Από τους σχεδιαστές στον τελικό χρήστη

Να όμως που τα πράγματα έχουν αλλάξει και τώρα, ανάμεσα σε άλλα, οι γραφίστες (και όλα τα ανήσυχα, δημιουργικά πνεύματα) έχουν στη διάθεσή τους ένα από κάθε άποψη άρτιο βιβλίο, το «Σχεδιασμός περιοδικών εκδόσεων» – εις γλώσσαν ελληνικήν, βέβαια, και με όλα όσα θα ήθελε να βρει ο κάθε ενδιαφερόμενος! Ας δούμε ποια είναι αυτά, που απλώνονται σε πέντε ενότητες.

Η πρώτη ενότητα είναι η εισαγωγική και ανακεφαλαιώνει τι είναι το editorial design και πώς αυτό -τουτέστιν ο σχεδιασμός μιας ενημερωτικής έκδοσης- διαφέρει από άλλα είδη σχεδιασμού. Πραγματικά, χρειάζεται να συνειδητοποιήσουμε το ότι ένα περιοδικό, μια εφημερίδα, έχουν τελείως διαφορετική φιλοσοφία από εκείνη ενός διαφημιστικού εντύπου! Στην ενότητα αυτή θα παρακολουθήσουμε και διάφορα «πρακτικά» θέματα, όπως ποιοι είναι οι άνθρωποι που δημιουργούν ένα ενημερωτικό έντυπο, πώς συνεργάζονται, πώς οργανώνουν την έκδοση. Δεν λείπει και ένας χρονολογικός πίνακας που ξεκινάει από το 105 μ.Χ. (όταν εφευρέθηκε το χαρτί στην Κίνα) και παρακολουθεί όλα τα σημαντικά σχετικά γεγονότα μέχρι σήμερα.

Η δεύτερη ενότητα ονομάζεται «Ανατομία ενός εντύπου» και επισημαίνει ότι μια έκδοση πρέπει να διαμορφώνει τη φιλοσοφία της ευθύς εξ αρχής, πριν ακόμα από την έκδοση του πρώτου τεύχους. Να επιλέξει το κοινό της και στο κοινό αυτό να απευθυνθεί με την ανάλογη σχεδιαστική συνέπεια – από το λογότυπο μέχρι το εξώφυλλο και από τα περιεχόμενα μέχρι το ύφος.

Στην τρίτη ενότητα -«Σχεδιαστική διαδικασία»- μπαίνουμε στην πράξη, για να δούμε ποια είναι τα σωστά βήματα για το σχεδιασμό μιας έκδοσης, ποια είναι τα στοιχεία που δίνουν χαρακτήρα, ποιες ανατροπές περιμένουν στη γωνία, πώς ο σχεδιασμός χρειάζεται ευελιξία για να ανταποκρίνεται στις εκάστοτε ανάγκες. Σε ένα καλά σχεδιασμένο έντυπο, τίποτα δεν είναι τυχαίο – όσο και αν φαίνεται έτσι. Από κοντά και η επόμενη ενότητα, με τίτλο «Σχεδιαστικές ικανότητες», που θα μας εισαγάγει σε ειδικότερες πρακτικές λεπτομέρειες της έκδοσης, ακόμα και τυπογραφικά «μυστικά».

Η λίαν συναρπαστική τελευταία ενότητα αναφέρεται στο παρελθόν και στο μέλλον, ξεκινώντας από «ιστορικές» σελίδες για να καταλήξει στις εκδόσεις της ψηφιακής εποχής. Μήπως, λίαν συντόμως, τελικός σχεδιαστής θα είναι ο ίδιος ο «χρήστης» της ψηφιακής έκδοσης;

Όπως είναι φυσικό, η έκδοση είναι καλοσχεδιασμένη, με σωστούς ελληνικούς όρους και με πλήθος εικόνων που τεκμηριώνουν τα όσα αναφέρονται.

Τίτλος πρωτοτύπου: Editorial Design. Μετάφραση: Στέλιος Τριανταφύλλου.

Για τη συγγραφέα
Η Yolanda Zappaterra είναι συγγραφέας και σχεδιάστρια. Έχει γράψει 4 βιβλία γραφιστικής, αρθρογραφεί τακτικά στα περιοδικά Design Week, Grafik και Time Out, και είναι λέκτορας στο Central Saint Martins College of Art & Design, όπου διδάσκει στο τμήμα Graphic & Industrial Design.

Έκδοση: Dart Books, 2008, Σελίδες: 208, Διαστάσεις: 21,5 x 25,5, Τιμή: €32,95 [www.dartbooks.gr]