Όπως αναφέρει το Mashable, το 2014 είναι η «χρονιά της συζήτησης» γύρω από το content marketing, κυρίως όσον αφορά στο ROI, καθώς πλέον έχουμε αποδεχτεί ότι μπορεί να προσφέρει μοναδικές δημιουργικές στιγμές. «Έχουμε δει δημιουργικότητα άνευ προηγουμένου στη διαφήμιση και το marketing, αλλά αυτή αντιστοιχεί σε πραγματικό ROI για τα brands; Μπορούν τα brands να συνεχίσουν να κερδίζουν την προσοχή των εκπαιδευμένων τεχνολογικά καταναλωτών που απαιτούν άμεση ευχαρίστηση; Μπορούν οι marketers να πλοηγηθούν στο αχανές περιβάλλον των προμηθευτών content marketing και να αντιληφθούν σε τίνος την «αρμοδιότητα» εμπίπτει»;

Το Mashable απαντάει ξεκάθαρα «ναι» και δίνει τις 10 σημαντικότερες τάσεις που θα επικρατήσουν παγκοσμίως στη χρονιά της ωρίμανσης του content marketing. 
1. Το content θα είναι ξεχωριστό τμήμα ή ρόλος μέσα στις εταιρείες και θα καθιερωθούν όλο και περισσότερο ιδιότητες όπως, Content Marketing Manager, Director of Content ή Chief Content Officer. 
2. Θα εμφανιστούν ή θα αυξηθούν οι περιορισμοί γύρω από το native advertising, τόσο όσον αφορά σε θέματα πνευματικής ιδιοκτησίας, όσο και στην ανεύρεση ισορροπίας μεταξύ της ενημερωτικής και της «παραπλανητικής» διάστασης.
3. Το 2014 οι CMOs θα αναζητήσουν το πραγματικό ROI κάτι που σημαίνει ότι θα μετακινηθούν από τα native views του μοντέλου CPVs (cost-per-view) στα CPA (cost-per-action). 
4. Οι Marketers θα κληθούν να «λογοδοτήσουν» για ROI περισσότερο από ποτέ, αποδεικνύοντας την αξία του content και του social marketing. 
5. Τα brands θα «ευθυγραμμίσουν» τους προμηθευτές τους και θα μεταφερθούν σε μία πλατφόρμα, βάζοντας ένα τέλος στους όποιους πειραματισμούς της προηγούμενης χρονιάς. 
6. Το LinkedIn θα αναδειχθεί όλο και περισσότερο σε ειδησεογραφική πηγή αλλά και κανάλι διανομής περιεχομένου, κυρίως για τους B2B marketers. 
7. Όλοι καλούνται να επενδύσουν στο mobile, γεγονός που επηρεάζει ριζικά και τα brands. 
8. Το content θα επεκταθεί ακόμα περισσότερο στην Ευρώπη. 
9. Tα agencies θα «προϊοντικοποιήσουν» το περιεχόμενο. Αυτό σημαίνει ότι θα οργανωθούν περισσότερο και θα συνεργαστούν με προμηθευτές marketing software προκειμένου να ενδυναμώσουν τη δημιουργία, τη διανομή και τη μέτρηση του περιεχομένου.
10. Τα distribution budgets θα ενοποιηθούν. Μέχρι τώρα το distribution budgets διαχωριζόταν από το content budget, με τα media agencies να χειρίζονται το πρώτο. Το 2014, θα δούμε ότι τα agencies και τα brands θα υιοθετήσουν πιο έξυπνες λύσεις ενοποιώντας τα budgets.

Προκλήσεις και τάσεις για το 2014:
Η ελληνική πραγματικότητα

Τα πράγματα στην ελληνική αγορά είναι σίγουρα διαφορετικά, σε άλλο θέμα λιγότερο, σε άλλο περισσότερο. Δεν είμαστε σίγουροι ότι τα budgets για content και διανομή θα ενοποιηθούν, ξεδιαλύνοντας το τοπίο (κυρίως) για τους publishers, ωστόσο η «συστηματοποίηση» του content και η πιο σαφής τοποθέτησή του στη στρατηγική marketing, σε συνδυασμό με την περαιτέρω ανάπτυξη του native advertising, σίγουρα θα απασχολήσουν την ελληνική αγορά το 2014. Το Marketing Week μίλησε με κορυφαία agencies και brands που μιλάνε για την επόμενη μέρα του content marketing.

Μετά τη ραγδαία εξάπλωση του content marketing την προηγούμενη χρονιά ποιες είναι οι  σημαντικότερες προκλήσεις που θα κληθείτε να  αντιμετωπίσετε την τρέχουσα χρονιά ;

Στρατηγικό content marketing 
Αλέξανδρος Μάνος,
CEO της Inspire
Η έμφαση που έχει δοθεί τα τελευταία χρόνια στο περιεχόμενο μπορεί εύκολα να οδηγήσει σε υπερβολικά συχνές δημοσιεύσεις και άρα «θόρυβο». Για να αποφευχθεί αυτό, χρειάζεται να γνωρίζουμε τις δυνατότητες που προσφέρει το content marketing ώστε να θέσουμε τους κατάλληλους στόχους, γνωρίζοντας παράλληλα πόσο σύντομα μπορούν να επιτευχθούν. Είναι σαφές ότι το content marketing απαιτεί αφοσίωση και επένδυση σε βάθος χρόνου προτού φανούν τα πρώτα αποτελέσματα. Με τον κατάλληλο όμως στρατηγικό σχεδιασμό και σταθερά ποιοτικές δημοσιεύσεις, θα δούμε την αρχική μας επένδυση όχι μόνο να επιστρέφεται (ROI) αλλά να διατηρείται σταθερά. Από την άλλη, βλέπουμε συχνά η δουλειά να σταματάει στην παραγωγή περιεχομένου. Μεγάλη πρόκληση για εμάς είναι και η προώθησή του, αλλά και η συνεχής διεύρυνση του κοινού στο οποίο απευθυνόμαστε και το οποίο θέλουμε να προσεγγίσουμε (blog readers, email lists, fans/followers κ.λπ.). Το 2014 θα κληθούμε να (απο)δείξουμε τα αποτελέσματα των πρακτικών μας σε μετρήσιμη μορφή, αναλύοντας την επίδραση του περιεχομένου. Τα είδη δημοσιεύσεων και οι θεματικές που λειτουργούν ή δε λειτουργούν, η ανταπόκριση του κοινού, είναι πληροφορίες που μπορούμε να αξιοποιήσουμε.

Οι marketers εκπαιδεύονται!
Ηλίας Παντελόπουλος,
Γενικός Διευθυντής, Bakers | digital communication
Όσο αφορά στην παγκόσμια αγορά, το περιεχόμενο σίγουρα ήταν αυτό που «φώτισε» περισσότερο τις περιοχές του marketing μέσα στο 2013. Στην Ελλάδα, είμαστε πολύ πίσω ακόμα στην κατανόηση και στη δημιουργία στρατηγικής περιεχομένου. Το σημαντικό είναι να αντιληφθούν καταρχήν τα brands τα οφέλη της επένδυσης στο περιεχόμενο. Υπάρχει έλλειψη ποιοτικού, μοναδικού και πρωτότυπου περιεχομένου. Το διαφημιστικό μήνυμα έχει αποδυναμωθεί και εκεί δημιουργήθηκε η ανάγκη να εκφραστείς ως brand αλλά κυρίως να εμπνεύσεις τον κόσμο μέσω του περιεχομένου, το οποίο θα αναπαραχθεί και θα μοιραστεί από «στόμα σε στόμα» μέσω των social media και μέσα από τις ψηφιακές πλατφόρμες. Η πρόκληση είναι να εκπαιδεύσουμε τα brands και τους marketers με καλές πρακτικές και με ουσιαστικά μετρήσιμα (ποιοτικά και ποσοτικά) παραδείγματα.


Κατάλληλη στελέχωση
Γιώργος Aναγνωστόπουλος, Socialab
Το content marketing θα είναι ο συνδετικός κρίκος μεταξύ social media marketing και search engine marketing (τόσο SEO όσο και PPC, δεδομένου του quality score), πράγμα που σημαίνει ότι ο κάθε πελάτης πρέπει σιγά-σιγά να αρχίσει να πηγαίνει στο επόμενο στάδιο πέρα από τη σελίδα στο Facebook.  Ίσως η μεγαλύτερη πρόκληση που θα κληθούμε να αντιμετωπίσουμε οι marketers δεν είναι η αλλαγή που θα χρειαστεί να κάνουμε.

Η αλλαγή στο digital marketing είναι δεδομένη, καθώς αυτό που κάναμε πέρσι δεν είναι το ίδιο με αυτό που θα κάνουμε φέτος, αφού τα δεδομένα αλλάζουν συνεχώς. Πιστεύω όμως ότι, η μεγαλύτερη πρόκληση που θα αντιμετωπίσουν τόσο τα agencies όσο και τα brands είναι το να βρούνε τους κατάλληλους ανθρώπους που θα τα στελεχώσουν, ώστε να καταλαβαίνουν όχι μόνο το content marketing αλλά και την ουσία πίσω από αυτό, δίνοντας έμφαση όχι μόνο σε soft χαρακτηριστικά, όπως το concept και το design, αλλά και σε hard χαρακτηριστικά, όπως τα metrics και το conversion.

Ξεπερνώντας τον σκόπελο του clutter
Συλβάνα Γεροντή,
Business Development Director, Cambo Industries
Αν λάβουμε υπόψη μία έρευνα που δημοσιοποίησε το Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνιας το 2009, βάσει της οποίας ένας μέσος άνθρωπος λαμβάνει 34 δισ. ερεθίσματα πληροφοριών ανά ημέρα, και αν αναλογιστούμε την εξέλιξη κατανάλωσης χρήσης φορητών συσκευών σε tablets και smartphones μέχρι το 2013, τότε προκύπτει εύκολα ότι το clutter των πληροφοριών για το κοινό είναι πρωτόγνωρο και με αλματώδεις τάσεις. Μόνο στο Facebook στην Ελλάδα υπάρχουν εκατοντάδες εταιρικές σελίδες οι οποίες πολλαπλασιάζονται, και είναι ξεκάθαρο ότι η μεγαλύτερη πρόκληση για τα brands είναι να ξεχωρίσουν ώστε να τραβήξουν την προσοχή. Στην πράξη αυτό σημαίνει ότι, τα δευτερόλεπτα των touchpoints με το κοινό που θα διεκδικήσει ένα brand, πρέπει να είναι άκρως ουσιώδη, ώστε να είναι αποτελεσματικά. Σε αυτό το κομμάτι, το μεγαλύτερο ρόλο παίζει το content αυτών των touchpoints.

Ξεχωρίζοντας από τον θόρυβο
Σταύρος Κοντακτσής,
Vice-President & Strategy Director, avakon+
Το ζητούμενο ανεξάρτητα από την εξάπλωση είναι να μπορείς να ξεχωρίσεις από τον «θόρυβο». Ο κύριος μοχλός για να μπορέσει κάποιος να ξεχωρίσει είναι η παραγωγή υψηλής ποιότητας περιεχομένου και η δυνατότητα το περιεχόμενο αυτό να διαχυθεί σε πολλαπλές πλατφόρμες ανάλογα με τις ανάγκες.  Σημαντική επίσης είναι διαχείριση του μέσου και του πλαισίου γύρω από τον οποίο κινείται το περιεχόμενο στις δράσεις content marketing και στον τρόπο που αυτές είναι έτοιμες να διασυνδεθούν με τις ενέργειες στα ιδία μέσα.

Από το «content creation» στο «content strategy»
Τηλέμαχος Μαυράκης,
Group Managing Director, Admine
Είναι γεγονός πως το content marketing έτυχε μεγάλης αποδοχής από τα agencies, τους publishers και τους διαφημιζόμενους. Οι μεγάλες προκλήσεις για το 2014 είναι πρακτικά οι ίδιες για το 2013, για το 2012 κ.ο.κ. Πρακτικά θα πρέπει να εντάσσεται σε μια ενιαία και integrated λογική επικοινωνίας για το brand. Έχοντας σήμερα στο portfolio των distribution channels μας owned media (websites, brand sites, facebook pages, pinterest pages, linked in pages, youtube pages) καθώς και publishers media, ενώ ταυτόχρονα το brand επικοινωνεί above, below και online, αντιλαμβανόμαστε πως δεν έχουμε να κάνουμε με απλώς μια λογική distribution ή και content creation. Αντ’ αυτού έχουμε να κάνουμε με την ουσία της επικοινωνιακής στρατηγικής και πώς αυτή πλέον υλοποιείται σε content strategy, ενώ αποτελεί μέρος της συνολικής επικοινωνίας. Σε αυτήν λοιπόν την ουσία στέκεται η Admine. Το 2014 για εμάς, είναι το έτος του «native» content, του συνεχούς integration του content με την συνολική επικοινωνία σε παράλληλες δράσεις επιλέγοντας προσεκτικά το tone of voice ανάλογα με το distribution channel και τον επικοινωνιακό στόχο του brand.

Η συζήτηση του native advertising
Γιώργος Γκριτζάλας,
Head of Digital, PIG, Αea Relate
Αν το 2013 ήταν η χρονιά που συγκεκριμένες ενέργειες content marketing έδειξαν το δρόμο σε διαφημιστές και διαφημιζόμενους, το 2014 είναι η χρονιά που πρέπει να γίνουν οι ενέργειες που θα ξεχωρίσουν από το σύνολο, πατώντας σε στρατηγική content marketing και όχι σε «δοκιμή» content marketing. Να βρεθεί το περιεχόμενο (όποιας μορφής) που θα είναι πραγματικά αποτελεσματικό, με ουσιαστικό impact στους καταναλωτές, βοηθώντας είτε στη διαμόρφωση της γνώμης, είτε της συμπεριφοράς τους. Εδώ, σημαντικό είναι να βρεθεί και ένας ενιαία αποδεκτός τρόπος μέτρησης των αποτελεσμάτων τέτοιων ενεργειών. Σημαντική παράμετρος για τις φετινές προκλήσεις γύρω από το content marketing είναι και η ευρύτερη συζήτηση για το native advertising, η οποία έχει «φουντώσει» διεθνώς και πιθανώς θα επιφέρει αλλαγές στον τρόπο που γίνονται implement κάποιες δράσεις.


Χρονιά «κανονικοποίησης»
Τάσος Σαρτζής,
Digitall Director
Θέλω να πιστεύω –και ελπίζω- πως αυτή θα είναι μία χρονιά «κανονικοποίησης», για να δανειστώ έναν όρο από άλλες αγορές. Κανονικοποίησης με μία διττή έννοια του όρου. Σε πρώτο επίπεδο, μια ομαλή μετάβαση από άναρχο content που στερείται marketing λογικής –κι είναι στο πλαίσιο του content marketing- αποτέλεσμα αυτής ακριβώς της ραγδαίας εξάπλωσης χωρίς να υπάρχει η ανάλογη εκπαίδευση. Το content marketing στηρίζεται στη φιλοσοφία του conversation marketing και δεν αρκεί απλά το ευφυές copy ή καλό υλικό.

Θέλει δομή, θέλει διαρκή προσαρμογή και τελικά θέλει το brand να παίξει έναν ρόλο publisher και συνεπώς πρέπει να είναι έτοιμο και αυτό και οι συνεργάτες του για να υποδυθούν αυτό το ρόλο. Σε δεύτερο επίπεδο, η κανονικοποίηση θα πρέπει να αφορά στο πλαίσιο, στο οποίο θα κινηθούν οι ενέργειες που θα πλαισιώσουν το content. Δηλαδή, και τη δημιουργική ιδέα αλλά και την υλοποίηση, οι οποίες αμφότερες θα πρέπει να λαμβάνουν υπόψη τη μακροχρόνια επαφή του brand με τους χρήστες μέσω πολλαπλών καναλιών. Ακούγεται μπερδεμένο; Κάποιες φορές είναι, αλλά είναι και αυτό μέρος της δουλειάς μας. Να ξετυλίγουμε ένα κουβάρι και να πλέκουμε μία ιστορία.

Χρήσιμο content
Άννα Καρακατσάνη,
Country Manager, ThinkDigital, Ελλάδα, Κύπρος, Αλβανία
Πιστεύω ότι οι σημαντικότερες προκλήσεις είναι η δημιουργία του κατάλληλου περιεχομένου και πώς θα καταφέρουμε να το φέρουμε μπροστά στα μάτια των καταναλωτών. Σε ό,τι αφορά το περιεχόμενο αξίζει να εστιάσουμε τόσο στη στρατηγική περιεχομένου, όσο και στο ποιοτικό περιεχόμενο. Η στρατηγική περιεχομένου βλέπει το Content Marketing από την πλευρά του προϊόντος και αυτό που πρέπει να εξασφαλίζουμε πάντοτε είναι ότι το περιεχόμενο απαντά στη στρατηγική επικοινωνίας του προϊόντος.

Αυτό μπορεί να γίνει με δυο τρόπους: παρουσιάζοντας το ίδιο το προϊόν στην πράξη (π.χ. συνταγές μαγειρικής για τρόφιμα ή συμβουλές ομορφιάς με πρόταση για ένα συγκεκριμένο brand μακιγιάζ) ή με χορηγία περιεχομένου που αναφέρεται σε κάτι με το οποίο θέλουμε να συνδέσουμε το προϊόν (όπως είναι πχ. η μουσική για πολλά νεανικά προϊόντα) Αντίστοιχα, το ποιοτικό περιεχόμενο προσεγγίζει το Content Marketing από την πλευρά του χρήστη. Καλό Content Marketing δεν είναι απαραίτητα ένα καλογραμμένο κείμενο ή ένα καλογυρισμένο video. Θα πρέπει να είναι με κάποιο τρόπο χρήσιμο για το κοινό στο οποίο απευθυνόμαστε. Να είναι διασκεδαστικό, ενημερωτικό, κάτι που προσφέρει αξία.

Η έτερη πρόκληση έχει να κάνει με την κάλυψη. Δηλαδή, το πώς θα καταφέρουμε να φέρουμε το κατάλληλο περιεχόμενο μπροστά στα μάτια του κοινού που μας ενδιαφέρει.  Εδώ είναι απαραίτητη η επιλογή των σωστών εργαλείων και των Μέσων τα οποία είναι σε θέση να μας προσφέρουν υψηλή κάλυψη και μεγάλη στόχευση.

Ξεπερνώντας το R.O.T Content
Ζωζέτα Μηλιοπούλου,
Ph.D. Creative & Content Director, Tenfour
Η ραγδαία εξάπλωση του content marketing, φυσικά! Μια πρόκληση εν εξελίξει. Ο παγκόσμιος ιστός είναι πλέον γεμάτος από πλεονάζον (reduntant) περιεχόμενο: κάποιες θεματικές ενότητες έχουν terra περιεχομένου που επαναλαμβάνεται ή αντιγράφεται. Ο ιστός βρίθει από συνταγές, μωρά, ζωάκια και όχι μόνο, όπως τα διαφημιστικά διαλείμματα της δεκαετίας του ’70.

Eπίσης, από ξεπερασμένο περιεχόμενο (outdated), είτε πρόκειται για τάσεις που πάλιωσαν είτε για μόδες που ξεπεράστηκαν είτε για πληροφορίες που δεν ενημερώθηκαν και από τετριμμένο περιεχόμενο (trivial), το οποίο δεν εμπλέκει τους χρήστες και δεν απαντά στα ενδιαφέροντά τους, αλλά αναπαράγει την εταιρική φιλολογία και πληροφορία. R.O.T. content είναι ο όρος που χρησιμοποιείται διεθνώς και εγείρει μεγάλες απαιτήσεις ώστε κάποιος να ξεχωρίσει από το θόρυβο και να διατηρηθεί μέσα στις συζητήσεις των χρηστών.

Ποιοτικό περιεχόμενο, συνολική στρατηγική
Στέφανος Καράγκος,
Founder & Information Alchemist, XPLAIN
Ζούμε σε έναν κόσμο γεμάτο ψηφιακό «θόρυβο». Υπάρχει τόση πολλή πληροφορία εκεί έξω και, δυστυχώς, πολύ «σκουπίδι», ώστε η πραγματική πρόκληση είναι το να κάνεις το περιεχόμενο ενός brand να ξεχωρίζει από τον συρφετό και να κερδίζει την προσοχή του κόσμου. Ήδη, τόσο το Facebook όσο και η Google, έχουν ανακοινώσει πως θα προσαρμόσουν τους αλγόριθμούς τους, ώστε να προωθούν περισσότερο το αξιόλογο και αναγνωρισμένο humanized περιεχόμενο αντί για τα διαφημιστικά μηνύματα. Τα brands πρέπει να ξεφύγουν από την προσκόλληση σε τακτικές τύπου «πρέπει να κάνω Χ Facebook posts την ημέρα» και να προσανατολιστούν στο να προσφέρουν περιεχόμενο πραγματικά χρήσιμο και ενδιαφέρον για τον κόσμο που τα παρακολουθεί. Και αυτό μπορεί να γίνει μόνο μέσα από μια συνολική στρατηγική φτιαγμένη στα μέτρα του κάθε brand και πάντα με βάση τις αξίες που πρεσβεύει.

Ποιες είναι οι σημαντικότερες τάσεις του content marketing για το 2014; 

Omni-screen περιεχόμενο
Αλέξανδρος Μάνος,
CEO, Inspire
Μιλώντας για content marketing ουσιαστικά μιλάμε για blog και social media posts, newsletters και videos, παρουσιάσεις powerpoint, webinars, e-books, white papers και πολλά άλλα. Με αυτή τη λογική κάθε brand κάνει κάποιου είδους content marketing. Το 2014 βλέπουμε το content marketing να παίρνει τη θέση που του αξίζει, με τα brands να αναγνωρίζουν τη σημασία του και να συστηματοποιούν την πρακτική του, είτε μέσω εξωτερικών συνεργατών, είτε και in-house εξειδικευμένων στελεχών.
Στο τοπίο αυτό, είναι βέβαιο επίσης ότι η δημιουργία περιεχομένου φιλικού στις μικρές φορητές οθόνες και σταδιακά του λεγόμενου omni-screen περιεχόμενου, αποκτά ολοένα αυξανόμενη σημασία. Τέλος, πιστεύουμε ότι θα κερδίσει η ποιότητα: δε χρειαζόμαστε περισσότερο, χρειαζόμαστε πιο ποιοτικό περιεχόμενο.


«Σχετικό και εξατομικευμένο content»
Συλβάνα Γεροντή,
Business Development Director, Cambo Industries
Αν πούμε ότι μπορούμε να μιλήσουμε για συγκεκριμένες τάσεις μέσα στο 2014, τότε η πρώτη από αυτές θα ήταν το σύντομο αλλά relevant content. Είναι πολύ σημαντικό πριν δημιουργηθεί το περιεχόμενο επικοινωνίας ενός brand, να διερευνηθεί πολύ καλά το κοινό στο οποίο απευθύνεται. Όσο καλύτερα γνωρίζεις και καταλαβαίνεις το κοινό που απευθύνεσαι τόσο πιο σύντομο και ουσιώδες θα είναι το μήνυμα που θα μπορέσεις να χτίσεις. Στην ίδια ακριβώς βαρύτητα είναι και το personalized content. Έχοντας ως δεδομένη την on the go ενημέρωση λόγω των φορητών συσκευών, αλλά και με τη χρήση των κατάλληλων εργαλείων, το content μπορεί να προσωποποιηθεί σε τέτοιο βαθμό, ώστε να χτίζει μία one-to-one επικοινωνία με τους χρήστες ανάλογα με το σημείο που βρίσκονται ή τις τρέχουσες επιλογές τους. Έτσι το περιεχόμενο μίας branded επικοινωνίας μετατρέπεται σε κάτι που χρειάζονται πραγματικά οι χρήστες και τους προσφέρεται την κατάλληλη στιγμή.

Αντίστοιχα πολύ σημαντική, ειδικά στο περιβάλλον των Social Media, είναι η εικόνα. Ένα εύστοχο και εντυπωσιακό visual σε σχέση με το marketing strategy ενός brand, «κλέβει την παράσταση» και αντίστοιχα «κλέβει» τα πολυπόθητα και πολύτιμα δευτερόλεπτα προσοχής του κοινού. Σε αυτό βοηθάει και η ανοδική τάση χρήσης video στα Social Media, που επιτρέπει τη διοχέτευση μίας πληροφορίας με έναν πιο ενδιαφέροντα τρόπο. Πάνω από το 50% του συνολικού web traffic έχει αναφορές σε video, ενώ έρευνες έχουν δείξει πως η αγοραστική αυτοπεποίθηση των καταναλωτών εξακολουθεί να ενισχύεται μετά την προβολή στοχευμένων audio-visual μηνυμάτων.

Εταιρικός ρόλος το content marketing
Γιώργος Αναγνωστόπουλος, Socialab
Πιστεύω πως η μεγαλύτερη τάση που θα δούμε στην Ελλάδα είναι το ότι το content marketing θα γίνει ρόλος μέσα σε αρκετές εταιρείες. Οι μισές κατηγορίες προϊόντων εκεί έξω, θα έχουν αυξανόμενη ανάγκη για περισσότερο, αλλά και βαθύτερο content και αυτό λογικά δε θα συνεχίσει να είναι μια λειτουργία μεταξύ των τμημάτων της εταιρείας: λίγο ο Marketing Manager, λίγο ο Digital Marketing Manager, λίγο ο Brand Manager. Κάποιος θα πρέπει να αναλάβει να έχει το συντονισμό της παραγωγής, διανομής και μέτρησης της αποτελεσματικότητας του content και αυτό είναι full time job για πολλές εταιρείες, ακόμα και μικρές. Πιστεύω ότι η ανάγκη θα ξεκινήσει από εκεί που η επαφή με τον καταναλωτή δεν έχει ενδιάμεσους, δηλαδή από υπηρεσίες (πρώτα B2B, μετά premium και σε επόμενο επίπεδο σχεδόν όλες) και τη λιανική. Τα περισσότερα FMCG μάλλον θα ακολουθήσουν πιο μετά.

Το βλέπω γιατί ως agency το κάνουμε εδώ και τέσσερα χρόνια μέσα από το suit.gr, όπου αναρτούμε ειδήσεις για digital marketing. Όσο ανεβαίνει το επίπεδο των αναγνωστών μας, τόσο αυξάνεται η ζήτηση όχι μόνο για αναμετάδοση ειδήσεων (ο οποιοσδήποτε μπορεί να το κάνει αυτό) αλλά για στοιχειοθετημένη άποψη. Και για να την έχεις αυτή, πρέπει να έχεις εμπειρία. Αυτό είναι full time job. Ίσως όμως έχει νόημα να βλέπουμε τι γίνεται και στο εξωτερικό όπου μια fun αλυσίδα Tex-Mex εστιατορίων, η Chipotle, αποφάσισε να αναδείξει την ποιότητα στις πρώτες ύλες του φαγητού της με το να δημιουργήσει μια «τηλεοπτική» σειρά στο Hulu. Σε αυτήν, η κεντρική πλοκή αφορά σε μια μεγάλη εταιρεία τροφίμων που στο βωμό του κέρδους κάνει το φαγητό των καταναλωτών ολοένα και πιο επικίνδυνο. Και φυσικά υπάρχει ένας μικρός ήρωας που αντιστέκεται, κάτι σαν το γαλατικό χωριό. Κάτι σαν την ίδια την Chipotle, σε μια αγορά που κατακλύζεται από junk food. Ο καταναλωτής τη βλέπει τη σύνδεση.

Να δουλέψουμε όπως στο Hollywood!
Ηλίας Παντελόπουλος,
Γενικός Διευθυντής, Bakers | digital communication
Όποιος στοιχηματίσει και επενδύσει στη δύναμη της εικόνας και του video, θα έχει προβάδισμα. Βέβαια στην Ελλάδα δεν έχει δημιουργηθεί ακόμα η κατάλληλη ψηφιακή κουλτούρα όπου αξιοποιεί το περιεχόμενο, τη δημοσιογραφία και τα digital media. Υπάρχει ακόμα η αντίληψη ότι το internet είναι ένα φθηνό μέσο και αυτό πρέπει να αλλάξει. Υπάρχει ανάγκη για επένδυση σε ποιοτικές παραγωγές, σε καλούς νέους δημοσιογράφους και bloggers, σε νέα niche digital μέσα και ταυτόχρονα να δημιουργηθούν συνεργασίες με επαγγελματίες παραγωγούς περιεχομένου εικόνας και video, ώστε να παράγεται ολοκληρωμένο storytelling. Πρέπει να δουλέψουμε όπως στο Hollywood, πολλά άτομα εξειδικευμένα για ένα ενιαίο άρτιο αποτέλεσμα.

Οι άνθρωποι που κατανοούν τη σύγχρονη δημοσιογραφία, επίσης, θα παίξουν μεγάλο ρόλο, και εδώ υπάρχει ευκαιρία για νέους και άνεργους δημοσιογράφους να μπουν και να συνεργαστούν με agencies βοηθώντας στο storytelling. To λεγόμενο native advertising, είναι αυτό που φέτος θα παίξει ιδιαίτερο ρόλο στον νέο τρόπο έμμεσης διαφήμισης μέσω της αξιοποίησης περιεχομένου. Από μόνο του αυτό δεν σημαίνει οτι υπάρχει στρατηγική, θα πρέπει να συνδεθεί με την μέτρηση του confluence που επιφέρει, καθώς και με την πραγματική δημιουργία buzz στο οργανικό περιβάλλον.

Η εξάπλωση του Native Advertising
Σταύρος Κοντακτσής,
Vice-President & Strategy Director, avakon+
Νομίζω πως η σημαντικότερη τάση είναι αναμφισβήτητα το native advertising και το τρόπος που αυτό εξαπλώνεται. Ζούμε σε μία περίοδο που δεν υπάρχουν πλέον νόρμες στον τρόπο που μπορεί κάποιος να αναπτύξει τη διαφημιστική του στρατηγική. Ήδη, ο IAB προσπάθησε διεθνώς να το οριοθετήσει και να του δώσει φόρμα, μιας και αναγνωρίζει τα δεδομένα που αλλάζουν. Όλα τα υπόλοιπα έρχονται σε δεύτερη μοίρα και σιγά σιγά θα δούμε όλο και περισσότερες «εμπειρίες» να αναπτύσσονται σε διάφορες πλατφόρμες με στόχο να κερδίσουν τα μάτια του κοινού.

Integration!
Τηλέμαχος Μαυράκης,
Group Managing Director, Admine
Integration, integration, integration.


Αυξανόμενη επένδυση και mobile «κατανάλωση»
Γιώργος Γκριτζάλας,
Head of Digital, PIG, Αea Relate
Σίγουρα η πιο σημαντική τάση για την Ελλάδα είναι η αυξανόμενη πίστη και επένδυση στο content marketing από πελάτες και διαφημιστές που οδηγούν έτσι σε επενδύσεις και τα ίδια τα μέσα, προσφέροντας μία διαρκώς αυξανόμενη λίστα επιλογών σε διαθέσιμα «εγχώρια» οχήματα. Διεθνώς τώρα, όλο και περισσότερο ακούμε για δημιουργία της θέσης «Chief Content Officer», ενώ η φιλοσοφία της παραγωγής περιεχομένου περνάει σε ολόκληρες τις επιχειρήσεις. Τέλος, πρέπει να σημειωθεί και η τάση της cross-platform και κυρίως mobile κατανάλωσης περιεχομένου, που παγιώνεται πλέον το 2014.

«Real time content marketing»
Τάσος Σαρτζής,
Digitall Director
Ομολογώ ότι θα κάνω προσπάθεια για να ξεχωρίσω τις 3-4 πιο σημαντικές καθώς ανάλογα με το case ενδέχεται να υπάρχουν τουλάχιστον 15 (ναι είναι πραγματικό νούμερο). Θα έβαζα λοιπόν πρώτη τη γενικότερη φιλοσοφία του real time content marketing. Δηλαδή, συζήτηση και όχι απλά παράθεση περιεχομένου σε χρόνο που ορίζεται από το κοινό. Δίπλα της θα έβαζα την υιοθέτηση ή ενσωμάτωση της τεχνολογίας, ώστε να είναι τα πάντα μετρήσιμα. Θα προσέθετα μία γενναία «δόση» από ενέργειες που θα έθεταν το content ως το καινούριο «νόμισμα» για την προώθηση πωλήσεων.

Όπως ξέρετε, ο καταναλωτής μέσω του marketing στην πραγματικότητα γνωρίζει καλύτερα το brand και αυτό πλέον οι άνθρωποι των πωλήσεων το γνωρίζουν. Καιρός δεν είναι λοιπόν να αξιοποιηθεί το μεγαλύτερο όπλο του Learning Party; Και τελευταίο, θα ήθελα να προσθέσω την ουσιαστική πλέον απόπειρα των brands να «παντρέψουν» τα περίφημα earned, paid και owned media δημιουργώντας εσωτερικά μηχανισμούς ή και μικρούς οργανισμούς που σε συνεργασία με τα agencies θα προσφέρουν το σωστό περιεχόμενο την κατάλληλη στιγμή.

Mobile & metrics
Άννα Καρακατσάνη,
Country Manager, ThinkDigital, Ελλάδα, Κύπρος, Αλβανία
Οι βασικές τάσεις για το Content Marketing πιστεύω ότι θα είναι οι ίδιες με τις μεγάλες τάσεις στο Digital Marketing. Εγώ προσωπικά θα εστιάσω πάντως σε δυο: Mobile και νέα Metrics. Mobile, καθώς όλο και περισσότερη κατανάλωση περιεχομένου γίνεται σε κινητές συσκευές. Και νέα Metrics, επειδή η ψηφιακή επικοινωνία μπορεί να προσφέρει στα brands πολύ περισσότερα από clicks, χάρη σε KPIs που είναι άμεσα συνδεδεμένα με την επικοινωνιακή στρατηγική, όπως Reach, Engagement, Frequency και Brand Recognition.

«Προσωποκεντρικό μήνυμα»
Στέφανος Καράγκος,
Founder & Information Alchemist, XPLAIΝ
Τα νέα δεδομένα επιτάσσουν να προσφέρουν τα brands περιεχόμενο που να ενδιαφέρει τον κόσμο που το λαμβάνει, αντί για ένα ακόμη διαφημιστικό μήνυμα. Έτσι, το περιεχόμενο θα πρέπει να γίνει προσωποκεντρικό και να εστιάζει στον άνθρωπο – δέκτη και όχι σε ένα απρόσωπο target group με μόνο κοινό σημείο την ηλικία. Θα πρέπει επίσης το content να είναι προσεκτικά σχεδιασμένο και κάτω από το σωστό context ώστε να συνδέει αρμονικά τις αξίες του κάθε brand με το κοινό του, τα ενδιαφέροντά τους και με το τι εκείνοι αναζητούν, ώστε να δημιουργήσει τον απαραίτητο συναισθηματικό δεσμό. Και φυσικά θα πρέπει να είναι πολύ προσεκτικά σχεδιασμένη η όλη στρατηγική προσέγγιση, αλλά και το κάθε μήνυμα ώστε να μην καταλήξει να γίνεται spam για τον παραλήπτη, φέρνοντας τα αντίθετα από τα επιθυμητά αποτελέσματα.

Tα «νέα» 5Π του marketing
Ζωζέτα Μηλιοπούλου,
Ph.D., Creative & Content Director, Tenfour
Τα 5Π του μάρκετινγκ, αναδιατυπωμένα ως εξής:
Ποιότητα: χρειαζόμαστε πιο «ψαγμένο» και όχι επιφανειακό περιεχόμενο. Περισσότερη προσπάθεια στην αναζήτηση και τη δημιουργία. Μέχρι τώρα αρκούσαν οι πιο «εύκολες» λύσεις αλλά ο χρήστης εκπαιδεύεται, διεκδικεί και ανεβάζει τον πήχη. Χρειαζόμαστε τη συνδρομή ειδικών, την αναδρομή στην ιστορία μαρκών και οργανισμών, τη δημιουργικότητα και την καινοτομία.
Πρωτοτυπία: οι μύριες εγκρίσεις για να αναρτηθεί στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ένα σχόλιο, οι αέναες επαναλήψεις των δελτίων τύπου και οι παροτρύνσεις «απαντήστε και κερδίστε» βαθμιαία θα τραβούν όλο και λιγότερο το ενδιαφέρον. Η ξύλινη εταιρική διάλεκτος και η πολιτική ορθότητα πρέπει να δώσουν τη θέση τους σε πιο αυθόρμητες, άμεσες απαντήσεις και σε πιο ολοκληρωμένες προτάσεις γύρω από τις επιθυμίες και τις πραγματικές ανάγκες των χρηστών.
Πηγές: η λύση ενός κειμενογράφου που κάνει αντιγραφή και επικόλληση βάζοντας χαριτωμένες επικεφαλίδες αρχίζει να φαίνεται ήδη ξεπερασμένη. Οι οργανισμοί και οι μάρκες βαθμιαία μαθαίνουν να μοιράζονται περιεχόμενο άλλων – αναγνωρίζοντας τη συνεισφορά τους με ένα σύνδεσμο. Οι πηγές ποιοτικού περιεχομένου δεν είναι «ντροπή». Είναι σεβασμός.
Παραγωγή: Αν και το YouTube αλλάζει τους κανόνες των παραγωγών που γνωρίζαμε, η ανάγκη για ευρηματικό περιεχόμενο και υψηλής αξίας παραγωγές είναι ήδη εμφανής στο βίντεο, στη φωτογραφία, στις εφαρμογές αλλά και στα κείμενα.
Περιβάλλον: ο παγκόσμιος ιστός και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης απομονώνουν συχνά το περιεχόμενο και το τοποθετούν σε εντελώς διαφορετικά συμφραζόμενα. Η αυτοτέλεια και η δύναμη μιας «μονάδας περιεχομένου» έχουν πρωταρχική σημασία. Ένα άρθρο, ένα σχόλιο, ένα βίντεο που κάποιος μοιράζεται, αποκόπτονται τελείως από τον έλεγχο μιας μάρκας. Καλούμαστε να δημιουργούμε περιεχόμενο που πατά στα πόδια του, ώστε να διαδίδεται αφ’ ενός αλλά να εκλαμβάνεται σωστά αφ’ ετέρου. Κι αυτό είναι μια πραγματική πρόκληση.


Αυξάνεται η σπουδαιότητα του content για τα brands
Τα brands έχουν αρχίσει να συνειδητοποιούν όλο και περισσότερο τη σημασία που έχει το περιεχόμενο για τη δημιουργία και διατήρηση σχέσεων με τους καταναλωτές, καθώς και τον ρόλο του στη μετατροπή του social media κοινού σε αγοραστές.

Ποιος είναι ο ρόλος, η δυναμική και το μερίδιο του budget που επενδύετε στο Content Marketing, στο πλαίσιο του ευρύτερου πλάνου digital marketing που υλοποιείτε; Πώς θα διαμορφωθεί το 2014;

Εφαρμόζουμε στην πράξη το storytelling
Ονίκ Παλαντζιάν,
CEO, Europa Profil Aluminium
Παρόλο που είμαστε μία λεγόμενη «βαριά» βιομηχανία, έχουμε διάπλατα ανοιχτές τις πόρτες μας, γιατί, απλά, πιστεύουμε ότι η σωστή ενημέρωση των κατασκευαστών και των καταναλωτών είναι προς όφελος όλων μας. Μέσω του Europa blog και του Facebook group αναδεικνύουμε ιστορίες που έχουν σημασία να ακουστούν. Φιλοξενούμε ήδη – και προγραμματίζουμε ακόμη περισσότερες – συνεντεύξεις συνεργατών κατασκευαστών αλουμινίου, ιστορίες με εθελοντικές προσπάθειες, αλλά και θέματα που προβάλλουν την ίδια τη δουλειά τους, τις δυσκολίες και τις προκλήσεις τους. Σε ειδική ενότητα στο site μας θα προβάλλουμε σχέδια και έργα αρχιτεκτόνων. Συνεντεύξεις και παρουσιάσεις της διοίκησης και των στελεχών της εταιρείας φιλοξενούνται κατά καιρούς σε διάφορα μέσα επικοινωνίας, με ευρύτερη θεματολογία πλέον των εταιρικών. Τα στοιχεία αυτά, λοιπόν, συνηγορούν στο ότι έχουμε το περιεχόμενο, τους τρόπους και φυσικά την διάθεση και τους πόρους για να συνεχίσουμε να εφαρμόζουμε στην πράξη το λεγόμενο story telling.

Πτυχή με ιδιαίτερη αξία το content marketing
Κορίνα Πατέλη
– Bell, Διευθύντρια Εταιρικής Επικοινωνίας, Fiat Group Automobiles Hellas
Η φιλοσοφία της μετάβασης σε μια νέα λογική επικοινωνίας που τοποθετεί τον καταναλωτή σε ρόλο συνομιλητή και αναγάγει το αυτοκίνητο σε αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητάς μας αποτελεί χαρακτηριστικό της διεθνούς τοποθέτησης του ομίλου Fiat. Στην Ελλάδα, τα βήματα που έχουμε κάνει στην κατεύθυνση αυτή το τελευταίο διάστημα καταδεικνύουν το ενδιαφέρον μας για το digital marketing με το κομμάτι του content να αποτελεί πτυχή με ιδιαίτερη αξία. Στο πλαίσιο αυτό, η στρατηγική επικοινωνίας που έχουμε επεξεργαστεί για το 2014, δημιουργεί τις προϋποθέσεις ολοένα εντεινόμενης παρουσίας μέσω της συγκεκριμένης προσέγγισης.

Επικοινωνώντας αξίες και βαθύτερα μηνύματα
Ιωάννης Μιαούλης,
Υπεύθυνος προϊόντων Misko
Η Misko έχει ξεκινήσει δυναμικά από το 2011 την παρουσία της στο digital marketing, ενισχύοντας κάθε χρόνο τις ενέργειες και την επικοινωνία της.
Σε αυτό το πλαίσιο θα συνεχίσουμε και θα αναπτύξουμε ακόμα περισσότερο και τη φετινή χρονιά το digital
αλλά και πιο ειδικά το content marketing, με στόχο τη διάδραση με τον καταναλωτή και την παροχή σε αυτόν χρήσιμων πληροφοριών για το προϊόν.

Διατήρηση και διεύρυνση πελατολογίου, ενίσχυση brand name
Τέτη Μαλτέζου,
Digital Marketing Manager, Holmes Place Greece
Ένα πολύ σημαντικό κομμάτι του εταιρικού marketing budget της Holmes Place, εάν όχι το μεγαλύτερο, καταναλώνεται σε ενέργειες που αφορούν στο digital marketing με online διαφημιστικές καμπάνιες και καμπάνιες προώθησης πωλήσεων μέσω digital marketing tools & media (Apps, e-newsletters, e-mailings, social media marketing, PPC, SEO, websites, κ.ά.).

Κατ’ επέκταση και το Content Marketing, είναι πλέον πολύ σημαντικό για τη διατήρηση και διεύρυνση του πελατολογίου της, καθώς και την ενίσχυση του brand name της, με την καθιέρωση της Holmes Place ως Wellness Expert. Αναβαθμίζοντας λοιπόν το digital προφίλ της, η εταιρεία προχώρησε στη δημιουργία νέου website (www.holmesplace.gr), μοντέρνου σχεδιασμού και σε μια interactive πλατφόρμα, σημαντικό τμήμα της οποίας στηρίζεται σε engaging content, με online άρθρα και tips βασισμένα στο τρίπτυχο της φιλοσοφίας της: Move well, Eat well, Feel well.

Προσέλκυση και εμβάθυνση σχέσεων
Ρόζη Αθανασίου
, Διευθύντρια Marketing, Wholesale Banking, Eurobank
Στα projects που έχουμε αποφασίσει να επενδύσουμε ψηφιακά, δουλεύουμε συνήθως με διττή στρατηγική: προσέλκυση και εμβάθυνση σχέσεων. Η διαφήμιση κάνει τη δουλειά για την προσέλκυση, ενώ το content management επιτυγχάνει την εμβάθυνση και τη διεύρυνση της σχέσης, μαζί με τα παράπλευρα επικοινωνιακά οφέλη που έρχονται από τη διάχυση της θετικής εμπειρίας από τα ίδια τα μέλη της ψηφιακής μας κοινότητας. Σε αυτό το πλαίσιο, η επένδυσή μας στο content management είναι σημαντική και η στρατηγική μακροχρόνια.

Βασικός πυλώνας social media στρατηγικής
ΑΒ Βασιλόπουλος
To Content Marketing αποτελεί βασικό πυλώνα της στρατηγικής μας στα Social Media και σημείο διαφοροποίησης από τους ανταγωνιστές μας. Η παροχή έγκυρου, χρήσιμου και ενδιαφέροντος περιεχομένου στην κοινότητα που έχουμε αναπτύξει αποτελεί καθημερινό στοίχημα για την ΑΒ. Γι’ αυτό και το Content Marketing παρουσιάζει μεγάλη δυναμική και προσαρμόζεται στις ανάγκες που αναδύονται από την ανάλυση της κοινότητας και φυσικά όλα όσα πρεσβεύει το brand της AB. Τέλος, το Content Marketing εντάσσεται στο μηνιαίο κόστος υποστήριξης που μας παρέχει το agency με το οποίο συνεργαζόμαστε και το μερίδιο budget που καταλαμβάνει παραμένει σταθερό και πολύ κοντά στα περσινά επίπεδα.