Οι μεγαλύτερες προκλήσεις του marketing σήμερα είναι… ανάπτυξη καινοτομίας που απαντά στις ανάγκες του καταναλωτή, ανάπτυξη αξίας για τη μάρκα και την αγορά, και, επικοινωνία με τρόπο αληθινό, έξυπνο και ακαταμάχητο. Όπως είχε πει ο Peter Drucker, το marketing πρέπει να κατανοεί τον πελάτη και τις ανάγκες του τόσο βαθιά, ώστε τα προϊόντα που απευθύνονται σε αυτόν, να πωλούνται από μόνα τους.

Αυτό που βλέπω ως τη μεγαλύτερη τάση στην επικοινωνία σήμερα είναι… η διαφοροποίηση των μηνυμάτων με βάση το κοινό και το Μέσο, σε συνδυασμό με τις μετρήσεις αποτελεσματικότητας. Αν θυμόμαστε ότι η πιο αποτελεσματική επικοινωνία βασίζεται σε ένα ολιστικό και δυνατό πλάνο που χτίζει τη μάρκα και αναπτύσσει τις πωλήσεις, θα βρίσκουμε πάντα και γρήγορα τον δρόμο μας.

Μια δουλειά που ζήλεψα είναι… όχι μία αλλά αρκετές, όλες καμπάνιες που υποστηρίζουν ένα μεγαλύτερο σκοπό και συνδέουν τη μάρκα και τα οφέλη της με αυτόν. Τα παραδείγματα είναι πολλά, όπως των Pampers με τον εμβολιασμό των μωρών, της uber ενάντια στην οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ κ.ά.

Μια χαμένη ευκαιρία ήταν… για τις εταιρείες τηλεπικοινωνίας και τεχνολογίας κυρίως, η ανάθεση του customer experience design σε τεχνικούς, operations managers και developers, κάτι που δημιούργησε κακό επίπεδο service. Στις εταιρείες αυτές το marketing έχει κυρίως λειτουργία marketing media buyer, PR ή εργαλείου υποστήριξης του Β2Β sales funnel.

Οι δεξιότητες που θα πρέπει να έχει ο marketer του αύριο είναι… άνεση χειρισμού στοιχείων και μετρήσεων, εξοικείωση με τους αλγόριθμους, αντοχή, ταχύτητα προσαρμογής και διάθεση συνεχούς επιμόρφωσης. Και, τη διαφορά θα κάνουν πάντα οι marketers που διαθέτουν προσαρμοστικότητα, περιέργεια, τόλμη, δημιουργικότητα, αποφασιστικότητα, αίσθηση προτεραιοτήτων, απλή λογική, δομημένη σκέψη, συνθετική και αναλυτική ικανότητα, εμπειρία στη διαχείριση έργων, επαφή με το κοινό και ωριμότητα για να βλέπουν πέρα και πάνω από το κάθε Μέσο επικοινωνίας. Δεν είναι δυνατόν να βρούμε όλες αυτές τις δεξιότητες σε έναν άνθρωπο, αλλά ένα τμήμα marketing συνολικά μπορεί και πρέπει να τις αναπτύσσει.

Εάν είχα το «μαγικό ραβδί του marketing» θα… έβαζα καλά στο κεφάλι όλων μας ότι το καλό δημιουργικό και η καλή στρατηγική είναι δύο διαφορετικά πράγματα. Είναι και τα δύο απαραίτητα και δεν υποκαθιστά το ένα το άλλο. Έκαστος στο είδος του.

Το κείμενο υπογράφει η Βάλη Μπουλιγαράκη, Marketing Director, Karamolegos Bakery S.A.