Τα Social Media Awards επέστρεψαν εφέτος ριζικά ανανεωμένα και σχεδιάστηκαν για πρώτη φορά με την υποστήριξη του Facebook. Με την Τελετή Απονομής λίγες μέρες μακριά, «μπήκαμε» στο μυαλό των Προέδρων της Κριτικής Επιτροπής αναζητώντας τον αντίκτυπο των αλλαγών στα έργα που μελέτησαν.

Με νέες ενότητες, νέες (αισθητά λιγότερες) κατηγορίες, νέα ζητούμενα υποψηφιότητας, κριτήρια αξιολόγησης, ακόμα και νέα Κριτική Επιτροπή -καθότι συμμετείχαν και στελέχη από την ελληνική αγορά-, τα Social Media Awards 2019 ήρθαν ριζικά ανανεωμένα. Για πρώτη φορά σχεδιάστηκαν με την υποστήριξη του Facebook, έχοντας ως στόχο να δώσουν ακόμα μεγαλύτερη αξία στην ίδια τη διάκριση και, παράλληλα, να εκπαιδεύσουν την ελληνική αγορά πάνω σε όλα όσα προκρίνει ως σημαντικά το ίδιο το Facebook.

Ενδεικτικές αλλαγές
Κάπως έτσι, λοιπόν, αποφασίστηκε, για παράδειγμα, τα Facebook, Instagram, Messenger και Whatsapp να ενωθούν εις ενότητα μίαν («Facebook Family of Apps»), αλλά και να προστεθούν εξειδικευμένες κατηγορίες γύρω από την καινοτομία και την εξωστρέφεια, όπως οι «Cross-border Business», «Dynamic Ads», «Messaging» και «Test & Learn», οι οποίες ενθάρρυναν μία συγκεκριμένη μεθοδολογία και έναν πιο επιστημονικό τρόπο σκέψης.

Παράλληλα, επειδή οι 2 από τις 5 ενότητες αφορούσαν στο YouTube, συνεργαστήκαμε και με την ομάδα της Google για να προσαρμόσουμε τις κατηγορίες στις ανάγκες και προσταγές της νέας εποχής: «YouTube for Action», «Innovative Use of YouTube Trends & Insights» και πολλές άλλες, που αναδεικνύουν όλα όσα έχουν σημασία και αξία στις μέρες μας.

Όσα είδαν οι Πρόεδροι της Κριτικής Επιτροπής
Στις 13 Νοεμβρίου θα πραγματοποιηθεί η Τελετή Απονομής των Social Media Awards 2019. Η αξιολόγηση της Κριτικής Επιτροπής ολοκληρώθηκε και ήρθε η ώρα να επιβραβεύσουμε τους κορυφαίους. Αυτούς που έβαλαν τον πήχη πολύ ψηλά και δημιούργησαν best practices, η ανάδειξη των οποίων θα βοηθήσει την εγχώρια αγορά να εξελιχτεί ακόμα περισσότερο.

Παράλληλα, όμως, θέλαμε και να «μπούμε» στο μυαλό της Κριτικής Επιτροπής, για να μας λύσει απορίες και να αναλύσει όσα είδε εφέτος, τι τους έκανε θετική εντύπωση, τι χρήζει βελτίωσης. Γι’ αυτό και δώσαμε το λόγο στους τρεις Προέδρους της εφετινής Κριτικής Επιτροπής. Την Ελένη Καραμαλέγκου, Jury President – The Brand Side, τον Βαγγέλη Κωβαίο, Jury President – The Platform Side και την Χρύσα Χατζησάββα, Jury President – The Agency Side.

DF: Ο ρόλος των Social Media Awards είναι και εκπαιδευτικός. Ποιο μήνυμα θέλετε να περάσετε μέσω των βραβευμένων έργων στην αγορά; Tι χαρακτηριστικό είχαν οι υποψηφιότητες που ξεχώρισαν εφέτος;

Ελένη Καραμαλέγκου: Αυτό που διαφοροποίησε τις υποψηφιότητες, οι οποίες συγκέντρωσαν τις υψηλότερες βαθμολογίες, ήταν η ολιστική αντιμετώπιση των ενεργειών ως προς το δημιουργικό, το planning και το performance. Ξεχώρισαν οι υποψηφιότητες που είχαν δημιουργικό tailored στο Μέσο και ήταν mobile-first, με δυνατό planning και buying και διαρκές optimization.

Βαγγέλης Κωβαίος: Στα φετινά Social Media Awards βραβεύτηκαν τα έργα που επέδειξαν έναν συνδυασμό mobile-first δημιουργικότητας και καινοτομίας στο δίκτυο εφαρμογών και υπηρεσιών του Facebook, αποδεικνύοντας παράλληλα πραγματική επιχειρηματική αξία για τους διαφημιζόμενους. Σε ένα συνεχώς μεταβαλλόμενο τοπίο όπου η μάχη για την προσοχή του καταναλωτή εντείνεται αλλάζοντας σημαντικά τις πρακτικές Marketing, είναι πολύ αισιόδοξο να βλέπουμε έργα να πετυχαίνουν.

Xρύσα Xατζησάββα: Οι υποψηφιότητες που ξεχώρισαν εφέτος ανέδειξαν δημιουργική σκέψη, στρατηγική και μεθοδικότητα, που συχνά σπανίζουν ως συνδυασμός. Βραβεύοντας τις συγκεκριμένες συμμετοχές, θέλαμε να περάσουμε το μήνυμα ότι οι ομάδες που δείχνουν θέληση, καθώς και το όραμα να επιφέρουν πρόοδο στην αγορά ως σύνολο, πέρα από τη διεκπεραίωση μιας καμπάνιας, είναι εκείνες που πρέπει να γίνονται παράδειγμα προς μίμηση. Παράλληλα, το πνεύμα συνεργασίας και ομαδικής σκέψης ήταν ιδιαίτερα έκδηλο σε εκείνες τις συμμετοχές που εκπροσώπησαν εξίσου αξιοπρεπώς και το κομμάτι του δημιουργικού αλλά και το στρατηγικό/media κομμάτι.

DF: H διάκριση στα Social Media Awards 2019 αποδείχτηκε δυσκολότερη από κάθε άλλη χρονιά, με το ποσοστό επιτυχίας να πέφτει σε κάποιες ενότητες κάτω από το 20%. Τι έλειψε από πολλές υποψηφιότητες;

Ελένη Καραμαλέγκου: Ο αυξημένος βαθμός δυσκολίας ήταν, ως ένα βαθμό, αναμενόμενος, μιας και αυτήν τη χρονιά η δομή των βραβείων άλλαξε. Ωστόσο, νομίζω πως σε αυτό συνέβαλε και η εξέλιξη του ίδιου του Μέσου. Τα Social Media έχουν πλέον ωριμάσει και χρήζουν πολύ πιο προσαρμοσμένης επικοινωνίας σε σχέση με το παρελθόν. Πολλές από τις υποψηφιότητες, χωρίς απαραίτητα να υστερούν σε στρατηγικό σχεδιασμό, δεν αξιοποίησαν ολιστικά τις δυνατότητες που προσφέρουν αυτά τα Μέσα. Αυτή ήταν και η ειδοποιός διαφορά των εφετινών βραβείων.

Βαγγέλης Κωβαίος: Στα πλαίσια της συνεργασίας μας με τα φετινά Social Media Awards προσπαθήσαμε να αναδείξουμε τις καμπάνιες που μπόρεσαν να αξιοποιήσουν τις δυνατότητες του εκάστοτε μέσου και να προσαρμοστούν στη σύγχρονη καταναλωτική συμπεριφορά. Συνολικά το επίπεδο των συμμετοχών ήταν υψηλότερο από τις προηγούμενες χρονιές αλλά αντίστοιχα προσαρμόστηκαν και τα κριτήρια αξιολόγησης, αυξάνοντας το βαθμό δυσκολίας για βράβευση.

Ορισμένες υποψηφιότητες είχαν καλές δημιουργικές ιδέες, ωστόσο απουσίαζε η κατάλληλη προσαρμογή τους στα διάφορα placements (feed, stories, κλπ). Σε άλλες περιπτώσεις, υπήρχαν έργα που οι επικοινωνιακοί στόχοι δεν ήταν ευθυγραμμισμένοι με τα αντίστοιχα KPIs, με αποτέλεσμα να μην μπορεί να αποτιμηθεί η αποτελεσματικότητα με αντικειμενικά κριτήρια.

Xρύσα Xατζησάββα: Όπως και τις περισσότερες χρονιές, έτσι και εφέτος, είδαμε πολύ δυνατές υποψηφιότητες, πράγμα που σαφώς ενισχύει τον ανταγωνισμό και καθιστά δύσκολη την αξιολόγηση. Παρ’ όλα αυτά είδαμε από αρκετές συμμετοχές να λείπει η συνοχή ως προς την παρουσίαση του case study, χωρίς να σημαίνει απαραίτητα ότι υστερούσαν στην υλοποίηση. Πολλές φορές δεν είναι τι λες αλλά πώς το λες!

DF: Εν τέλει, έχοντας αξιολογήσει εκατοντάδες υποψηφιότητες, ποια είναι η βασική συμβουλή που θα δίνατε σε agencies και brands που επενδύουν στο Social Media Marketing;

Ελένη Καραμαλέγκου: Να μην διστάζουν να δοκιμάζουν καινούργια πράγματα και, όπου τους δίνεται η δυνατότητα, να βγαίνουν από την πεπατημένη. Τα Social Media αλλάζουν πολύ γρήγορα και αυτό που λειτουργεί για μία καμπάνια δεν λειτουργεί για μία άλλη. Όσο πιο πολύ πειραματιστούν με τα functionalities που υπάρχουν, τόσο πιο πολλά θα μάθουν και θα μπορέσουν να ενσωματώσουν στις μακροπρόθεσμες στρατηγικές τους.

Βαγγέλης Κωβαίος: Οι βασικοί παράγοντες επιτυχίας στο Marketing ήταν πάντα ο συνδυασμός της δημιουργικότητας με την αποτελεσματικότητα. Οι ίδιοι κανόνες παραμένουν και σήμερα στα Social Media. Έχοντας ως νέο δεδομένο την περιορισμένη προσοχή των καταναλωτών, θα προτείναμε στα brands και τα agencies να επικεντρωθούν στην προσαρμογή των δημιουργικών ιδεών στον τρόπο κατανάλωσης του εκάστοτε Μέσου και, παράλληλα, να αφομοιώσουν μια λογική συνεχούς βελτίωσης (test & learn).

Για όσους επιθυμούν να αξιοποιήσουν τις δυνατότητες των λύσεων Marketing στο Facebook Family of Apps, συστήνουμε το Facebook Blueprint, μια δωρεάν εκπαιδευτική πλατφόρμα που δημιουργήθηκε αποκλειστικά για να εκπαιδεύσει επιχειρήσεις ανεξαρτήτως μεγέθους σε όλο τον κόσμο πάνω στις καλές πρακτικές στο Social Media Marketing.

Xρύσα Xατζησάββα: Τα Social Media είναι ένα πανίσχυρο Μέσο προώθησης ενός brand. Το γεγονός, όμως, ότι το περιβάλλον στα μεσα κοινωνικής δικτύωσης εναλλάσσεται συνεχώς και το περιεχόμενο φαντάζει αναλώσιμο, δεν σημαίνει ότι η στρατηγική ενός brand πρέπει να βασίζεται σε βραχυπρόθεσμους στόχους.

Ενώ το Marketing σε αυτόν το χώρο δίνει πολλές φορές την αίσθηση της απλοϊκότητας λόγω της «άμεσης» φύσης του, τα brands οφείλουν παράλληλα να λαμβάνουν υπόψη τους ότι είναι εξαιρετικά εκτεθημένα στα Social Media.

Συνεπώς, το αφήγημά τους, η ιστορία τους θα πρέπει να είναι συγκροτημένο και να είναι αποτέλεσμα ώριμης σκέψης… Αν και το περιεχόμενο στα Social Media είναι, λοιπόν, αναλώσιμο, δεν θα πρέπει να ξεχνάμε ότι το κοινό είναι στην ουσία αυτό που καθορίζει τις τάσεις και το περιεχόμενο.

«Facebook’s Brilliant Basics Checklist»
Είναι η ενέργειά σας σύμφωνα με τα global guidelines του Facebook; Επιχειρήστε να απαντήσετε με «ναι» ή «όχι» τις παρακάτω ερωτήσεις, οι οποίες θεωρούνται ως τα «Brilliant Basics of Marketing» στο Facebook Family of Apps. Αν η απάντησή σας είναι καταφατική, συγχαρητήρια. Αν όχι, τότε ξέρετε που αξίζει να δώσετε μεγαλύτερη έμφαση.

Creative
– Did the campaign use vertical video (in format 4:5 or 9:16) for feed and stories?
– Is the video duration up to 15’’?
– Does it incorporate brand identity such as logo OR iconic assets within the first 3 seconds?
– Is it designed for sound-off (i.e uses text overlay OR caption for VO)?
– Were the creative assets of the campaign customized for various placements such as Stories, Feed, In-stream?
– Were the creative assets integrated, connecting short-form with interactive and immersive content on Facebook Family of Apps?

Planning/Buying
– Was the campaign objective connected to a business challenge?
– Did the campaign use broad enough audiences?
– Did the campaign use automatic placements?
– What was the campaign duration?

Measurement
– Is the KPI aligned with the objective?
– What was the type of measurement used?
– Are the results based on incrementality measurement such as lift studies?
– Are the results comparable to past-performance OR vertical & global benchmarks?

Η Τελετή Απονομής των Social Media Awards 2019 θα πραγματοποιηθεί την Τετάρτη 13 Νοεμβρίου, στο Fantasia Live (Λ. Ποσειδώνος 5, Ελληνικό).