελληνικό Αυτοκίνητο της Χρονιάς» για το 2012. Για ποιους λόγους εκτιμάτε ότι απέσπασε τη διάκριση αυτή;

Σίσσυ Γκακνή: Το νέο Fiat Panda είναι πράγματι ο μεγάλος νικητής του θεσμού «Ελληνικό Αυτοκίνητο της Χρονιάς 2012» αποσπώντας την πρώτη θέση με διαφορά 20 βαθμών από το δεύτερο φιναλίστ. Αυτό που εκτιμούμε ότι «κέρδισε» τους εκλέκτορες είναι τα ξεχωριστά προϊοντικά χαρακτηριστικά του, που ανταποκρίνονται τόσο στις τωρινές συνθήκες που έχουν δημιουργηθεί στην αγορά, όσο και στα διεθνή αυτοκινητικά πρότυπα: συνδυασμός οικονομίας, οικολογίας και επιδόσεων με downsized κινητήρες, σε ένα πρακτικό, πολυχρηστικό αλλά ταυτόχρονα συμπαγές σε διαστάσεις όχημα πόλης.

H συγκεκριμένη διάκριση επιβεβαιώνει την αξία και το «value for money» χαρακτήρα του νέου Panda και, παράλληλα, επιβραβεύει τη στρατηγική επιλογή του Fiat Group για επένδυση και διαρκή καινοτομία στην κατηγορία αυτοκινήτων πόλης, με οχήματα που διακρίνονται για την ποιότητα, την αισθητική, την ασφάλεια, την πρακτικότητα και τον eco friendly χαρακτήρα τους.

Το νέο Panda αποτελεί τη συνέχεια ενός πολύ εμπορικού μοντέλου του Panda 2ης γενιάς, το οποίο ήταν 6 φορές στα οκτώ χρόνια της εμπορικής του πορείας Νο1 στην κατηγορία του με μέσο μερίδιο αγοράς 18%.


Marketing Week: Η πετρελαιοκίνηση σε Αθήνα-Θεσσαλονίκη θα βοηθήσει την αγορά αυτοκινήτου;

Σίσσυ Γκακνή: Στη Fiat πιστεύουμε στην απελευθέρωση της πετρελαιοκίνησης και με τις προσπάθειές μας συμβάλαμε προς αυτή την κατεύθυνση. Η πετρελαιοκίνηση θα δώσει ένα νέο κίνητρο στους καταναλωτές, μέσω της προσφοράς μιας μεγαλύτερης ποικιλίας μοντέλων, τα οποία διακρίνονται για τις οικονομικές τους επιδόσεις. Ειδικότερα στη Fiat, όλα τα πετρελαιοκίνητα μοντέλα μας προσφέρονται με ευέλικτα χρηματοδοτικά πακέτα, έχουν μικρές απαιτήσεις συντήρησης και μεγάλη οικονομία στη χρήση, καθώς είναι περίπου 20% πιο αποδοτικά από τους βενζινοκινητήρες.

Τα στοιχεία αυτά, μαζί με τα χαμηλά τέλη κυκλοφορίας, την υψηλή μεταπωλητική αξία, τη συνολικά δραστική μείωση κόστους χρήσης καθώς και τη γρήγορη απόσβεση της σχετικής επένδυσης, θα συνυπολογιστούν από τους ιδιώτες αυτοκινητιστές αλλά και τους επαγγελματίες και θα στρέψουν ενεργά το ενδιαφέρον προς τα πετρελαιοκίνητα οχήματα.

Ο όμιλος Fiat έχει εδώ και πολλά χρόνια ούτως ή άλλως επενδύσει τεχνολογικά στην κατηγορία, παρουσιάζοντας τον πρώτο πετρελαιοκινητήρα άμεσου ψεκασμού το 1989, στη συνέχεια το μικρότερο πετρελαιοκινητήρα μόλις 1.3 λίτρων τεχνολογίας Multijet το 2003 και με τελευταίο τεχνολογικό του επίτευγμα την περαιτέρω εξέλιξη της γενιάς κινητήρων MultiJet II, που διακρίνονται τόσο σε επιδόσεις (20% μεγαλύτερη ισχύς από τους κινητήρες βενζίνης) όσο και σε οικονομία αλλά και φιλικότητα προς το περιβάλλον.

Επικεντρωνόμαστε λοιπόν σαφώς στην πετρελαιοκίνηση, με διαρκή επένδυση στην τεχνολογική καινοτομία, καθώς πιστεύουμε ότι είναι μια από τις βιώσιμες για το περιβάλλον και άμεσα εφαρμοστέες λύσεις.

Marketing Week: Ο κλάδος του αυτοκινήτου «χτυπήθηκε» πολύ έντονα από την κρίση. Μήπως όμως η κρίση ανέδειξε παράλληλα προβλήματα, τα οποία υπήρχαν μεν, αλλά δεν είχαν αναδειχθεί στο παρελθόν;

Σίσσυ Γκακνή: Είναι αλήθεια ότι ο τομέας του αυτοκινήτου είναι από τους πρώτους κλάδους που υπέστησαν τα αποτελέσματα της οικονομικής ύφεσης και κάθε αυτοκινητοβιομηχανία προσάρμοσε τα επιχειρηματικά της σχέδια αντίστοιχα για να αντεπεξέλθει. Επί μακρόν, από το 1998 μέχρι και το 2008, η αγορά του αυτοκινήτου στην Ελλάδα «έκλεινε» κατά μέσο όρο στις 250.000 μονάδες, ένα σύνολο που αντικατόπτριζε την αύξηση του βιοτικού επιπέδου του Έλληνα και την αντικατάσταση του παλαιού στόλου, μία τάση που ήταν ανάλογη με την ευρωπαϊκή.

Με τα σημερινά δεδομένα, όμως, δε θα έλεγα ότι η τωρινή πραγματικότητα στον κλάδο είναι εντελώς ανεξήγητη. Η ύφεση που αντιμετωπίζει η αγορά του αυτοκινήτου στην Ελλάδα οφείλεται σε μία σειρά παραγόντων, όπως η παγκόσμια χρηματοπιστωτική κρίση, η δυσμενής φορολογία, η συρρίκνωση των εισοδημάτων, οι διαρκείς ανακοινώσεις μέτρων, η μελλοντική αβεβαιότητα, η έλλειψη χρηματοδότησης από τα τραπεζικά/πιστωτικά ιδρύματα και άλλα πολλά. Ας μην ξεχνάμε ότι λόγω «ψυχολογίας» και μόνο η αγορά αντιδρά με έντονο σκεπτικισμό όταν υπάρχει διάχυτη κινδυνολογία και ανασφάλεια για το μέλλον.

Επομένως είναι φυσικό να υπάρχει «πάγωμα» του αγοραστικού ενδιαφέροντος, ακόμη κι από ανθρώπους που θέλουν να αγοράσουν αυτοκίνητο και το έχουν εντάξει στον προϋπολογισμό τους.

Marketing Week: Η αλλοπρόσαλλη στρατηγική του κράτους, κυρίως σε επίπεδο φορολογίας και τεκμηρίων, επιδείνωσε την κατάσταση της αγοράς αυτοκινήτου. Πόσο καθοριστική ήταν αυτή η στρατηγική;

Σίσσυ Γκακνή: Η συγκεκριμένη στρατηγική της Πολιτείας μόνο θετική δεν μπορεί να κριθεί για τον κλάδο του αυτοκινήτου. Νομίζω ότι είναι απαραίτητο να ληφθούν μέτρα τόσο για να κινηθεί ξανά θετικά η αγορά αυτοκινήτου, όσο και για να καλλιεργηθεί ένα αίσθημα αισιοδοξίας που θα προκαλέσει την αγοραστική αντίδραση των καταναλωτών.

Η εγχώρια αγορά αυτοκινήτου χρειάζεται πάνω απ’ όλα σταθερότητα, ενώ το σύστημα της φορολογικής πολιτικής που θα ενισχύσει τις πωλήσεις πρέπει απαραιτήτως να περιλαμβάνει μέτρα όπως η μείωση του ΦΠΑ και η μείωση ή η πλήρης κατάργηση του Ειδικού Τέλους Ταξινόμησης, που σημειωτέον έχει κριθεί παράνομος ως φόρος εδώ και πολλά χρόνια από την Ευρωπαϊκή Ένωση και παρ’ όλα αυτά συνεχίζει να υφίσταται και να επιβαρύνει την τελική τιμή ενός αυτοκινήτου.

Επιπλέον, κρίνεται απαραίτητη η προώθηση των «πράσινων» τεχνολογιών και των οικονομικών και οικολογικών οχημάτων, αλλαγές που θα βοηθήσουν προς την κατεύθυνση της αναζωογόνησης του κλάδου, εφόσον βέβαια δημιουργηθεί ένα κλίμα πολιτικής και οικονομικής σταθερότητας. Η ελληνική κυβέρνηση οφείλει να αντιμετωπίσει σε ένα συνολικό στρατηγικό πλαίσιο τα προβλήματα της εγχώριας αγοράς αυτοκινήτου, με μέτρα που θα έχουν μια συνολική θετική επίπτωση και δεν θα λειτουργήσουν ως περιστασιακή τόνωση.

Η άρση της απαγόρευσης των πετρελαιοκίνητων οχημάτων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη ή η επέκταση του μέτρου της απόσυρσης και για τη χρονιά που διανύουμε είναι, για παράδειγμα, δύο αρκετά χρήσιμα μέτρα που πάρθηκαν πρόσφατα, τα οποία συμβάλλουν σαφώς προς αυτή την κατεύθυνση, αλλά εάν δεν ενισχυθούν περαιτέρω, εκτιμούμε ότι θα αποτελέσουν απλώς αποσπασματικές ενέργειες.