Τους παράγοντες που επηρεάζουν τις αλλαγές στη συμπεριφορά των καταναλωτών καταγράφει η πρόσφατη έρευνα «Future of Retail» που διεξήγαγε η Visa, σε συνεργασία με την εταιρεία έρευνας Stylus τον Οκτώβριο. Μέσω της έρευνας, εντοπίστηκαν οι τάσεις που αλλάζουν το εμπόριο και διαμορφώθηκε ο Δείκτης Ετοιμότητας της Αγοράς για το Μέλλον του Εμπορίου, ο οποίος εξετάζει τέσσερις παράγοντες: ηλικία (10%), χρήση smartphone (40%), χρήση ανέπαφων συναλλαγών (25%) και χρήση μέσων κοινωνικής δικτύωσης (25%).

Ανεβαίνουν οι ανέπαφες συναλλαγές
Ο τρόπος με τον οποίο οι καταναλωτές πραγματοποιούν τις αγορές τους έχει αλλάξει δραματικά σε λιγότερο από μία γενιά, καθώς -όντας συνδεδεμένοι 24/7- περιμένουν πλέον να έχουν εξατομικευμένες εμπειρίες, καθώς και τη δυνατότητα να αγοράσουν οτιδήποτε, οποιαδήποτε στιγμή, από οπουδήποτε. Το εμπόριο μεταβάλλεται, καθώς οι συμπεριφορές των ατόμων εξελίσσονται μέσα από νέα κανάλια επικοινωνίας, νέες τεχνολογίες πληρωμών και νέες αγοραστικές επιλογές και στο πλαίσιο αυτό, το μέλλον του εμπορίου και το μέλλον των πληρωμών είναι πλέον αλληλένδετα.

Όπως αναφέρει η Visa, «στηρίζουμε την αλλαγή του εμπορίου παρέχοντας τα συστήματα και τις υποδομές πληρωμών ώστε να ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις του σημερινού καταναλωτή. Για παράδειγμα, οι καταναλωτές έχουν αγκαλιάσει τις ανέπαφες συναλλαγές μέσω καρτών, έξυπνων κινητών ή wearable συσκευών και εμείς παρέχουμε τα συστήματα που υποστηρίζουν αυτές τις συναλλαγές. Στην Ευρώπη υπάρχουν περισσότερες από 131 εκατ. κάρτες ανέπαφων συναλλαγών και πάνω από 2,9 εκατ. τερματικά που τις υποστηρίζουν. Μέχρι το 2020 όλα τα τερματικά της Visa στην Ευρώπη θα δέχονται ανέπαφες συναλλαγές».

Προς αυτήν την κατεύθυνση, πρόσφατα η Visa Inc. με τη Visa Europe και τη Swatch υπέγραψαν συμφωνία δίνοντας τη δυνατότητα στους κατόχους καρτών Visa σε Η.Π.Α., Ελβετία και Βραζιλία να πληρώνουν με το νέο «pay-by-the-wrist» ρολόι της Swatch, Swatch Bellamy. Σχεδιασμένο να βγει στην αγορά στις αρχές του 2016, το Swatch Bellamy, μπορεί να χρησιμοποιηθεί παγκοσμίως, οπουδήποτε οι ανέπαφες, NFC πληρωμές Visa είναι αποδεκτές. Το Swatch Bellamy θα ανοίξει μια νέα εποχή συνδεδεμένου εμπορίου, καθώς η αποδοχή πληρωμών μέσω κινητών συνεχίζει να αυξάνεται σε όλο τον κόσμο. Όπως μια προπληρωμένη τραπεζική κάρτα, το Swatch Bellamy επιτρέπει στους πελάτες να πληρώσουν, χρησιμοποιώντας τα τερματικά POS των εμπόρων.

Αναγνώριση των smartphones και από τους λιανεμπόρους
Η έρευνα παρατηρεί ότι, οι έμποροι αρχίζουν να αναγνωρίζουν τον ρόλο των smartphones στη γεφύρωση του χάσματος μεταξύ της online εμπειρίας και αυτής του καταστήματος. Στο πλαίσιο αυτό, οι τεχνολογίες beacon και bluetooth μπορούν να βοηθήσουν τους εμπόρους να παρέχουν την εξατομικευμένη εμπειρία που περιμένουν οι καταναλωτές, αναγνωρίζοντας τους πιστούς πελάτες και ειδοποιώντας τους για προσφορές σε προϊόντα που προτιμούν. Τα έξυπνα κινητά έχουν ήδη γίνει αναπόσπαστο κομμάτι των αγορών.

Σύμφωνα με τη Statista, η διείσδυση έξυπνων κινητών θα ξεπεράσει το 54% στην Ευρώπη μέχρι το τέλος του έτους, φτάνοντας στο 70% έως το 2020. Επιπλέον, έρευνα της Visa Europe έδειξε ότι, πάνω από το 35% των Ευρωπαίων αγόρασαν ένα προϊόν χρησιμοποιώντας φορητή συσκευή, αφού το είδαν πρώτα στο κατάστημα. Επιπλέον, τρεις στους πέντε (59%) χρησιμοποίησαν κινητό τηλέφωνο για να κάνουν έρευνα αγοράς πριν αγοράσουν το προϊόν στο κατάστημα. Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης επικρατούν στη σημερινή εποχή και είναι γεμάτα με αξιολογήσεις προϊόντων και προτάσεις αγορών. Σύμφωνα με έρευνα του Planet Retail (2014) 66% των millennials συμβουλεύονται τους φίλους τους πριν την αγορά ενός προϊόντος, ενώ 39% αναζητούν πληροφορίες στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης πριν από κάποια αγορά.

Ο Νίκος Καμπανόπουλος, Γενικός Διευθυντής της Visa Europe για Ελλάδα, Κύπρο και Βουλγαρία, δήλωσε σχετικά: «O τρόπος που ψωνίζουν οι καταναλωτές έχει αλλάξει. Πολλές αποφάσεις αγορών περνάνε πλέον μέσα από εφαρμογές όπως το Pinterest ή το Instagram. Οι χρήστες όταν δουν κάτι που τους αρέσει, το ψάχνουν στο διαδίκτυο και τις περισσότερες φορές το αγοράζουν είτε online είτε στο κατάστημα. Οι έμποροι πρέπει να συμμετέχουν σε αυτό το ταξίδι, να εκμεταλλευθούν την ευκαιρία του “omni-channel”, ούτως ώστε να αυξήσουν τις πωλήσεις και κατά συνέπεια την κερδοφορία τους».