Σύμφωνα με την ίδια μελέτη, περίπου 22 δισ. δολάρια σε παγκόσμια έσοδα έχουν «μπλοκαριστεί» φέτος και το ποσό αναμένεται να ανέβει στα 41 δισ. δολάρια του χρόνου. Το ad-blocking δεν γιγαντώνεται μονάχα στο desktop, προκαλεί ήδη και το mobile. Με άλλα λόγια, πρόκειται για μια ολοκληρωτική επίθεση αυτού που γνωρίζαμε ως «audience», στο μόνο πράγμα που έχει αξία: Στην προσοχή μας και στον τρόπο με τον οποίο επιλέγουμε να τη μοιράσουμε. Για πρώτη φορά, το «κοινό» σηκώνει ανάστημα στους διαφημιστές και στον ανηλεή βομβαρδισμό της online εμπειρίας του με μηνύματα ενίοτε ενδιαφέροντα, αλλά συνήθως άσχετα και ενοχλητικά.

Τα παραπάνω είναι επιχειρήματα ενάντια στο ad-blocking τα οποία περιστρέφονται κυρίως γύρω από τις οικονομικές ζημιές που επιφέρει. Εάν η διαφήμιση είναι το κυρίαρχο επιχειρηματικό μοντέλο, μήπως υιοθετώντας λογισμικό ad-blocking συνωμοτούμε όλοι σιωπηρά στο θάνατο του Internet; Μήπως επίσης, όπως λέει το AdAge, πρόκειται για μια «απλή, καθαρή ληστεία»;

Οι χρήστες του ad-blocking έχουν πολλά επιχειρήματα ενάντια σε αυτή την άποψη, όπως είπαμε παραπάνω. Και στις δύο περιπτώσεις όμως, υπάρχει ένα ελάττωμα: Έχουμε ενσωματώσει στη σκέψη μας την άποψη που λέει ότι η προσοχή και η ιδιωτικότητα είναι αυτό που «διατίθεται». Οι χρήστες του Internet προσπαθούν να προστατεύσουν την προσοχή τους, ενώ οι διαφημιστές πιστεύουν ότι υπάρχει μόνον για να την εκμεταλλευθούν με λογικές διαφημιστικών τεχνικών που διαμορφώθηκαν στην εποχή της αναμετάδοσης, του 20ου αιώνα. Όμως, τα ΜΜΕ καθρεφτίζουν την άνοδο και τώρα πτώση της ιδιωτικότητας (Tom Standage, «Writing on the Wall»). Ιστορικά, οι περισσότερες πληροφορίες δημιουργούνταν για να διαμοιράζονται οριζόντια και συνήθως περιείχαν σχετικές, ελκυστικές ή προσωπικές πληροφορίες και γεγονότα. Ο 20ος αιώνας είναι η εξαίρεση, όμως μεγαλώσαμε μέσα σε αυτό τον αιώνα κι έτσι για μας το μοντέλο της top-down αναμετάδοσης (και ιδιωτικότητας) φαίνεται φυσιολογικό.

Πρέπει όλοι να προσαρμοστούμε στη νέα πραγματικότητα και η προσαρμογή πρέπει να ξεκινήσει από τους διαφημιστές. Όχι με τη δημιουργία καλύτερων διαφημίσεων αλλά καλύτερων οικοσυστημάτων πληροφορίας, που θα στοχεύουν στο να μας ωφελήσουν και καθοδηγήσουν σε ότι προσπαθούμε να επιτύχουμε. Όταν κρίσιμος αριθμός χρηστών υιοθετήσουν ad-blockers, η αλλαγή θα επιβληθεί. Οπότε, αρχίστε να δικαιολογείτε την εισβολή σας και μην περιμένετε από τους χρήστες να δικαιολογήσουν την εκμετάλλευση των επιλογών τους.